Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

01 december 2015

Digitale trends van 2016

Expert aan het woord

Maarten Princen
Markante marketeer

Met het nieuwe jaar dat al ongeduldig staat te trappelen om te mogen beginnen, is een blik op de toekomst en digitale trends meer dan terecht. We grasduinen op het internet en presenteren je op een zilveren schoteltje de 5 trends die volgens ons de digitale wereld gaan veranderen in 2016. Klaar om volgend jaar als een echte wijsneus “oh maar dat had ik al lang zien aankomen hoor” te snauwen tegen vriend en collega? Dat dachten we wel!

Zoals de spanning van het aanstaand bezoek van de Goedheilig Man menig kinderen spontaan terug doen bedplassen, staan wij reeds te likkebaarden bij het horen van dé digitale trends die 2016 gaan veroveren.

Toegegeven, het blijft giswerk maar moesten ze toch een ware revolutie veroorzaken dan zal je ons vast horen schreeuwen van blijdschap.

  1. Klantenservice via Whatsapp of Messenger

Dat klanten altijd ten dienst staan enorm belangrijk is kon je hier reeds lezen. Vergeet saaie forums of het traditioneel versturen van een mail. Zoals sommigen nu al begrepen hebben zullen in 2016 nog meer bedrijven op de kar springen van de directe klantenservice. Hiervoor worden steevast Whatsapp of zelfs Facebook Messenger ingeschakeld. Iedereen heeft het ongetwijfeld op zijn of haar smartphone staan en zo kan je zeker zijn van een onmiddellijk antwoord of advies op jouw vraag of klacht. Hoewel het gebruik van Messenger hiervoor bij ons nog niet ingeburgerd is, zal daar binnenkort verandering in komen aangezien Facebook in de US reeds Messenger for Business oprichtte.

  1. Strijd tussen mobiel en desktop

2015 was niet alleen het jaar van de Mobilegeddon, maar ook het jaar dat Google bekend maakte dat in meer dan 10 landen het mobiel verkeer groter was dan het desktop verkeer. Indrukwekkend, nee? Meer nog, Google spoort momenteel zelfs niet meer aan tot het ontwikkelen van een desktopversie van je website. Klaar om stilletjes afscheid te nemen van je desktop en volledig te gaan voor een mobiel dominerend 2016?

  1. Wearables

Wearables oftewel smartwatches zien steeds vaker het daglicht. Met de release van de Apple-watch dit jaar lijkt de trend gezet voor meer van dit soort toestellen. 2016 belooft alvast het jaar te worden van meerdere technologieën en apparaten die hier op lijken. Spannende vooruitzichten, aangezien hierdoor de lijn tussen online en offline marketing wel heel erg dun wordt.

  1. Virtual reality

Virtual reality ten top, daar mag je zeker van zijn. Hoewel de hype reeds gestart is aan de hand van verschillende toestellen (zoals de Oculus of gewoonweg je smartphone) in de US, zal deze trend ongetwijfeld overwaaien tot bij ons. Aanvankelijk ontwikkeld voor gamers wordt de technologie binnenkort toepasbaar voor advertenties, sociale media, videokanalen, enzovoort.

  1. Video-advertenties

Last but not least, de trend die in meerdere eindejaarslijstjes voorkomt: video-advertenties. Deze vorm van adverteren krijgt de laatste tijd veel meer mogelijkheden toegeworpen. Je hebt het misschien zelf al gemerkt op je Facebook- of Twitteraccount dat deze via Autoplay (nog zo iets nieuws dat we vaker gaan zien) automatisch beginnen af te spelen zonder geluid eens je voorbij ze scrollt. De kijker hoeft zelfs geen moeite te doen om ergens op te klikken, toch krijgt hij de boodschap te zien. Meer nog, volgens onderzoek zegt 71% van de consumenten dat een video een positieve beeldvorming achterlaat over een merk. Haal die camera alvast boven!

Wil jij je communicatie ook graag afstemmen op 2016 en al zijn digitale trends? Kom vrijblijvend langs, wij sleutel graag aan jouw communicatieplan!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.