Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

11 april 2016

De 404-pagina: zet negatief om naar positief!

Expert aan het woord

Nick Coenen
Onverstoorbare webhipster

Nog vragen?

Wij helpen je graag verder.

Niets zo vervelend als een bezoeker die rustig op je website zit te browsen en plots op een gebroken link stoot. Erg gênant en zelfs vervelend voor het imago van je bedrijf, een bezoeker kan op dit moment immers snel afhaken. Tenzij je een 404-pagina hebt natuurlijk!

Om het leed alleszins te verzachten, is het belangrijk om reeds bij het design van je website een persoonlijke error- of 404-pagina te voorzien die je bezoeker met de nodige portie vermaak wijst op een gebroken link. Vergeet een droge, vaak schrikwekkende ‘this page cannot be found’ en kies voor humor! Op deze manier zal de eventuele frustratie van je bezoeker alvast niet één van je zorgen zijn… Meer zelfs, wist je dat je website SEO-matig beter zal scoren als je over een 404-pagina beschikt? Google houdt hier wel degelijk rekening mee!

Dat het communiceren van een gebroken link ook op een ludieke manier kan, bewijzen de volgende voorbeelden maar al te graag:

  • De 404-pagina van Bol.com (“b-b-bol punt com” begint nu spontaan in ieders hoofd af te spelen) geeft op een speelse manier hun mascotte weer die weggedoken zit onder een tapijt.
  • Lego gaat ook de creatieve toer op en gooit zijn legopoppetjes in de strijd om op een ludieke wijze de gebroken link uit te beelden.
  • De mensen van Bluegg kozen voor een compleet humoristische aanpak: het razend populaire youtube-filmpje van een geit die klinkt als een schreeuwende man. De bezoeker wordt verrast, begint te lachen en… weg frustratie!
  • De filmwebsite IMDB schakelt dan weer bekende filmquotes met een kwinkslag in om bezoekers erop te wijzen dat ze op een gebroken link zijn terecht gekomen. “This is not the webpage you’re looking for”? Star Wars natuurlijk!
  • Childfocus kiest voor ernst. Zij gebruiken hun 404-pagina om personen in de kijker te zetten die -net als de pagina- ook vermist zijn. Een uniek initiatief dat stof tot nadenken geeft.

Dat een foutpagina niet saai hoeft te zijn kan je vast en zeker afleiden uit deze voorbeelden. Welnu, hoe zit het met jouw website? Is deze al voorzien van een unieke foutpagina? Neem de tijd om na te denken over een geschikte 404-pagina en zorg er zo voor dat je bezoeker niet vertrekt!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.