Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

04 november 2016

Een portie authenticiteit, a.u.b.!

Expert aan het woord

Jan Martens
Gedreven marketeer

Authentiek zijn is in, zeg dat wij het gezegd hebben. Van artisanale producten op het schap in de supermarkt tot de zorgvuldig met hout aangeklede koffiebars die tegenwoordig niet meer zonder een zweem vakmanschap, warmte en authenticiteit kunnen. Er valt duidelijk niet meer naast te kijken. Maar waarom staan we hier met z’n allen zo voor te springen? En kan ook jouw merk deze authenticiteit uitstralen? We vertellen je er graag alles over.

Een kleine test. Stel, we vragen jou om authentieke merken op te noemen. Welke springen er dan meteen uit? Hoewel de meest diverse antwoorden naar boven zullen komen, zal het gros van jullie waarschijnlijk antwoorden met merken als Coca-Cola, Apple, Douwe Egberts of Heinz. Niet gek, aangezien het stuk voor stuk merken zijn die continuïteit uitstralen, stabiel zijn, trouw blijven aan hun kernwaarden en een immense groep fans achter zich hebben geschaard. Kortom: we willen massaal geen namaak, nep of oneerlijkheid meer, we zijn op zoek naar authenticiteit.

Verknocht aan authenticiteit

Maar waarom zijn we met z’n allen zo verslingerd geraakt aan authenticiteit? Volgens trendwatchers zou dit aan tal van oorzaken kunnen liggen.

  • Globalisering. Door globalisering en massaproductie treedt er een vervlakking op en wordt alles al snel eenheidsworst. Zo kan je bijvoorbeeld dezelfde McDonalds hamburger eten in ieder land ter wereld. De zelfgemaakte gehaktballen van mama smaakten nog nooit zo lekker…
  • Back to the roots. Door de afstand tot de natuur zijn we haast vergeten hoe echte producten eruit horen te zien en te proeven. Gevolg? Een herwaardering van natuurlijke producten!
  • Niet zo’n ver-van-mijn-bedshow. Door de media en het internet is de wereld onze speeltuin geworden. Confrontatie met andere culturen leidt vaak tot een herwonnen liefde voor ons eigen, lokale leven.
  • De economische crisis. Na de gouden jaren ontplofte de luchtbel en stonden we weer met beide voetjes stevig op de grond. Weg weelde en overdaad, hallo zoeken naar bevestiging in kleinschalige dingen en eenvoud.

Ook voor jouw product of merk

Authenticiteit lijkt een uniek gegeven dat maar moeilijk waar te maken lijkt. Maar wat als wij je vertellen dat ook jouw merk authenticiteit kan uitstralen? Als een dosis authenticiteit past bij je bedrijfs-DNA uiteraard! Is dit niet het geval, dan zal je snel door de mand vallen. Is jouw bedrijf of product wel geschikt? Houd rekening met de volgende tips en wie weet wordt jouw merk of product wel ‘the next big thing’.

Doe aan storytelling

Creëer een uniek achtergrondverhaal dat je klanten doet likkebaarden. Inspireer je hiervoor op de leefwereld van je consument, maar stimuleer hen ook om hun eigen verhaal over je merk of product te vertellen. Hallo loyaliteit!

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd

Eens je de kernwaarden van je bedrijf op poten hebt staan is het de uitdaging om ook je medewerkers deze waarden te laten uitdragen naar de buitenwereld. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd én hoe meer je je geloofwaardigheid vergroot!

Subtiliteit

Voeg je een vleugje authenticiteit toe aan je merk of product? Leg er de nadruk op! Gooi met termen als ‘vakmanschap’, toon liefde voor het vak of voeg authentieke keurzegels aan je verpakking toe. Let wel, subtiliteit is troef! Authentiek zijn betekent niet dat je dit naar buiten moet schreeuwen. Het is een kwestie van authentiek te zijn zonder dit zelf te moeten zeggen en al helemaal zonder het te faken.

Jouw product of merk overgieten met een authentieke saus? Kom gerust eens op de koffie, wij helpen je graag verder!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.