Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

08 november 2017

Een bedrijfsblog: drie redenen om eraan te beginnen!

Expert aan het woord

Thomas Timmers
Accuraat websoldaat

Nog vragen?

Wij helpen je graag verder.

Veel KMO’s zien een eigen bedrijfsblog als een leuk extraatje. Fijn om te hebben op je website, maar niet bepaald essentieel. Een foute redenering! Ik geef je drie redenen waarom je dringend werk moet maken van een eigen blog.

1. Je biedt je klanten relevante inhoud aan

Waarom doen jouw klanten beroep op jou? Vanwege je expertise in een bepaald domein, of dat nu elektrische auto’s bouwen is of de beste pannenkoeken ter wereld bakken. Een stukje van die expertise delen in een bedrijfsblog, levert dus bijna automatisch relevante inhoud op. Die maakt het dan weer waard om jouw website een bezoekje te brengen. Ook mooi meegenomen: een goede blog is dankbaar materiaal om te delen op social media.

Maar denk voor de inhoud verder dan je producten en diensten. Focus in je bedrijfsblog op welk probleem jij oplost voor je klant. En op welke manier je dat doet.

2. Je vergroot je bereik op Google

Als wij een website bouwen, stemmen we elke pagina af op één bepaald SEO-trefwoord. Maar soms telt onze lijst kanshebbers pakweg vijftig relevante zoektermen. Dan maar een website maken met vijftig pagina’s? Echt geen goed idee… want jij wilt natuurlijk dat je bezoeker meteen doordringt tot de essentie.

Wat wij in zo’n geval wél doen? De top tien trefwoorden eruit filteren en die verwerken in de website. De rest pikken wij (of de klant zelf) dan systematisch op in artikels voor de bedrijfsblog. Door voor andere en/of langere zoekwoorden te gaan, breid je beetje bij beetje je bereik uit. En verhoog je je kans dat potentiële klanten je vinden via Google.

3. Je stijgt in de resultaten van Google

Google houdt een logboek bij van jouw website. Hij kijkt uit hoeveel pagina’s je site bestaat. Wat de inhoud is van die pagina’s. En dat doet hij op een regelmatige basis. Maar als Google merkt dat er niets gebeurt op jouw website, verlaagt hij die frequentie.

Door artikels te (laten) schrijven voor je bedrijfsblog, blijf je op de SEO-radar. Zo ben je er zeker van dat ook andere aanpassingen op je website snel(ler) worden opgepikt. Een troef voor grote websites met veel content.

Maar Google beloont je ook met een hogere waardering. Want de zoekrobot merkt dat je actief bezig bent om je site relevanter en dus beter te maken voor je lezer. Dat neemt hij mee in zijn algoritmes die jouw uiteindelijke positie tussen de zoekresultaten bepaalt. En bloggen komt die positie alleen maar ten goede…

Beginnen met een bedrijfsblog?

Overtuigd dat een eigen bedrijfsblog meer is dan een leuk extraatje? Klaar om erin te vliegen? Onze blog Contentstrategie: het belang van lezersprofielen zet je op weg. Of nog beter: kom gewoon eens met ons babbelen.

Lees verder.

Blijf nog wat langer.