Maarten Princen
,
Markante marketeer

Een soundboard en fitnessen met Snelle Jelle: bedrijfscultuur in corona-tijden

Maarten Princen
,
Markante marketeer

Het einde van de lockdown light is nog niet in zicht. Dus het is nog even wachten tot alle collega’s ook weer fysiek samenwerken. Ondertussen blijft het belangrijk om het groepsgevoel vanop afstand levendig te houden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan over zo’n lange periode. Op zoek naar inspiratie? We tonen je hoe wij het hebben aangepakt. Want het is niet omdat we in ons kot moeten blijven, dat we niet out of the box mogen denken…

Skype, Whereby, Zoom en konsoorten draaien overuren. Maar dat neemt niet weg dat we elkaar als collega’s minder zien. Geen koffieklets meer, niet meer samen bokes eten of even blijven plakken na de werkuren.

Daarom is het als bedrijf belangrijker dan ooit om collega’s toch op één of andere manier dicht(er) bij elkaar te brengen. Om zo het groepsgevoel levendig te houden. En iedereen eraan te herinneren dat ze deel uitmaken van één team.

Maar hoe doe je dat in Blijf-in-uw-kottijden? En vooral: hoe hou je die inspanning vol? Want na enkele weken geraakt de ideeënbus misschien stilaan leeg. In een vorige blog hadden we het al over de theorie. Nu laten we je graag zien hoe wij die theorie de afgelopen weken hebben omgezet naar de praktijk.

1. Soundboard: woord bij de daad

Zowat elke Explicieter heeft zijn of haar stopwoordje of slagzin. Die zijn vanaf nu vereeuwigd in een eigen Expliciet Soundboard.

Dit project lag al een tijdje op de plank, maar hebben we versneld doorgevoerd. Ideaal om vanop afstand nog eens iets van elkaar te horen. Letterlijk dan.

Ja, natuurlijk is dit maar een screenshot van onze soundboard. KNT en interne keuken en van die dingen.

2. De Lol-reel

Halfjaarlijkse traditie hier bij Expliciet tijdens de teambuilding. Een compilatie van foto’s en video’s van de topmomentjes van de afgelopen zes maanden. De citytrip, de dansmoves op een of ander verjaardagsfeestje, en de andere na-de-urenactiviteiten.

Normaal kijken we ‘m allemaal samen, nu mailden we een link voor thuisgebruik. Kwestie van nog eens goed te lachen. En fijne herinneringen op te halen aan onze tijden samen.

3. Kop op!

Iedereen heeft hier zijn of haar gepersonaliseerde koffiekop. Het is een hebbedingetje dat gekoesterd wordt.

Wij lieten elke kop bij de collega in kwestie thuis afleveren. Zo heeft iedereen toch een fysiek stukje Expliciet in huis. Inclusief een kaartje met de boodschap dat we niet konden wachten om de koppen weer bij mekaar te steken.

community building telewerk

4. Like-kanon in stelling gebracht

Dé ster – wat zeggen we? – hét symbool van Expliciet: onze kantoorhond Mats! Geliefd door iedereen.

En nu dus ook gemist door elke Explicieter. Dat konden we niet laten gebeuren. Dus stuurden we iedereen een mail met daarin een filmpje met daarin what Mats does best: rusten en schattig kijken. Ooit gemaakt voor een Facebook-post en nu weer relevant!

5. Herstelle(n) met Jelle

De Blijf-in-uw-kot-workout-video’s zijn niet op één hand te tellen. Zeker relevant… maar dat kunnen wij beter.

Dus vroegen wij aan onze eigenste collega-sportbink Jelle om een week lang andere collega’s te inspireren met eigen exercise video’s. Uiteraard met een hoek af…

Eighties trainingsoutfit en pony op de achtergrond niet verplicht voor goede resultaten.

6. All on board…

Wij noemen het onze documentaire. Technisch gezien misschien geen 100% correct, maar soit. Deze (15!-minutenlange) video krijgt iedere nieuwe medewerker te zien. Met in de spotlights: de collega’s die vertellen over werken bij Expliciet en de sfeer die hier hangt.

Perfect materiaal om elkaar allemaal nog eens te zien. En nog eens te horen wat het voor iedereen betekent om deel van dit team te zijn.

Nu jij…

Dit waren de speerpunten in onze informele interne communicatie. Zo voorzien we twee momenten per week. En ja: dat plannen we. En ja: dat is gestructureerd. Omdat het zo belangrijk is. Omdat het er anders toch niet van komt. Maar vooral: omdat we het plezant vinden om te doen.

Begin klein…

Hopelijk is het ook duidelijk geworden dat je niet per se iets totaal nieuws moet bedenken.

Begin met wat er al is. Zoals  wij deden met onze onboarding docu en Lol-reel. Denk na over hoe je rituelen of symbolen (Ja Mats, we hebben het over jou) kan inzetten om dat groepsgevoel weer aan te wakkeren. Vul aan met iets fysiek, zoals de Kop op.

Om dan eventueel nieuwe initiatieven uit te werken, zoals we deden met ons soundboard en Herstelle(n) met Jelle.

Als het een glimlach op de gezichten van je collega’s tovert: go for it. Als het even doet terugdenken aan fijne tijden: gewoon doen.

Hopelijk heb je inspiratie gekregen om er zelf in te vliegen. Laat ons gerust weten als we met iets kunnen helpen!

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
x

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "Aanvaard alle cookies". Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via "Stel voorkeuren in".

Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.

<