Stijn Vandevoordt
,
Kapitein content

Beginnen met content marketing is méér dan content maken

Stijn Vandevoordt
,
Kapitein content

Overtuigd dat content marketing de ambities van jouw bedrijf kan waarmaken? Dan is de volgende stap om ermee te beginnen. Maar hoe zet je die volgende stap? Nog te veel bedrijven nemen een redacteur of een social media marketeer aan, en verwachten dat het wel zal loslopen. Dat is zelden het geval. Resultaat: nieuwe collega gefrustreerd omdat de verwachtingen onrealistisch blijken. En jij als zaakvoerder of marketing manager teleurgesteld omdat je investering niet rendeert. Dat kan beter…

We beginnen met een korte opfrissing.

Content marketing is een type van marketing dat draait om het maken en verdelen van waardevolle content om een bepaald doel of bepaalde doelen te bereiken.

Vier pijlers

Dat is de theorie. In de praktijk bestaat een content marketingtraject uit vier grote delen.

1. Strategie

Het denkwerk.

  • Als ik dit doel najaag, is dit mijn doelpubliek.
  • Om dat doelpubliek te bereiken, zal ik die en die content moeten maken.
  • Om die vervolgens langs die en dat kanaal te gaan verspreiden.
  • En om te weten of ik goed bezig ben, zal ik dit en dat moeten gaan meten.

2. Maken

Het creëren.

  • Blogs schrijven,
  • Social media posts plaatsen,
  • Video’s maken,
  • Een magazine uitgeven.

3. Verdelen

Het distribueren.

Je content mag nog zo waardevol zijn, je moet ‘m ook onder de aandacht kunnen brengen van je doelpubliek. Via de juiste social mediakanalen, bijvoorbeeld. Of met e-mailmarketing.

4. Evalueren

Het meten.

Wat brengen al je inspanningen op? Wat werkt er en wat werkt er niet? Dit is een kwestie van de juiste dingen te meten. En die cijfers te kunnen te interpreteren. Om op basis van die inzichten je strategie bij te sturen.

Een tafel met één poot

Wat zien we heel wat bedrijven doen die beginnen met content marketing? Die nemen een redacteur aan, en laten die veel blogs schrijven. Of nemen een social media marketeer  aan die meteen een hele resem social kanalen opent.

De kans dat je zo je doelen gaat halen, is klein.

Waarom?

Niet omdat die redacteur of marketeer zijn of haar metier niet kent.

Wel omdat je als bedrijf maar inzet op één van de vier pijlers van content marketing. Door iemand aan te nemen die goed is in content creatie (een redacteur) of distributie (een social media marketeer), blijven de drie andere delen onderbelicht.

En je hebt ze echt wel alle vier nodig om je doelen te bereiken. Content maken zonder eerst te definiëren welke content je nodig hebt, leidt tot niets. Idem als je iemand aanneemt om je content te verdelen… zonder dat er waardevolle content is.

Een redacteur aannemen en verwachten dat hij of zij alles kan, is niet fair ten opzichte van je nieuwe collega. Dat is hetzelfde als van een voetballer verwachten dat hij zowel doelman, verdediger, middenvelder en aanvaller is. Tegelijkertijd.

Een stabiel team

Elke pijler vraagt om specifieke skills. Hoe ga je daar als zaakvoerder of marketing manager mee om als je wilt beginnen met content marketing?

Want de kans dat je iemand vindt die specialist is in de vier delen, is relatief klein. Heel klein. (Mocht het je toch lukken: proficiat, je hebt een witte raaf gevonden.)

Maar op welk deel moet je je vacature dan focussen? Volgens ons zijn er vier opties.

1. Maker of verdeler met een plus

Het is een goed idee om iemand aan te nemen met skills in het maken of verdelen. Pijler twee of drie dus. Deze twee delen zijn qua tijdsbesteding het meest intensief.

Als je een redacteur vindt die ook verstand heeft van de voor jouw bedrijf relevante distributiemethodes: dan heeft die een streepje voor.

Idem voor een social media marketeer die niet alleen handig is met post sponsoring en targeting, maar ook een vlotte tekst kan schrijven.

Als zo’n profiel niet tussen de sollicitanten zit, stippel dan een opleidingstraject uit. Zodat je maker na een jaar de basics van content distributie kent. Vice versa voor de social marketeer.

2. 1+1 = …

Als je al iemand of een klein team marketingteam in dienst hebt: kijk eens welke collega je nieuwe aanwinst kan ondersteunen op één van de vier delen.

Heb je iemand die analytisch sterk is en goed overweg kan met Google Analytics? Dan kan die helpen met het meetbaar maken van je content marketing. Heb je een communicatiemedewerker die af en toe iets doet op social media? Dan is daar misschien de kennis al aanwezig om de nieuwe content gericht te gaan promoten.

3. Allrounder

Optie drie: je neemt een content marketeer aan. Een profiel dat van de vier markten thuis is, maar in geen enkel een volledige specialist. Concreter: hij of zij kent de mogelijkheden van social media, maar zal niet degene zijn die de technische kant van de campagnes voor zijn of haar rekening neemt. Hij of zij weet waaraan een goede tekst moet voldoen, maar haalt niet de schrijfsnelheid van een ervaren redacteur.

Met een content marketeer haal je iemand in huis die met jou kan meedenken op strategisch niveau. Maar voor de uitvoering zal hij of zij (deels) een andere partij moeten inschakelen. Freelancers, bijvoorbeeld. Of een marketing bureau. Je content marketeer wordt dan degene binnen jouw bedrijf die de lijnen uitzet en bewaakt. En die alle partijen coördineert.

4. (Content) marketing bureau

Ja, uiteraard even reclame maken voor onze eigen winkel. Want in plaats van én een eigen content marketeer én een bureau, kan je in een eerste fase ook alleen een marketing bureau inschakelen.

Met als voordeel dat zij al die verschillende expertises onder één dak hebben. (Of dat zou toch moeten, ander ben je geen stap verder). Een content marketeer om samen met jou de strategie te bepalen. Een copywriter voor de teksten, een productiehuis voor video, een social media marketeer voor de distributie, en een performance marketeer die alles meetbaar maakt en waakt over de cijfertjes.

Als je voor deze optie gaat: kies er dan het juiste bureau uit. Eéntje dat thuis is in de vier delen. Met alle juiste expertises. En als het even kan: een bureau ook thuis is in jouw sector. Dan kan je meteen snelheid maken.

Beginnen met content marketing…

… begint met het besef dat er vier delen zijn aan het verhaal. Om daar dan rekening mee te houden als je een vacature uitschrijft. En je eventueel te laten ondersteunen door een extern bureau.

Wil je advies over hoe je succesvol kan beginnen met content marketing? Wat voor jouw bedrijf de logische stappen vooruit zijn? Laat het ons weten – ook al ben je er nu al uit dat een content marketing bureau niet in dat plan past…

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
x

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "Aanvaard alle cookies". Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via "Stel voorkeuren in".

Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.

<