Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

02 juni 2018

Bovenaan in Google: de grenzen van het mogelijke

Expert aan het woord

Thomas Timmers
Accuraat websoldaat

Nog vragen?

Wij helpen je graag verder.

Jij had er vast ook ooit eentje aan de lijn. Een verkoper van een of ander bedrijfje die je het allerhoogste beloofde: jouw website helemaal bovenaan in Google. Op amper een paar dagen tijd. Wij vertellen je waarom je die beloftes best met een korreltje zout neemt. Of maak daar maar een scheepscontainer van.

Eerst een stukje theorie. (Niet afhaken, we houden het kort én verstaanbaar!) Er zijn twee manieren naar de top van de Google-berg.

  1. Search Engine Advertising (SEA). Het principe van advertenties: je betaalt om bovenaan in Google te staan.
  2. Search Engine Optimization (SEO). Je schrijft zo’n goede content dat de zoekrobot je sherpa-gewijs zélf naar boven gidst.

Snel bovenaan in Google: mogelijk als…

Je kiest voor het SEA-pad. Hoe hoger je bod voor jouw trefwoord, hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt. Maar zodra je budget op is, stort je weer te pletter.

Dus ja, die ene verkoper kan je voor een bepaald trefwoord snel op nummer één krijgen. Daar staat dan wel een advertentiebudget tegenover. Je hebt ook geen garantie dat hij voor jou het juiste trefwoord eruit kiest. Want wat kent die man eigenlijk van jouw specifieke business?

Snel bovenaan in Google: onmogelijk als…

Je kiest voor het SEO-pad. Dit noemen ze ook de organische manier. Je schrijft regelmatig hoogkwalitatieve content en wordt daarvoor door Google beloond.

Wat die verkoper je ook belooft: voor de populaire zoektermen geraak je niet zomaar op nummer één. Zelfs de eerste pagina is geen garantie. Want organisch scoren op Google is kwestie van een lang volgehouden inspanning. Pas na drie maanden vang je een glimp op van de top. En na nog een half jaar tot een jaar mag je conclusies trekken. Het is dan ook een klassieke SEO-valkuil om na enkele weken al bij te sturen als je geen resultaten ziet.

Hoe snel je beklimming gaat, is een combinatie van heel wat factoren. Hoe goed de structuur van je website in elkaar zit, bijvoorbeeld. Hoeveel andere websites naar die van jouw doorverwijzen. Hoe goed jouw inhoud is. Hoe vaak je nieuwe relevante content creëert. En hoe gericht je je trefwoorden eruit kiest.

Of net hoe doelloos iemand die trefwoorden selecteert. Want dat is de enige manier dat die verkoper aan de andere kant van de lijn zijn belofte kan waarmaken: door een totaal irrelevant en/of onpopulair trefwoord te kiezen. Als je daarmee bovenaan in Google staat, heb je daar natuurlijk niets aan. Want een trefwoord zonder hits, levert er ook geen op naar je website.

Helemaal bovenaan in Google: conclusie?

Organisch én snel richting de top van Google Everest? Onmogelijk. Organisch én gericht klimmen? Dat kan. Wij gidsen je naar boven! De verkenning begint hier op kantoor, met een openhartige babbel en een kopje koffie.

Lees verder.

Blijf nog wat langer.