Jan en Maarten
,
Gedreven en Markante marketeer

Corona vs Expliciet: hoe wij het virus te lijf gingen

Jan en Maarten
,
Gedreven en Markante marketeer

Op 16 maart ging het land in lockdown. COVID-19 bleek een serieuze bedreiging voor de mens. De correlatie tussen hoge leeftijd en mortaliteit werd door de virologen duidelijk geschetst. Maar wat met bedrijven? Want daar zouden de slachtoffers wel eens aan de andere kant van het leeftijdsspectrum kunnen vallen: bij de jonge ondernemingen. Zoals Expliciet. Een getuigenis over hoe wij als zaakvoerders deze periode hebben beleefd… en tot nu toe óverleefd.

Sinds onze oprichting in 2012 hebben we de wind in de zeilen. Mede dankzij een gunstig economisch klimaat groeiden we intussen uit van twee vrienden in een living naar een team van dertig.

En toen was daar plots corona.

Kerngezond… maar toch koortsig

We gaan er niet over liegen: dat maakte ons nerveus. Onzeker. Enerzijds over het hier en nu. Anderzijds over de toekomst van ons bedrijf, onze mensen en onze klanten.

We hadden namelijk net een paar investeringen achter de rug. Een uitbreiding en renovatie van het kantoor. Een uitbreiding van het team. Nieuwe software om onze back office te structureren. Twee spin-offs: het productiehuis Cameraden en onze eigen interne communicatietool HiTribe.

Investeren doe je op de groei. Terwijl tijdens een crisis cash net king is. Ook al was en is Expliciet financieel kerngezond: toch word je daar als ondernemer zenuwachtig van.

Grip op ‘griep’?

Plots werden wij net als andere ondernemers geconfronteerd met veel onbekende factoren. Dan wil je op de één of andere manier toch weer grip krijgen op de situatie. Maar hoe was dat in godsnaam mogelijk als nieuws bij mondjesmaat binnenkomt en de genomen maatregelen constant veranderen?

Haast en spoed is zelden goed, luidt het gezegde. Maar tijdens deze momenten net wel.

Marc Van Ranst himself gaf al aan dat snelheid cruciaal is bij het nemen van maatregelen om het virus in te dijken. En wat ons betreft geldt dat niet alleen voor het medische en het menselijke, maar ook voor ondernemingen.

Wij hebben dat advies  – dat eigenlijk dus niet voor ons als zaakvoerder bestemd was – zeer letterlijk genomen. We zijn misschien niet meer de start-up van zeven jaar geleden, maar wendbaarheid staat nog steeds hoog op onze agenda.

Vanuit die optiek hebben we dan ook meteen geschakeld en houvast gezocht voor onszelf en voor ons bedrijf. Voor ons betekende dat teruggrijpen naar drie basispijlers:

  1. Positiviteit.
  2. Een sterke bedrijfscultuur.
  3. Hechte klantrelaties.

1. Positiviteit: negatief testen, positief ondernemen

Net als bij iedereen was ons personeel onze eerste bezorgdheid én ook om zélf niet ziek te worden. In een storm moet de kapitein op z’n best zijn om het schip naar een veilige haven te loodsen. Negatief testen was dus de boodschap.

We grepen ook terug naar een basisinstinct voor vele ondernemers. Als we terugkijken op ons parcours is de positiviteit en de enorme goesting om er iets van te maken een absolute rode draad. Elke ‘tegenvaller’ zagen wij altijd als een katalysator naar een beter bedrijf.

En dat was/is nu niet anders.

Akkoord: de corona-crisis is meer dan een hobbel in de weg. Maar als we het hebben over houvast in moeilijke tijden, dan is voor ons die ontembare positiviteit en het zien van mogelijkheden daar zeker één van.

Afspraken in onze agenda verdwenen als sneeuw voor de zon. Dat voelde erg onwennig en bracht uiteraard bezorgdheden met zich mee. Maar ook nu moesten en zouden we er opportuniteiten in zien. Zo namen we de tijd om samen met onze mensen de interne processen onder de loep te nemen. We gebruikten de vrijgekomen tijd om te kijken hoe we onze kwaliteit konden verbeteren en de doorlooptijd van projecten verkorten. En om ons bedrijfsverhaal klaar te stomen voor een post-corona tijdperk.

2. Bedrijfscultuur: (cult)uur van de waarheid

Een ander fundament van Expliciet is de kracht van het team. De skills van elk individu zijn daarin belangrijk, maar voor ons nog belangrijker is de cohesie van de groep. En daarbij is ieders ingesteldheid cruciaal.

Voor het ‘social distance tijdperk’ hadden we al veel aandacht voor de beleving van onze bedrijfscultuur. Dat gaat over hoe we met elkaar omgaan, over rituelen en gewoontes die ons de groep maken die we zijn. Over hoe we van collega’s groeien naar gelijkgestemden.

Maar hoe houd je dat ideaal overeind wanneer we allemaal op aparte eilandjes zitten en wanneer het weinige contact ook nog eens digitaal verloopt en zich beperkt tot het projectgerelateerde? Hoe blijf je trouw aan je principes wanneer we elkaar amper zien en het kantoorleven als verbindende factor verdwijnt?

Om als Expliciet die verbindende rol te blijven spelen, namen we een reeks initiatieven. Zodat collega’s zich in deze periode van ‘eenzaamheid’ toch verenigd konden voelen. Meer over die initiatieven lees je in de blog Een soundboard en fitnessen met Snelle Jelle: bedrijfscultuur in corona-tijden.

3. Klantrelaties: geen opportunisme, wél open gesprekken

Als marketeers hadden we de reflex kunnen hebben om puur commercieel naar de situatie te kijken. Om de onzekerheid en angst (nog steeds erg goede aankoopmotivatoren!) te benutten om onze diensten aan te prijzen.

Maar het voelde voor ons niet aan als hét moment om nieuwe business te genereren. Onze bezorgdheid ging vooral uit naar bestaande klanten en hoe we hen konden helpen:

  • Zou ik mijn toonzaal sluiten en hoe communiceer ik daarover?
  • Stel ik die rebranding uit… en naar welke datum?
  • Wat met geplande commerciële acties? Zijn die nog wel opportuun?

We werken hoofdzakelijk voor eigenaar-ondernemers die, net als ons, zagen dat de wereld plots stopte met draaien. Het is altijd onze focus geweest om hún ambities waar te maken met marketing en communicatie. Maar moesten ze die ambities nu dan plots drastisch bijstellen?

Wij kozen ervoor om ervaringen te delen en op zoek te gaan naar hun ervaringen. Open gesprekken over hun business, over de acties die zij ondernemen. Gesprekken waarin we niet als ‘expert’ optraden, maar als lotgenoot. Als sparringpartner van al die bedrijven die we doorheen de jaren echt hebben leren kennen.

Doel? Leren van elkaar en zo onze bedrijven beter te wapenen tegen de gevolgen van het virus.

Re-conomie

Ook wij hebben geen vaccin tegen de schade van het coronavirus voor jouw bedrijf. Dat zullen we ook nooit claimen, want wat de toekomst brengt, weet niemand.

We kunnen enkel verder bouwen op de fundamenten die het beste in ons en in ons bedrijf naar boven brengen. Net zoals talloze ondernemers dat samen met ons doen voor hun bedrijf.

Wij zijn er zeker van dat dát de weg is naar een heropleving van het economisch weefsel waar wij als kmo deel van uitmaken.

Succes… en volhouden!

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
x

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "Aanvaard alle cookies". Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via "Stel voorkeuren in".

Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.

<