Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

25 augustus 2015

Emotie en communicatie, partners in crime

Expert aan het woord

Jan Martens
Gedreven marketeer

Nog vragen?

Wij helpen je graag verder.

Wie dacht dat marketing niets met psychologie te maken had, think again. Emotie en communicatie gaan namelijk hand in hand. Het gebruik van emotie in reclameboodschappen is immers een eeuwenoude techniek om potentiële klanten aan te zetten tot actie. Toch wordt het belang en de impact van deze techniek al eens over het hoofd gezien, heb jij namelijk steeds door dat er op je gevoelens wordt ingespeeld?

Merken die consumenten in het hart raken krijgen een plek in het hoofd, zo simpel zit het in mekaar. We worden dagelijks overspoeld door duizenden reclameboodschappen waarbij emotie in de strijd wordt gegooid om aandacht. Wist je bijvoorbeeld dat onze aankoopbeslissingen voor 95%(!) gebaseerd zijn op onze gevoelens? Meer nog, een merk dat ons emotioneel raakt gaan we vaak met onszelf associëren omdat het ons ‘snapt’. Denk maar aan Harley Davidson (“het is geen motor, het is een levensstijl”), Apple gebruikers (“think different”) die hun producten maar al te graag etaleren of de groep mensen die een restaurantbezoek afslaat bij het zien van Pepsi in plaats van Cola op de menukaart.

Smakelijke boodschap

Merken creëren met emotie en communicatie als het ware smakelijke verhalen die de klant doet likkebaarden. Zo gaan hun boodschappen niet over producteigenschappen, maar veeleer over bepaalde consumentenbehoeftes. Enkele voorbeelden: automerken verkopen geen auto’s maar vrijheid of status, shampoomerken verkopen geen shampoo maar zelfvertrouwen of biermerken verkopen geen bier maar vriendschap. Opvallend, niet?

Emotioneel gerelateerd of niet?

Toegegeven, niet ieder product moet focussen op emotie. Waarom niet? Omdat ze gewoon geen emotioneel gerelateerd product zijn! Een meer ‘sec’ product zal zich dan ook eerder toespitsen op bijvoorbeeld technische specificaties.

Hapklare methodes voor emotie en communicatie

Klaar om emotie in te zetten voor een krachtige boodschap? Perfect! Ik doe alvast enkele methoden voor je uit de doeken.

1. Echte verhalen met echte mensen

Verhalen die dichtbij de realiteit staan raken ons net dat beetje meer. Denk maar aan de Dove-campagnes met echte vrouwen en hun echte verhalen.

2. Verrassing!

Uit onderzoek blijkt dat verrassing, opwinding, verbazing en ontzag de meest voorkomende emoties zijn die goede reclameboodschappen opwekken. Een bekend voorbeeld hiervan is de reclamespot van Telenet ‘Push for drama’, waarbij onwetende bezoekers een knop moesten indrukken en al snel verrast werden met een live actiescène.

3. Het gebruik van muziek

Muziek is een krachtige trigger. Het kan een speciale sfeer creëren, zelfs zonder het gebruik van woorden. Combineer deze muziek met krachtige beelden en de emoties die hierdoor worden opgeroepen, linkt het publiek aan jouw merk of product. Denk maar aan de cola-light reclames met het onvergetelijke “I just want to make love to you”, waarbij vrouwen smachtend naar cola-drinkende binken staan te kijken. (Wedden dat het nummer nu in je hoofd zit?)

Klaar voor krachtige communicatie? Emotie en communcatie kan de sleutel zijn tot succes!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.