Marjan Swennen
,
Subliem leadsmachine

Facebookgroepen: hartkloppingen of hartverwarmend?

Marjan Swennen
,
Subliem leadsmachine

“Facebookgroepen vormen nu het hart van de ervaring, net zozeer als je vrienden en familie.” Het zijn de woorden van Mark Zuckerberg himself. De context: de komende wijzigingen die het social media platform ondergaat. Met daarin een belangrijkere rol voor Facebookgroepen. Ik leg je uit wat jij daarmee aan moet.

Facebookgroepen? Wat is dat nu weer? Een terechte eerste vraag. Facebook is onder te verdelen in twee grote blokken: profielen en pagina’s.

  1. Profielen zoals je persoonlijke profiel. Waarop je onder meer verjaardagswensen ontvangt en je vakantiefoto’s deelt.
  2. Pagina’s zoals je bedrijfspagina (En die van ons). Waarop je vacatures doorplaatst. Jouw klanten een blik achter de schermen gunt. Of foto’s post van jullie teambuilding. Of allemaal.

Wat zijn Facebookgroepen?

Maar er is ook een derde soort. Die na een stevige opmars nu volop in de schijnwerpers komt: de Facebookgroep. “Facebookgroepen bieden een plek om te praten over gedeelde interesses met bepaalde mensen”, aldus Facebook zelf.

Iedereen kan een groep aanmaken. Over eender welk onderwerp, met gelijk welk doel. Om een trainingsdatum te prikken met je wielerclubje, bijvoorbeeld. Of om je kleding tweedehands te verkopen.

Vergelijk het met een (discussie)forum. Waar leden over een bepaald onderwerp met elkaar praten door zelf berichten te plaatsen en die van anderen te lezen.

En dat is interessant voor mijn bedrijf omdat…?

Omdat je zo’n Facebookgroep kan koppelen aan je bestaande bedrijfspagina. Ze vormt dan een subgroep binnen die pagina. Met een klein aantal leden binnen een groter geheel. Die binnen die groep met elkaar communiceren.

Waar jouw bedrijfspagina eerder eenrichtingsverkeer is waar jij post en je volgers ontvangen, draait een groep om tweerichtingsverkeer.

facebookgroepen

Hoe werkt zo’n Facebookgroep?

Als een bedrijf een eigen groep heeft, vind je de link in het linkermenu van de bedrijfspagina. Zoals op de afbeelding hierboven.

Zo’n groep kan vrij toegankelijk zijn. Of op aanvraag of op uitnodiging. Er zijn verschillende privacy-instellingen. Die bal ligt in het kamp van de de moderator – zeg maar hij of zij die alles in goede banen leidt.

Ik ben nog niet helemaal mee. Hebben jullie een voorbeeld?

Tuurlijk. De Facebookgroep van onze klant Sublimix. Een merk dat gezonde voedingsproducten produceert en verdeelt. Denk aan soepen, sauzen en dressings.

Sublimix is uitgegroeid tot een sterk merk met echte die hard fans van hun producten. En die fans verenigen ze in een aparte Facebookgroep. Daar wisselen ze onderling tips en recepten uit, waardoor hun Facebookgroep een verlengstuk is geworden van hun website en hun magazine Subliem.

Maar wat de groep bijzonder krachtig maakt, is dat de werknemers van Sublimix zelf in dialoog treden met hun fans. Door hun persoonlijke favorieten te posten. En te reageren op gerechten van anderen.

Voila, hopelijk heb ik je een idee kunnen geven van wat zo’n groep precies is. Tijd voor twee meer strategische vragen.

Wat betekent dat nu precies, dat vormen het hart?

“Facebookgroepen vormen nu het hart van de ervaring, net zozeer als je vrienden en familie.” Hoe moeten we die uitspraak interpreteren?

Dat groepen meer visibiliteit zullen krijgen. Op je startpagina, in je meldingen en zoekresultaten.

Dat betekent omgekeerd minder visibiliteit voor iets anders. Wat we tussen de lijnen denken te lezen: nog minder (organisch) bereik voor bedrijfspagina’s.

Oh nee, help – wat nu?

Geen reden tot hartkloppingen. Over dat organisch bereik blogden we eerder al. Met enkele tips om toch het meeste te halen uit je betalend bereik.

Blijft de vraag in welke mate die groepen het hart zullen vormen. Het hele Facebook-groepverhaal is vooral een charme-offensief naar hun gebruikers. Facebook heeft als merk klappen gekregen. Als antwoord daarop zetten ze naar eigen zeggen meer dan ooit in op privacy en relevantie. Maar privacy en relevantie don’t pay the bills. Want Facebook draait nu eenmaal op advertentie-inkomsten.

En euh… wat nu?

En dat brengt ons tot een laatste vraag: hoe gaan wij als communicatiebureau met die groeiende aandacht voor Facebookgroepen om?

  1. We focussen op het positieve. De extra aandacht voor Facebookgroepen is een opportuniteit voor enkele van onze merken om nog meer in interactie te treden met hun volgers. Daar gaan we op inspelen.
  2. We blijven analyseren wat de impact is van deze wijziging op het betalend bereik. En sturen aan de hand daarvan bij.
  3. We leggen andere accenten in de budgetbesteding voor sommige klanten. Door meer nadruk te leggen op andere facetten in hun communicatiemix. Want de sociale wereld is groter dan Facebook. En de digitale marketingwereld is groter dan social. Denk aan Adwords, e-mail, nieuwsbrieven. En de marketingwereld zelf is groter dan digitaal alleen.

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
x

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "Aanvaard alle cookies". Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via "Stel voorkeuren in".

Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.

<