Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

23 januari 2018

De impact van de Zuckerberg-dochters op jouw Facebookstrategie

Expert aan het woord

Chloë Vissers
Sociale sparringpartner

Facebook gaat de dingen anders aanpakken. Het algoritme dat bepaalt wat jij ziet in je nieuwsoverzicht geeft sinds kort prioriteit aan berichten van je vrienden. En schenkt minder aandacht aan de bijdrages van merken en bedrijven. Slik… Reden tot paniek? Wat betekent deze ingreep voor de Facebookstrategie van jouw bedrijfspagina?

Minder posts van bedrijven, meer berichten van kennissen, vrienden en familie. Dat is kort samengevat de boodschap die Zijne Krullebolligheid de wereld instuurde. In een interview met de New York Times heeft hij het over één van de grootste wijzigingen ooit aan de nieuwsfeed. (Voor alle duidelijk: da’s de pagina die je ziet nadat je inlogt.)

Minder merken, extra ervaringen

De motivatie achter die wijziging? We citeren: “Dat de tijd die we doorbrengen op Facebook, geen verloren tijd is.” Daarmee reageert Zuckerberg op de verzuchting van heel wat gebruikers dat hun nieuwsfeed vol staat met reclame. En dat Facebook minder en minder draait rond ervaringen delen met je vrienden.

Al voert Zuckerberg ook zijn dochtertjes op als bron van inspiratie: “It’s important to me that when Maxima and August grow up, they feel like what their father built was good for the world.”

Klinkt nobel. Maar wat is er van aan? En wat betekent dat voor jouw Facebookstrategie?

1. Adverteren, adverteren, adverteren…

Een eerste belangrijke kanttekening: je zal het vooral voelen in het organische bereik van je bedrijfspagina. Daarmee bedoelen we de berichten die je onbetaald verspreidt. Voor de posts die je sponsort (betaald bereik) verandert er minder. Facebook is en blijft een business die geld moet opbrengen.

Onze tip: je zal (bijna) al je posts moeten sponsoren. Facebook draaide de kraan voor organisch bereik de laatste jaren systematisch dicht. Met deze ingreep sluiten ze de hoofdtoevoer af. Gericht adverteren is dus de boodschap!

2. Ga voor het groepsgevoel

Tweede belangrijke kanttekening: het nieuwe tijdlijn-algoritme bevoordeelt relevante content. En met relevant bedoelt Zuckerberg bijdrages die interactie uitlokken: duimpjes, reacties en shares.

Onze tip: plaats deelbare content die conversatie uitlokt. Of nog beter: start een groep en koppel die aan je bedrijfspagina. Zo bouw je aan een community waar je interessante informatie kan delen.

3. Goede targeting wordt nog belangrijker

Even terug naar de eerste tip: adverteren als vast onderdeel van je Facebookstrategie. Gelukkig vallen de prijzen mee. Voor enkele honderden euro’s krijg je al een mooi bereik. Maar om het meeste uit je geld te halen, is een goede targeting belangrijk. Want hoe relevanter, hoe meer interactie… en dus hoe meer zichtbaarheid.

Onze tip: een goede Facebookstrategie begint met een duidelijk afgebakend doelpubliek. Breng je lezersprofielen in kaart. En kijk per post of je verder kunt verfijnen.

4. Denk verder dan een Facebookstrategie…

Facebook is een prima online kanaal om je merk en producten op de radar van potentiële klanten te krijgen. Maar er zijn ook andere relevante social media-platformen, zoals Instagram, LinkedIn en Pinterest…

Onze tip: leg niet al je eieren in één social-mand. En denk verder dan enkel een Facebookstrategie. Bouw de content op je eigen website uit. Steek meer tijd en budget in een bedrijfsblog. Converteer je websitebezoekers naar een eigen nieuwsbrief. Kortom: haal je lezers naar je eigen platform.

Zo ben je minder afhankelijk van Facebook. Want je weet nooit wat die Zuckerberg (of zijn dochters) nog gaan bedenken…

Lees verder.

Blijf nog wat langer.