info@expliciet.be
011 96 26 36
Sint-Truidersteenweg 142, 3500 Hasselt
Dienstverleningsnummer DV.A219992

03 januari 2020

Familiebedrijf rebranden: een blik op onze interne keuken…

Expert aan het woord

Maarten Princen
Markante marketeer

Een rebranding is voor elk bedrijf spannend. Het is hét moment waarop de externe en interne communicatie tegen het licht worden gehouden. Hét moment waarop het uiterlijk van een bedrijf wordt afgestemd op de koers en strategische doelen van de komende jaren. Een familiebedrijf rebranden, is dubbel zo spannend. Want hier speelt ook de factor emotionele betrokkenheid een grote rol. STERCK Magazine vroeg ons om onze visie hierover te delen. Dit is een herwerkte versie van dat artikel.

Zijn we als bedrijf nog relevant? Wat is onze plaats in de markt? Wat is de toekomst van onze sector en hoe gaan wij als bedrijf daarmee om?

Op een zeker moment heb je als bedrijf nood aan een kritische blik op je organisatie. Even stilstaan om een strategie en visie te vormen voor de toekomst. In veel familiebedrijven is de overdracht of de onboarding van een volgende generatie vaak dé katalysator om met een vergrootglas naar het bedrijf en de toekomst ervan te kijken.

Vanuit die vernieuwde visie volgt dan vaak een update van de bedrijfsidentiteit. Om daarna ook te werken aan de buitenkant van het bedrijf. Een rebranding dringt zicht op.

Revolutie of evolutie?

Verandering is gevoelige materie. En dat is bij een familiebedrijf rebranden niet anders. Bij een succesvol bedrijf ligt het gevoelig om bijvoorbeeld het logo en de huisstijl te veranderen.

Om maar te zwijgen over de bedrijfsnaam.

Alle begrip daarvoor. Onze eerste vraag is dan ook altijd: Is verandering wel nodig? Een naam veranderen, bijvoorbeeld, is niet vaak aan de orde. Een naamsverandering dringt zich alleen op als:

  1. De bestaande naam schade heeft geleden.
  2. Je bedrijf een volledig andere koers gaat varen.

In die twee gevallen is het voor je klanten vaak duidelijker om te breken met het verleden.

Dit was bijvoorbeeld het geval voor HiGenius. En neen, niks van doen met factor één. Wel met het tweede argument. Als Vandeweyer begonnen ze als industrieel schoonmaakbedrijf. Maar door de jaren heen hebben ze hun aanbod steeds verder uitgebreid. Terwijl Vandeweyer onlosmakelijk verbonden bleef met de core business. Zo bleven de andere segmenten onderbelicht.

Een naamsverandering schepte hier meer mogelijkheden. Zo hebben we de specialisaties die werden toegevoegd aan het dienstenaanbod, beter weten te onderstrepen.

Matcht je uiterlijk met je innerlijk?

Je familiebedrijf rebranden, is een opportuniteit om je huisstijl een facelift te geven. Om het uiterlijk van je bedrijf aan te passen aan de noden van vandaag. We zien bij veel kmo’s dat een uitstraling vaak langer dan tien jaar meegaat… maar dan kom je al snel oubollig over.

Visueel kan je accenten leggen die je strategie of visie benadrukken. Wordt je stijl eerder speels of serieus? Kies je voor strak en modern of traditioneel en authentiek? Niets is conceptneutraal. Elk detail, elke vorm, elke kleur roept een bepaald gevoel op.

Vergelijk het met kledingkeuze. Hoe komt jouw bedrijf bij een potentiële klant binnengewandeld? In een kostuum of een trainingspak? Er is geen goed of fout – maar wel een verschil in perceptie. Net op dezelfde manier zou je huisstijl iets moeten vertellen over jouw bedrijf. Dat plaatje moet kloppen.

Nieuw bloed en oude tradities

Het innerlijk, de kern je onderneming, kunnen vatten is voor ons cruciaal voor we starten. Een analyse van de strategische plannen, de visie op lange en korte termijn, de roots van het bedrijf. De plussen en de minnen…

Daarom start iedere rebranding bij ons met een reeks diepte-interviews: gesprekken met verschillende sleutelfiguren binnen de organisatie. De (nieuwe) bedrijfsleider(s), maar ook de anciens. Zij geven ons inzicht in herkomst én toekomst.

  • Hoe is het bedrijf doorheen de jaren veranderd?
  • Waar staat het bedrijf volgens jou voor?
  • Welke beloftes worden er gemaakt naar klanten?
  • Op welke manier worden die beloftes waargemaakt?
  • Wat verloopt goed en waar is er ruimte voor verbetering?

Veel verschillende vragen met één doel: een zo goed mogelijk beeld krijgen van het bedrijf én de familie die achter het bedrijf staat.

Want de stempel van de familie is cruciaal. Een rebranding zonder de ziel van de familie, is waardeloos.

Employees first, customers second

Een rebranding gaat verder dan je bedrijfsimago naar de buitenwereld oppoetsen. Een nieuwe outfit maakt je geen nieuwe mens.

Een rebranding is nadenken over je kernwaardes. Over een nieuwe identiteit voor je familiebedrijf. Dit is dan ook meteen het moment om je employer brand vorm te geven. Een employer brand is een visuele en tastbare vertaling van de bedrijfscultuur. Het doel? Bewustwording creëren bij je medewerkers. Over waar je bedrijf voor staat en hoe collega’s met elkaar omgaan. Het kompas voor je werknemers dus.

Betrek je werknemers daarom ook als je je nieuwe koers uitstippelt.

Het is een gemiste kans als je het niet doet. Je moet daarom niet één op één ieders mening of input vragen, maar kies je klankborden. En breng ze in elk geval als eerste op de hoogte. Vóór je communiceert naar je klanten, de pers…

Laat de lancering aan ons over…

De lancering is een cruciaal moment. Een moment waar wij als marketingbureau een belangrijke rol in kunnen spelen. Als externe expert kunnen wij de strategische koers presenteren die de komende jaren wordt ingezet.

De kers op de taart is uiteraard de nieuwe visuele identiteit van het bedrijf. Dat gaat vaak gepaard met het uitdelen van nieuwe bedrijfskledij of andere gadgets.

Er is te vaak nog een vooringenomenheid dat werknemers niet zouden wakker liggen van de visie of toekomst van het bedrijf. Onze ervaring? Als je betrokkenheid wil, moet je starten met hen erbij te betrekken. Een goede lancering geeft je werkvloer een enorme boost.

One small step…

Op zoek naar een marketingbureau dat je tijdens elke stap van je rebranding begeleidt? Dat adviseert én knopen durft door te hakken? Dat niet alleen praat, maar ook doet? Ons hart klopt voor familiebedrijven! Neem contact op voor een eerste babbel.

 

Lees verder.

Blijf nog wat langer.
Task already exist for this element.
Write your message in the existing thread.
Here, we opened it for you.
General
Teruggeven
Teruggeven

    Opmerkingen geven geactiveerd

    Algemene taakAnnuleer
    ×
    General Tasks are meant for requests that are not about a specific part of the page. To create a specific request, close this box and click the plus icon on the right to choose any part of the page.
    For more generic requests, go ahead and send your message.
    WP Feedback

    Dive straight into the feedback!
    Login below and you can start commenting using your own user instantly