Maarten Princen
,
Markante marketeer

Guerilla marketing: weinig middelen, groots resultaat

Maarten Princen
,
Markante marketeer

“Een marketingtechniek die poogt om met beperkte middelen een groot resultaat te bereiken.” Voilà, een kant en klare definitie volgens Wikipedia, kan het nog simpeler? Maar guerilla marketing gaat veel verder dan dit. Wat omvat het begrip nu precies? Ik leg het je haarfijn uit.

De vader van guerilla marketing is de Amerikaan Jay Conrad Levinson, die de term voor het eerst in 1983 gebruikte in zijn gelijknamige boek. Volgens hem is guerilla marketing eigenlijk niets meer of minder dan ‘het op een zo kostenefficiënt mogelijke manier inzetten van de traditionele marketinginstrumenten.’ Dat het verder gaat dan deze definitie bewijs ik je graag aan de hand van enkele kenmerken:

1. Verrassing!

Het is de kunst je doelpubliek te verrassen of te choqueren met iets onconventioneels (grofgebekte kinderen scoren vrij hoog dus). Het gaat erom een leuk idee uit te werken waarmee je je doelgroep op een innovatieve manier in contact brengt met je merk, en dat op het perfecte moment en de juiste plaats. Verrassing staat hierbij centraal; van flash mobs, slimme advertenties en publiciteitsstunts tot straattheater of opvallende posters. De keuze is immens!

2. Relevantie

Een treffend idee gevonden? Hoe leuk een bedachte actie ook mag zijn, let er toch steeds op dat deze blijft aansluiten bij de kernwaarden en stijl van jouw product en bedrijf. Overigens moet de actie uiteraard ook aansluiten bij je doelgroep. Een statig, serieus bedrijf kan namelijk moeilijk uitbundige, verrassende boodschappen gaan verspreiden en visa versa.

3. Klein budget

Ik zei het al, guerilla marketing draait om kostenefficiëntie. Creativiteit, lef en improvisatie staan hierbij centraal. Goedkope en kleinschalige stunts volstaan immers om grote resultaten te bereiken. Het is een hoopvolle ontwikkeling voor kleinere organisaties en bedrijven; zij kunnen zo zonder enig probleem op gelijke basis concurreren tegen de ‘grote jongens’.

Een voorbeeld hiervan? Herinner je het filmpje van het kinderkoor dat in een Vlaams shoppingcentrum zong van “Stille nacht. Jointje gepaft. Pintje of 6.. en een fles.. Bacardi net uit de nightshop gepikt… ”. Geschokte blikken vol ongeloof troef! Aan het einde wordt het echter pas duidelijk dat het gaat om een actie van de Opvoedingslijn, de advieslijn voor het opvoeden van moeilijke kinderen. Een slimme, onverwachte actie waarvan het filmpje binnen 3 dagen reeds 400 000 keer bekeken werd!

4. Guerilla marketing en social media?

Guerilla marketing en social media gaan hand in hand. Je campagne wordt pas écht een succes als deze massaal gedeeld wordt, zo kan je een zeer divers en groot publiek bereiken. Hoe opvallender je campagne, hoe meer mensen immers geneigd zullen zijn om hun smartphone boven te halen, alles te filmen en massaal te delen. Klaar om viraal te gaan?

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.