Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

22 oktober 2015

Guerilla marketing: weinig middelen, groots resultaat

Expert aan het woord

Maarten Princen
Markante marketeer

Nog vragen?

Wij helpen je graag verder.

“Een marketingtechniek die poogt om met beperkte middelen een groot resultaat te bereiken.” Voilà, een kant en klare definitie volgens Wikipedia, kan het nog simpeler? Maar guerilla marketing gaat veel verder dan dit. Wat omvat het begrip nu precies? Ik leg het je haarfijn uit.

De vader van guerilla marketing is de Amerikaan Jay Conrad Levinson, die de term voor het eerst in 1983 gebruikte in zijn gelijknamige boek. Volgens hem is guerilla marketing eigenlijk niets meer of minder dan ‘het op een zo kostenefficiënt mogelijke manier inzetten van de traditionele marketinginstrumenten.’ Dat het verder gaat dan deze definitie bewijs ik je graag aan de hand van enkele kenmerken:

1. Verrassing!

Het is de kunst je doelpubliek te verrassen of te choqueren met iets onconventioneels (grofgebekte kinderen scoren vrij hoog dus). Het gaat erom een leuk idee uit te werken waarmee je je doelgroep op een innovatieve manier in contact brengt met je merk, en dat op het perfecte moment en de juiste plaats. Verrassing staat hierbij centraal; van flash mobs, slimme advertenties en publiciteitsstunts tot straattheater of opvallende posters. De keuze is immens!

2. Relevantie

Een treffend idee gevonden? Hoe leuk een bedachte actie ook mag zijn, let er toch steeds op dat deze blijft aansluiten bij de kernwaarden en stijl van jouw product en bedrijf. Overigens moet de actie uiteraard ook aansluiten bij je doelgroep. Een statig, serieus bedrijf kan namelijk moeilijk uitbundige, verrassende boodschappen gaan verspreiden en visa versa.

3. Klein budget

Ik zei het al, guerilla marketing draait om kostenefficiëntie. Creativiteit, lef en improvisatie staan hierbij centraal. Goedkope en kleinschalige stunts volstaan immers om grote resultaten te bereiken. Het is een hoopvolle ontwikkeling voor kleinere organisaties en bedrijven; zij kunnen zo zonder enig probleem op gelijke basis concurreren tegen de ‘grote jongens’.

Een voorbeeld hiervan? Herinner je het filmpje van het kinderkoor dat in een Vlaams shoppingcentrum zong van “Stille nacht. Jointje gepaft. Pintje of 6.. en een fles.. Bacardi net uit de nightshop gepikt… ”. Geschokte blikken vol ongeloof troef! Aan het einde wordt het echter pas duidelijk dat het gaat om een actie van de Opvoedingslijn, de advieslijn voor het opvoeden van moeilijke kinderen. Een slimme, onverwachte actie waarvan het filmpje binnen 3 dagen reeds 400 000 keer bekeken werd!

4. Wat met social media?

Guerilla marketing en social media gaan hand in hand. Je campagne wordt pas écht een succes als deze massaal gedeeld wordt, zo kan je een zeer divers en groot publiek bereiken. Hoe opvallender je campagne, hoe meer mensen immers geneigd zullen zijn om hun smartphone boven te halen, alles te filmen en massaal te delen. Klaar om viraal te gaan?

Lees verder.

Blijf nog wat langer.