Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

04 oktober 2017

Hoger scoren in Google met linkbuilding

Expert aan het woord

Thomas Timmers
Accuraat websoldaat

Nog vragen?

Wij helpen je graag verder.

Ken jij ze nog? Onze 4 SEO-tips die voor jouw website het verschil maken? Wel, we voegen er daar graag nog eentje aan toe: linkbuilding. Benieuwd hoe linkbuilding jouw KMO zal laten hoger scoren in Google? En hoe je er best mee begint?

We beginnen met de logische vraag: Wat is linkbuilding nu precies? Wel, het is het systematisch leggen van relevante links naar je website.

Dat kan vanuit je eigen website zijn. Dan spreken we van interne linkbuilding. Of dat kan vanuit een andere website zijn. Dan hebben we het over externe linkbuilding.

Het resultaat is hetzelfde: een goeie kans dat je zal hoger scoren in Google. Maar toch zijn er verschillen…

INTERNE LINKBUILDING

Vanop je homepage linken naar één van je diensten. Of vanuit je nieuwe blog verwijzen naar een andere populaire blog, zoals wij deden in onze inleiding. Met interne linkbuilding gids je je bezoekers naar de belangrijkste pagina’s op je website.

Welke inhoud vind jij het meest relevant?
Maar je doet meer dan enkel gidsen. Google ziet namelijk dat jij vindt dat de inhoud op die pagina belangrijk is. Belangrijker dan andere pagina’s op je site. Als er veel interne links naar die pagina vertrekken, zal ze uiteindelijke een hogere waarde krijgen van de zoekrobot. En dus hoger scoren in Google.

Impact beperkt

Al mag je het effect hiervan niet overschatten. Dit gaat niet het verschil maken tussen pagina drie en pagina één in de zoekresultaten. Maar is misschien wel net genoeg om met die webpagina één plaatsje te klimmen. Het zou dus zonde zijn om die kans te laten liggen.

EXTERNE LINKBUILDING

Dit is als een andere website naar één van jouw pagina’s linkt. Waardoor de waarde van die doelpagina stijgt. Net zoals bij interne linkbuilding, dus.

Krachtiger…

Maar het effect van externe linkbuilding is groter. Zeker als de website die naar jou doorverwijst hoog staat aangeschreven in Google, zoals pakweg een VRT.be of Tijd.be. Want zo profiteer jij mee van hun uitstekende reputatie. Een doorverwijzing vanuit een AlfonsBlogtOverDeDingenDesLeven of iets soortgelijks? Mooi meegenomen, maar niet dé manier om hoger te scoren in Google. (Sorry Alfons, zo is het nu eenmaal).

… maar moeilijker

Maar een Alfons zal wel veel toegankelijker zijn. Speel het maar eens klaar om vernoemd (én gelinkt!) te worden op de website van De Tijd. Niet vanzelfsprekend. Een mooie verwijzing vanuit bijvoorbeeld Made in Limburg of Made In Antwerpen is voor een KMO ook al een mooie prestatie. Maar dan moet je dus eerst wel dat persbericht de wereld inkrijgen…

Nog een optie: kijk eens in je netwerk of je met iemand een ruildeal kan opzetten. Jij schrijft over een gezamenlijke realisatie en linkt naar hen. En zij doen hetzelfde en linken naar jou. Relevante content + een link terug = win-win voor jullie allebei. Nog hoger scoren in Google, is als jij voor dat bedrijf een gastblog schrijft in ruil voor een link terug naar jouw website.

Sponsored content?

En mocht je je het afvragen: sponsored content werkt, maar in mindere mate. Google heeft het door als je artikelruimte en een link koopt. Dit heeft dus niet dezelfde waarde als een volwaardig redactioneel artikel op diezelfde site.

Als afsluiter verwijzen we graag nog even naar de SEO-toolbar van Moz. Een handig tooltje dat jou vertelt hoe hoog (of laag) een site staat aangeschreven in Google.

Hoger scoren in Google: van theorie naar praktijk

Hoger scoren in Google? Begin dan met je interne linking op punt te zetten. En schuif daarna door naar de externe linkbuilding. Hulp nodig? Wij staan voor je klaar!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.