Maarten Princen
,
Markante marketeer

Geeft de huis-aan-huisfolder nog thuis?

Maarten Princen
,
Markante marketeer

Investeren in een huis-aan-huisfolder? In deze digitale tijden? Nee toch! En net omdat veel bedrijven er net zo over denken, ontstaan er nieuwe opportuniteiten. Wij weerleggen vijf typische vooroordelen ten opzichte van de huis-aan-huisfolder.

1. Alles is digitaal

Vooroordeel: een huis-aan-huisfolder is niet meer van deze (digitale) tijd. Het beste bewijs daarvan? Al mijn concurrenten doen geen klassiek drukwerk meer!

De andere kant van het verhaal: marketing is altijd een mix met verschillende verhoudingen. Er is bijna geen enkel bedrijf waarvoor 100% digitaal de beste oplossing is.

Dus als drukwerk relevant is voor (een deel van) jouw doelpubliek: waarom niet? Omdat je concurrenten ermee gestopt zijn? Net een extra kans voor jou om op te vallen…

2. Drukwerk kan ik niet meten

Vooroordeel: in een digitale campagne is alles meetbaar, met drukwerk heb ik cijfermatig geen enkele houvast wat mijn investering opbrengt.

De andere kant van het verhaal: ook het succes van je huis-aan-huisfolder kan je meten. Toegegeven, niet zo uitgebreid tot achter de komma als dat met een digitale campagne het geval is.

Optie één: je integreert een unieke URL zoals jouwbedrijfsnaam.be/promotie en meet de trafiek naar die pagina.

Optie twee: je houdt in je fysieke winkelpunten of je webshop bij hoe vaak een coupon of bepaalde promocode uit je folder is gebruikt.

3. Met een huis-aan-huisfolder kan ik niet targetten

Vooroordeel: op social kan ik mijn advertentie targetten naar vrouwen tussen de 35 en 40 die houden van interieurdecoratie en schoenmaat 36 hebben. (Ja ok, dat laatste niet. Maar je snapt wat we bedoelen). Een folder uitsturen daarentegen, dat gebeurt op goed geluk.

De andere kant van het verhaal: targeting is ook mogelijk met postcampagnes.

Optie één: je stuurt een huis-aan-huisfolder uit naar je bestaande klanten. Met als doel een upsell of cross sell, bijvoorbeeld. Of een folder die in het teken staat van naservice: een check-up of onderhoud, om maar iets te noemen.

Optie twee: Bpost biedt verschillende formules aan om nieuwe klanten te bereiken. Formules die verder gaan dan puur de postcode. Zo kan je bijvoorbeeld specificeren dat je een actie wilt doen naar eigenaars van vrijstaande woningen. Of dat je op een bepaald leeftijdssegment mikt. Bpost selecteert dan uit een stad of ruimere regio die postrondes die voor jou het meest relevant zijn.

4. Mijn product/dienst is niet geschikt voor een brochure

Vooroordeel: een brochure lijkt me echt niet het meest geschikte middel om mijn product of dienst aan de man of vrouw te brengen.

De andere kant van het verhaal: huis-aan-huisbrochure is nog te vaak synoniem voor promo’s en acties. Een bonnetje voor een fles waspoeder. Of 20% bij een volgende afhaalmaaltijd.

Maar ook voor de producten met een langer aankooptraject kan een huis-aan-huisfolder relevant zijn in je aankoopfunnel. Neem nu een verandabouwer. Het is niet slim om kortingen te geven via een folder. (Tenzij je je wilt profileren als de prijskraker). Maar wél om een opendeurdag aan te kondigen in een bepaalde straal rond je vestiging. Of gericht (denk aan punt 3!) aan te kondigen dat je een nieuw filiaal opent.

5. Een folder? Da’s alleen voor B2C

Vooroordeel: een folder werkt alleen bij particulieren.

De andere kant van het verhaal: een combinatie van punt 1 en punt 3. Voor onze klant P&V Panels, bijvoorbeeld, sturen wij folders uit naar bedrijven om die kennis te laten maken met hun onderhoudsservice voor elektrische borden.

Dat doen we gericht naar bedrijven waar die borden een prioriteit zijn, zoals productiebedrijven. En gericht naar die personen binnen dat bedrijf waarvan wij weten dat het hun prioriteit is. Een mooie aanvulling op de zoveelste e-mail van de dag.

Thuis van alle markten

Klaar om jouw huis-aan-huisfolder naar een volgend niveau te tillen? Of wil je het eens hebben over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Laat het ons weten!

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
x

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "Aanvaard alle cookies". Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via "Stel voorkeuren in".

Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.

<