Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

12 juli 2018

Instagram TV (IGTV): wat kan of moet jouw bedrijf ermee?

Expert aan het woord

Chloë Vissers
Sociale sparringpartner

Nog vragen?

Wij helpen je graag verder.

Heb je ‘m al gespot? Het oranje tv-icoon rechts bovenaan het startscherm van je Instagram? Dat is Instagram TV (IGTV), de nieuwe video-functionaliteit van deze populaire app. En uit die nieuwe functionaliteit volgen uiteraard nieuwe mogelijkheden. Iets voor jouw bedrijf? Dat hangt ervan af. Ik leg je graag uit wat Instagram TV precies is en wat jij er als bedrijf al dan niet mee aan moet.

Ha, Instagram. De thuis van de bevolkingsgroep die we influencers noemen. Verzamelplaats van reislustige bloggers en bloggende reislustigen. De app die de verkoop van opblaasbare flamingo’s deed verhonderdvoudigen. Waar schaars geklede jongedames digitale harten veroveren en gespierde jongemannen hun gebruinde biceps laten rollen.

Neen, even serieus: Instagram is hét social platform om twintigers en dertigers mee te bereiken. Favoriete thema’s: food, beauty, fashion, design, uitgaan en architectuur. Maar denk gerust verder, want Instagram is een opportuniteit voor elk bedrijf dat hip en jong is. (Of zich zo wil profileren).

Herken jij je hier niet in? Dan is Instagram niet meteen iets voor jouw bedrijf. Instagram TV brengt daar geen verandering in.

Denk je nu Amaai die Instagram is precies recht in mijne winkel! Dan is Instagram TV een extra reden om dit platform op te nemen in jouw content marketingstrategie. Of als je er al actief op bent: om op z’n minst eens te experimenteren met IGTV.

Olé olé voor Instagram TV!

En waarom precies vinden wij Instagram TV zo veelbelovend? En kijken we er ongeduldig naar uit om bedrijven en merken hier wegwijs in te maken?

  • Het is nu mogelijk om video’s te posten tot een uur. Vroeger was dat één minuut. Dat betekent meer tijd om jouw verhalen te brengen. Met een uitgebreide tutorial, bijvoorbeeld.
  • In tegenstelling tot een tijdelijke Instagram-story verdwijnt een IGTV-video niet na 24 uur. Dat betekent meer visibiliteit. Waardoor het nog meer loont om in goede content te investeren.
  • IGTV is heel laagdrempelig. Je hebt alleen maar een smartphone nodig. Daardoor zullen professionele videoproducties net harder opvallen.
  • Je hoeft je video’s niet te sponsoren om een hoog bereik te halen. Al zijn we er zeker van dat dit vrij snel zal veranderen.
  • De metrics van elke IGTV-video zijn uitgebreid en meteen beschikbaar. Zo kan je meteen zien welke content de harten van jouw volgers sneller doet slaan.

En euh… inhoudelijk?

Momenteel zit alles nog in een experimentele fase. Wat werkt op Instagram TV, is uiteraard afhankelijk van jouw specifieke doelpubliek en van jouw merk. Zolang je je volgers inspireert en/of iets bijleert, zit je goed. Denk aan tutorials en how to’s. Hoe combineer ik dit kledingstuk? Hoe maak ik de lekkerste spaghettisaus ter wereld? Of gun je volgers een blik achter de schermen van je bedrijf. Haal één van je medewerkers voor de came… euh smartphone voor een spontaan interview.

Wat wél vastligt, is het video-formaat: alles in IGTV is verticaal. Net omdat het kanaal is afgestemd op smartphones. En hoe hou jij je smartphone vast als je een selfie maakt? Juist, ja! En nu ook al een gouden regel als je indruk wilt maken: ga niet live. Een paar animaties en basic monteerwerk is toch het absolute minimum om op te vallen…

IGTV: begin ermee!

Interesse om meer te weten over de mogelijkheden van Instagram TV voor jouw merk? Of wil je er samen met ons meteen invliegen? Groot gelijk. Nog niet veel bedrijven zijn mee, dus dit is jouw kans om eruit te springen. De eerste stap? Een openhartige babbel met een kopje koffie.

Lees verder.

Blijf nog wat langer.