Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

17 juli 2015

Een krachtige verpakking in 6 stappen

“That feeling of being a kid on Christmas morning”, dat is exact welk gevoel een krachtige verpakking bij je teweeg moet brengen. Meer nog, het zorgt er voor dat zelfs het saaiste product interessant lijkt. Sta je wel eens stil bij de rol die de verpakking speelt bij jouw product?

Productverpakking is een groot en belangrijk onderdeel binnen de communicatie. Je spreekt namelijk met je klant op het moment van aankoop. Wie dacht dat een sterk product genoeg was, think again: de verpakking maakt er een groot deel van uit. Wist je dat er gemiddeld zo’n 30.000 producten zijn in een supermarkt? Té veel! Waardoor je 80% automatisch gaat negeren. Opvallen is dus de boodschap!

Een verpakking is vaak de eerste indruk die iemand krijgt van je product. Het moet potentiële klanten in slechts enkele seconden over de streep trekken en doen overtuigen dat jouw product helemaal past bij hen en hun aankoopgewoontes.
Hoe je dit nu het beste aanpakt? Ik doe enkele tips voor je uit de doeken:

1. Uitgebreide research
Een krachtige verpakking ontwerpen begint bij een uitgebreide brainstorm. Wat kan mijn product? Waarmee wil ik uitpakken? Wie is mijn doelgroep? Wat doen mijn concurrenten?

2. Schep duidelijkheid
Wat je product doet of bevat, zou helemaal duidelijk moeten zijn na slechts één blik op de verpakking. Schep duidelijkheid en houd het vooral simpel. Zet enkel de unieke kenmerken van je product in de schijnwerper.

3. De juiste vorm
Baseer je op de vorm van je product en ga na welke verpakking hier het meest geschikt voor is. Durf gerust outside the box te denken: het is niet omdat je altijd schoenen in een schoendoos koopt dat ze ook zo moéten verpakt worden. Kleine voetnoot, houd echter wel steeds rekening met de mogelijkheid van productie.

4. Milieuvriendelijkheid
Met de groene beweging die aan zijn opmars bezig is, moet je ook stilstaan bij de levenscyclus van je verpakking. Kan je product of verpakking misschien herbruikt worden? Verpak je product op een simpele, doch functionele manier om zo veel mogelijk afval te vermijden.

5. Ga voor interactie
Speel op interactie met je klant via de verpakking. Gaande van het gebruik van een QR-code tot een duidelijke call-to-action (bezoek ons op Facebook, vul ons formulier in, …).

6. Test je design
Is je prototype klaar? Laat het los op een testpanel met weinig kennis van je product. Enkel zo kan je de eventuele gebreken van je verpakking te weten komen. Nog niet goed? Start opnieuw bij stap 1.

Lees verder.

Blijf nog wat langer.