Jan Martens
,
Gedreven marketeer

Kies voor de menselijke factor bij klantencontact

Jan Martens
,
Gedreven marketeer

Echt klantencontact wordt steeds schaarser. In een wereld waar alles zo vlug mogelijk moet gaan –nog liever vandaag dan morgen!- word je al snel als 13e in een dozijn behandeld. Vertel mij eens, wanneer zijn bedrijven de menselijkheid uit het oog verloren?

Tegenwoordig draait het binnen een onderneming alleen maar om het halen van targets, het streven naar KPI’s, het binnenhalen van nieuwe klanten en het behalen van het liefst zo hoog mogelijke cijfers. Niet onlogisch, aangezien het binnenhalen van nieuwe klanten een kick geeft. Maar leveren formele, stijve of soms zelfs sluwe verkooppraatjes échte langdurige klantenrelaties op? Want zeg nu zelf, door wie word jij het liefst verder geholpen? Een digitale helpdesk of een vriendelijk en hulpvaardig medewerker met een grote smile op zijn gezicht en bakken vol advies in zijn handen?

Klantencontact en social madness

De opkomst van de sociale media hebben het er ook niet beter op gemaakt: vluchtige tweets, banale snaps, honderdeneen foto’s op Instagram, … We liken en delen alsof het een lieve lust is. Het lijkt haast wel alsof de wereld zowaar een stuk hechter is geworden met elkaar! De realiteit ligt ietsje anders, volgens onderzoek worden we hier niet echt gelukkiger van en vervagen relaties. Mensen hebben namelijk behoefte aan een écht klantencontact. Ik geloof daarom ook dat bedrijven die gebruik maken van de menselijke ‘touch’, als echte winnaar uit de bus komen!

Kies voor aandacht

Daarom vinden wij dat het tijd is om je te onderscheiden van de massa en –net als ons- te kiezen voor de menselijke factor! Leg de focus van je bedrijf niet enkel op producten of diensten, maar ook op (oprechte) aandacht. Laat hierbij het formele gedoe gerust achterwege en profileer jezelf als een vriend, waarbij hij of zij steeds terecht kan. Rechttoe, rechtaan communiceren zoals je kan doen met familie of vrienden.

Het is een nieuw soort klantencontact waarbij je kan genieten van klanten die ware ambassadeurs worden van jouw bedrijf! Hoe? Dat kan gaan van informele gesprekken (“Kom eens op de koffie!”) tot het simpelweg aantrekken van een casual outfit en het achterwege laten van je piekfijn kostuum. Of ga nog een stapje verder en ruil je kantoor in voor een gezellig huis!

Klaar voor échte communicatie?

Oké, onmiddellijk de grote stap nemen en opteren voor een nieuw pand hoeft niet meteen. Maar begin met de kleine dingen en gooi het formele gedoe gerust overboord. Weet je niet meteen hoe hier aan te beginnen? Geen nood, we helpen je graag op weg!

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.