Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

02 maart 2016

Kies voor de menselijke factor bij klantencontact

Expert aan het woord

Jan Martens
Gedreven marketeer

Echt klantencontact wordt steeds schaarser. In een wereld waar alles zo vlug mogelijk moet gaan –nog liever vandaag dan morgen!- word je al snel als 13e in een dozijn behandeld. Vertel mij eens, wanneer zijn bedrijven de menselijkheid uit het oog verloren?

Tegenwoordig draait het binnen een onderneming alleen maar om het halen van targets, het streven naar KPI’s, het binnenhalen van nieuwe klanten en het behalen van het liefst zo hoog mogelijke cijfers. Niet onlogisch, aangezien het binnenhalen van nieuwe klanten een kick geeft. Maar leveren formele, stijve of soms zelfs sluwe verkooppraatjes échte langdurige klantenrelaties op? Want zeg nu zelf, door wie word jij het liefst verder geholpen? Een digitale helpdesk of een vriendelijk en hulpvaardig medewerker met een grote smile op zijn gezicht en bakken vol advies in zijn handen?

Klantencontact en social madness

De opkomst van de sociale media hebben het er ook niet beter op gemaakt: vluchtige tweets, banale snaps, honderdeneen foto’s op Instagram, … We liken en delen alsof het een lieve lust is. Het lijkt haast wel alsof de wereld zowaar een stuk hechter is geworden met elkaar! De realiteit ligt ietsje anders, volgens onderzoek worden we hier niet echt gelukkiger van en vervagen relaties. Mensen hebben namelijk behoefte aan een écht klantencontact. Ik geloof daarom ook dat bedrijven die gebruik maken van de menselijke ‘touch’, als echte winnaar uit de bus komen!

Kies voor aandacht

Daarom vinden wij dat het tijd is om je te onderscheiden van de massa en –net als ons- te kiezen voor de menselijke factor! Leg de focus van je bedrijf niet enkel op producten of diensten, maar ook op (oprechte) aandacht. Laat hierbij het formele gedoe gerust achterwege en profileer jezelf als een vriend, waarbij hij of zij steeds terecht kan. Rechttoe, rechtaan communiceren zoals je kan doen met familie of vrienden.

Het is een nieuw soort klantencontact waarbij je kan genieten van klanten die ware ambassadeurs worden van jouw bedrijf! Hoe? Dat kan gaan van informele gesprekken (“Kom eens op de koffie!”) tot het simpelweg aantrekken van een casual outfit en het achterwege laten van je piekfijn kostuum. Of ga nog een stapje verder en ruil je kantoor in voor een gezellig huis!

Klaar voor échte communicatie?

Oké, onmiddellijk de grote stap nemen en opteren voor een nieuw pand hoeft niet meteen. Maar begin met de kleine dingen en gooi het formele gedoe gerust overboord. Weet je niet meteen hoe hier aan te beginnen? Geen nood, we helpen je graag op weg!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.