Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

01 juni 2015

Mobilegeddon, wablieft?

Expert aan het woord

Thomas Timmers
Accuraat websoldaat

Neen, Mobilegeddon is geen nieuwe wereldoorlog of een flauw afkooksel van de sci-fi film Armageddon. Voor diegenen die rond 21 april met andere -uiteraard boeiende- dingen bezig waren: long story short: Google gaat sites afstraffen die niet mobiel vriendelijk zijn. Maar waarom? En hoe gaat dit precies in zijn werking?

Op 26 februari gaf Google aan dat ze de ‘mobile-friendliness’ zullen verbeteren en dus mobiel vriendelijke sites voorrang geven. Zo wil Google smartphonegebruikers wijzen op websites met een goede mobiele gebruikservaring. Dit gebeurt aan de hand van labels ‘voor mobiel’ die iedere mobiel vriendelijke website krijgt toegewezen. Bij die gelegenheid gaf Google ook aan dat de mobielvriendelijkheid een belangrijke ranking signal zal worden in hun nieuwe algoritmen. Wiens site nog niet responsive (voor dummies: optimale webervaring voor meerdere apparaten) is, had de tijd tot uiterlijk 21 april om dit recht te zetten. In Amerika stond deze datum dan ook gelijk aan Mobilegeddon met grote paniek, ongeloof en woede als gevolg.

Googles dreigement met Mobilegeddon

Wat wilt Googles dreigement nu concreet zeggen met deze Mobilegeddon? Zorg dat je website geschikt is voor smartphone, anders worden ze in de zoekresultaten lager en anders weergegeven. Maar geen paniek, wie zijn site mobielvriendelijk maakt nà 21 april, kan nog steeds van de voordelen genieten. De Google-algoritmen werken namelijk in realtime. Wie zijn website dus responsive maakt -en de Googlebot stelt dit vast-, zal daar meteen de vruchten van plukken in de zoekresultaten.

Revival van de Smartphone

Wees boos, gechoqueerd en roep zoveel je wilt, maar ergens moet ik Google ook wel gelijk geven. We zijn namelijk steeds meer met onze smartphone bezig en surfen er meer mee op het net dan met onze desktop thuis. Zo is naast e-mails checken en social media bezoeken, het gebruik maken van zoekrobots als Google een vaak voorkomende activiteit op onze smartphone.

Nog een belangrijke reden is dat Google zelf almaar meer de schuld krijgt als sites niet goed werken op mobiele apparaten. Als een Google-gebruiker via een smartphone aan het surfen is en de zoekresultaten werken niet goed op smartphone, dan heeft de Google-gebruiker een slechte zoekervaring. 

En Jij?

Nu richt ik mijn pijlen op jou… Is jouw website al mobielvriendelijk? Je kan je site makkelijk testen via Googles ‘mobielvriendelijke test’. Is jouw site nog niet responsive? Geen probleem, als wizard of the web help ik je hier graag mee verder.

Zeg niet dat ik het niet gezegd heb! Dus komaan, waar wacht je nog op?!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.