Marjan Swennen
,
Subliem leadsmachine

Online advertising: haal jij het maximale uit je advertentiebudget?

Marjan Swennen
,
Subliem leadsmachine

Ben jij als marketing manager verantwoordelijk voor het succes van de online advertising campagnes van jouw bedrijf? Of wil je als zaakvoerder zeker zijn dat je het maximale uit je centen haalt? Toets je campagne dan eens af aan ons stappenplan. Zo krijg je snel een zicht op de verbeterpunten.

De voorbereiding: tracking

Online adverteren draait om meten en bijsturen. Maar je kan niet bijsturen zonder data. En die data zal je eerst moeten verzamelen. Via Google Analytics, bijvoorbeeld.

Dus nog voor je kan beginnen met online advertising, moet je een Analytics-account opstarten en koppelen aan je website. Niet moeilijk, maar wel essentieel.

Stap 1: doel(en) definiëren

Tracking enabled? Prima. Tijd om doelen te definiëren.

Online advertising kan je helpen om verschillende doelen te bereiken. Je nieuwe bedrijfsnaam of dienst in de markt zetten, bijvoorbeeld. Meer klanten en/of sollicitanten.

Leg je doel of doelen vast. Gouden regel: voor elk doel een aparte campagne.

Stap 2: doel(en) concreter maken

De volgende stap is om die ambities concreter te maken.

Laten we ervan uitgaan dat je mikt op meer sollicitanten. Dan is meer bezoekers op je vacaturepagina een goede stap vooruit.

Of als je meer leads wilt: meer bezoekers op je dienstenpagina’s.

Stap 3: target prikken

We hebben een doel. We weten welke cijfers daarvoor essentieel zijn. Nu gaan we bepalen naar welke doelen we toewerken.

Terug naar het sollicitantenvoorbeeld. Wat lijkt tegelijk ambitieus én realistisch voor de instroom van nieuwe sollicitanten? Stel dat je het afgelopen jaar tien vacatures hebt ingevuld. Maar dat om je groeiplannen waar te maken, dat dit jaar het dubbele moet zijn. Dan is je target om het aantal bezoekers op je vacaturepagina minstens te verdubbelen. Zónder aan relevantie in te boeten.

Stap 4: adverteren

Voorbereidend werk: check. Over naar het hart van je online advertisingcampagne.

  • Leg de doelgroep vast. Bijvoorbeeld: alle ingenieurs tussen de 25 en 35 jaar.
  • Leg de boodschap vast. Een video met een bedrijfsvoorstelling, bijvoorbeeld. Of een blog waarin je een medewerker aan het woord laat.
  • Leg de kanalen vast: adverteren op websites, social media… De meest ingezette methodes bespraken we eerder al in onze blog Online adverteren: op vijf minuten mee met de basics.

3…2…1… start!

Stap 5: opvolgen van de cijfers

Even opletten. Want deze stap wordt vaak overgeslagen of stiefmoederlijk (of stiefvaderlijk #metoo) behandeld.

Jaag je hele budget er niet op enkele dagen door. Spreid je campagne uit over een tweetal weken. Dat geeft je de gelegenheid om na enkele dagen de eerste resultaten te bekijken. En eventueel bij te sturen.

Stap 6: evaluatie van de cijfers

Doordat je tijdens de vorige stap al bijstuurde, blijven er ten slotte twee pistes over.

Eén: alles werkte prima. Dan is het een kwestie van het kraantje met advertentiebudget geregeld weer open te draaien. Want je hebt nu een campagne die goed werkt én je hebt een duidelijk referentiepunt: voor zoveel euro aan online advertising, gaat dit ongeveer het resultaat zijn.

Twee: je weet wat niet werkt. En je hebt inzicht gekregen in welke pistes er potentieel zit. Dan is het een kwestie van verder te optimaliseren. Om zo de kost per klant, sollicitant, lead… steeds verder naar beneden te krijgen.

Online advertising: conclusie?

De hele uitleg nog eens rustig bekijken? Check dan zeker onze Explivisie hieronder. Of wil je weten hoe wij het maximale uit je advertentiebudget kunnen halen? Laat van je horen!

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
x

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "Aanvaard alle cookies". Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via "Stel voorkeuren in".

Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.

<