info@expliciet.be
011 96 26 36
Sint-Truidersteenweg 142, 3500 Hasselt
Dienstverleningsnummer DV.A219992

06 september 2019

Online advertising: haal jij het maximale uit je advertentiebudget?

Expert aan het woord

Marjan Swennen
Subliem leadsmachine

Ben jij als marketing manager verantwoordelijk voor het succes van de online advertising campagnes van jouw bedrijf? Of wil je als zaakvoerder zeker zijn dat je het maximale uit je centen haalt? Toets je campagne dan eens af aan ons stappenplan. Zo krijg je snel een zicht op de verbeterpunten.

De voorbereiding: tracking

Online adverteren draait om meten en bijsturen. Maar je kan niet bijsturen zonder data. En die data zal je eerst moeten verzamelen. Via Google Analytics, bijvoorbeeld.

Dus nog voor je kan beginnen met online advertising, moet je een Analytics-account opstarten en koppelen aan je website. Niet moeilijk, maar wel essentieel.

Stap 1: doel(en) definiëren

Tracking enabled? Prima. Tijd om doelen te definiëren.

Online advertising kan je helpen om verschillende doelen te bereiken. Je nieuwe bedrijfsnaam of dienst in de markt zetten, bijvoorbeeld. Meer klanten en/of sollicitanten.

Leg je doel of doelen vast. Gouden regel: voor elk doel een aparte campagne.

Stap 2: doel(en) concreter maken

De volgende stap is om die ambities concreter te maken.

Laten we ervan uitgaan dat je mikt op meer sollicitanten. Dan is meer bezoekers op je vacaturepagina een goede stap vooruit.

Of als je meer leads wilt: meer bezoekers op je dienstenpagina’s.

Stap 3: target prikken

We hebben een doel. We weten welke cijfers daarvoor essentieel zijn. Nu gaan we bepalen naar welke doelen we toewerken.

Terug naar het sollicitantenvoorbeeld. Wat lijkt tegelijk ambitieus én realistisch voor de instroom van nieuwe sollicitanten? Stel dat je het afgelopen jaar tien vacatures hebt ingevuld. Maar dat om je groeiplannen waar te maken, dat dit jaar het dubbele moet zijn. Dan is je target om het aantal bezoekers op je vacaturepagina minstens te verdubbelen. Zónder aan relevantie in te boeten.

Stap 4: adverteren

Voorbereidend werk: check. Over naar het hart van je online advertisingcampagne.

  • Leg de doelgroep vast. Bijvoorbeeld: alle ingenieurs tussen de 25 en 35 jaar.
  • Leg de boodschap vast. Een video met een bedrijfsvoorstelling, bijvoorbeeld. Of een blog waarin je een medewerker aan het woord laat.
  • Leg de kanalen vast: adverteren op websites, social media… De meest ingezette methodes bespraken we eerder al in onze blog Online adverteren: op vijf minuten mee met de basics.

3…2…1… start!

Stap 5: opvolgen van de cijfers

Even opletten. Want deze stap wordt vaak overgeslagen of stiefmoederlijk (of stiefvaderlijk #metoo) behandeld.

Jaag je hele budget er niet op enkele dagen door. Spreid je campagne uit over een tweetal weken. Dat geeft je de gelegenheid om na enkele dagen de eerste resultaten te bekijken. En eventueel bij te sturen.

Stap 6: evaluatie van de cijfers

Doordat je tijdens de vorige stap al bijstuurde, blijven er ten slotte twee pistes over.

Eén: alles werkte prima. Dan is het een kwestie van het kraantje met advertentiebudget geregeld weer open te draaien. Want je hebt nu een campagne die goed werkt én je hebt een duidelijk referentiepunt: voor zoveel euro aan online advertising, gaat dit ongeveer het resultaat zijn.

Twee: je weet wat niet werkt. En je hebt inzicht gekregen in welke pistes er potentieel zit. Dan is het een kwestie van verder te optimaliseren. Om zo de kost per klant, sollicitant, lead… steeds verder naar beneden te krijgen.

Online adverteren: conclusie?

De hele uitleg nog eens rustig bekijken? Check dan zeker onze Explivisie hieronder. Of wil je weten hoe wij het maximale uit je advertentiebudget kunnen halen? Laat van je horen!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.
Task already exist for this element.
Write your message in the existing thread.
Here, we opened it for you.
General
Teruggeven
Teruggeven

    Opmerkingen geven geactiveerd

    Algemene taakAnnuleer
    ×
    General Tasks are meant for requests that are not about a specific part of the page. To create a specific request, close this box and click the plus icon on the right to choose any part of the page.
    For more generic requests, go ahead and send your message.
    WP Feedback

    Dive straight into the feedback!
    Login below and you can start commenting using your own user instantly