Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

24 oktober 2017

Veranderingen in online marketing: ben jij nog mee?

Expert aan het woord

Chloë Vissers
Sociale sparringpartner

De wereld van online marketing is constant in beweging. Zo kan je sinds kort polls starten op Instagram, sleutelde Adwords aan de dagbudgetten en liet ook de FOD Economie van zich horen. Wij gidsen je door de belangrijkste nieuwigheden, zodat jij helemaal mee bent!

Instagram lanceert poll

Instagram breidde zijn stories uit met een leuke feature: de mogelijkheid om te pollen. Voeg aan je foto of video twee keuzemogelijkheden toe en laat je volgers stemmen!

Waarom is dit handig voor jouw bedrijf of merk? Omdat het de interactiviteit met je volgers verhoogt. En je ze op een ludieke manier kan laten kiezen. Tussen twee van je producten, bijvoorbeeld. Leuk extraatje: bij de resultaten van je story zie je mooi opgelijst wie op wat stemde.

Gewijzigd dagbudget in Adwords

Sinds begin oktober stemmen je Adwords-campagnes zich zelfstandig en dynamisch af op het aantal bezoekers. Wat houdt dat in? Op dagen met minder verkeer, zet je campagne het resterende budget opzij. Om dan in te zetten op een dag met veel verkeer. Op die piekmomenten geeft je campagne tot twee keer het gemiddelde dagbudget uit.

Jouw voordeel? Op dagen met veel verkeer geniet je van meer budget. Dit ter compensatie van dagen met minder trafiek. Ga je nu meer uitgeven dan je ingesteld maandelijks budget? Geen zorgen, Adwords zal nooit over je maandelijkse kostenlimiet gaan.

Strengere regels voor bedrijfsinformatie

Het eindejaar is nog niet in zicht, maar bij de FOD Economie is het al lijstjestijd! Zij publiceerden een checklist met informatie die je als ondernemingen verplicht moet vermelden op je site en Facebook. Deze regels zijn nu al van kracht. Dit moet je vermelden:

  • De naam, het adres en de contactgegevens van je bedrijf.
  • Je ondernemingsnummer. Dit bestaat uit 9 cijfers en begint met 0 of 1.
  • De toezichthoudende autoriteit. Vermeld ook de beroepsvereniging, beroepstitel en een verwijzing naar de beroepsregels.
  • Je BTW-nummer.
  • De gedragscode en waar ze te raadplegen is. Enkel als je een gedragscode ondertekend hebt, uiteraard.

Vermeld je deze gegevens niet op je website en Facebook, krijg je eerst een waarschuwing. Daarna riskeer je een boete, aldus de FOD Economie.

Nieuwe wet voor bescherming persoonsgegevens

Nog niet van toepassing, maar wel een wijziging met veel impact. Vanaf 25 mei 2018 treedt de nieuwe Europese wet voor databescherming in werking. De zogenaamde General Data Protection Regulation (GDPR).

Deze wet stelt veel hogere eisen aan de manier waarop jij als bedrijf met persoonsdata omgaat. Het doel is om zo de privacy van de burger beter te waarborgen. Over welke informatie dit precies gaat? Denk aan de e-mailadressen die je verzamelde voor je nieuwsbrief, bijvoorbeeld. Of bezoekersdata van je website.

Veranderingen in online marketing: volg je nog?

Wil je graag meer informatie over één van deze veranderingen in online marketing? Aarzel niet ons te contacteren, wij helpen je graag op weg!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.