Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

12 juli 2017

Positionering voor KMO’s: het eerste hoofdstuk van jouw verhaal

Expert aan het woord

Maarten Princen
Markante marketeer

In mijn vorige blog overtuigde ik je hopelijk van het belang van een goede positionering. En waarom positionering voor KMO’s belangrijk is. Maar hoe schrijf je het eerste hoofdstuk van je eigen verhaal? Ik laat je zien hoe wij die oefening maakten voor Het Ramenhuis en Veldeman Group.

Elke bedrijfspositionering begint met de Waarom-vraag. Waarom doet jouw bedrijf wat het doet? Wat is de ultieme ambitie van jouw bedrijf? Wat is jullie toegevoegde waarde aan deze wereld?

Sterk vakmanschap…

We laten die vraag los op Het Ramenhuis, plaatser van ramen en deuren. Een sector waarin je je moeilijk kan onderscheiden. Want alle kwalitatieve aannemers werken ongeveer met dezelfde profielen en type beglazing. De plaatsing zelf dan maar? Ook dat is – die paar cowboys in de sector buiten beschouwing gelaten – eigenlijk een vanzelfsprekendheid. De positionering voor KMO’s komt dus in grote lijnen overeen…

Hoe kan het dan anders? Door het als plaatsingsbedrijf gemoedelijker en persoonlijker aan te pakken. Dat persoonlijke vertaalt zich doorheen heel hun aanpak. Dat gemoedelijke zit met ‘huis’ zelfs in hun naam. Het Ramenhuis vindt dat ramen kopen echt wel plezanter kan. Zij willen er alles aan doen om een glimlach op het gezicht van hun klanten te toveren.

… glimlach inbegrepen

Het concept van die glimlach vormt de basis van deze positionering en trekken we door in alle communicatie. Vrolijke kleuren en smileys op de website. Slagzinnen als Onze producten die je laten glunderen en Sterk vakmanschap, glimlach in begrepen. En een duidelijke belofte aan hun toekomstige klanten:

Als klant in de bouwsector staat het huilen je vaak nader dan het lachen. De onpersoonlijke of onnauwkeurige manier waarop met je project wordt omgegaan, zorgt ervoor dat (ver)bouwen eerder een opdracht lijkt, dan het verwezenlijken van je droom. Dat kan anders en vooral beter! Wij dragen je (ver)bouwplannen een warm hart toe. En wij zullen er alles aan doen om die glimlach op je gezicht te toveren. De glimlach van een tevreden klant.

Geef toe: sympathiek, hé? Een verhaal dat er staat. Een positionering die anders is. Een verademing in een sector waar de communicatie altijd draait om producten. Ramenhuis zet de manier waarop zij met die klanten omgaan expliciet centraal.

Don’t limit your challenges…

Over naar Veldeman Group. Zij produceren, verkopen en verhuren tenten. Met meer dan 45 jaar ervaring en honderden imposante projecten wereldwijd zijn het echte toppers in hun vak. Maar de concurrentie neemt toe. En ze hadden geen verhaal om zich van die concurrenten af te zetten. Er was geen duidelijke positionering die hen anders maakte in een sector waar alle communicatie productgericht is.

Nu wel. Want waarom zou je enkel over je producten communiceren als je zoveel straffe realisaties hebt? Door de jaren heen rondde Veldeman Group honderden uitdagingen succesvol af. Stuk voor stuk referenties waaruit hun vakmanschap blijkt. Maar vooral: waaruit blijkt dat ze voor elke opdracht tot het uiterste gaan. Niets is onmogelijk.

… challenge our limits

Dat is nu de kern van hun verhaal en positionering: die uitdagingen. Die vertaalden we in de krachtige baseline Challenge our limits. Want Veldeman Group heeft de ervaring en knowhow in huis om elke uitdaging aan te gaan. Als zij het niet kunnen, dan kan niemand het. Hun straffe belofte aan hun klanten:

Een wereld waarin bedrijven geen enkele uitdaging uit de weg gaan, dat is waar we bij Veldeman in geloven! Steeds in functie van uw wensen en altijd volgens een eerlijke en efficiënte aanpak. Door onze in-house development en manufacturing komen we met totaaloplossingen op maat waarbij we geen enkele uitdaging uit de weg gaan. Challenge our limits, want wij doen er alles aan om uw project te doen slagen!

Positionering voor KMO’s: alles begint met je Waarom

Hopelijk konden deze twee voorbeelden jou inspireren om je eigen Waarom scherp te stellen. Want dat is de kern van jouw verhaal. En het absolute begin van de Positionering voor KMO’s. Neem maar eens een kijkje op de websites van Het Ramenhuis en Veldeman Group. Je zal zien: alles hangt op aan hun respectievelijke Waaroms!

Klaar om erin te vliegen? Succes ermee! En laat me weten als je wat hulp kan gebruiken…

 

Lees verder.

Blijf nog wat langer.