Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

25 september 2015

Reclamevrij Instagram is niet meer

Expert aan het woord

Chloë Vissers
Sociale sparringpartner

Kijk nog een laatste keer goed naar je Instagram, want er is verandering op komst! Als één van de laatste sociale media zonder reclame (in België weliswaar), kan ook het beelden-platform niet onderdoen voor de dreigende concurrentie. Vanaf 30 september is het zo ver; de deuren van het advertentiekanaal zwieren open en een commerciële ommezwaai wordt gemaakt! Reclamevrij Instagram is niet meer.

Een ware speeltuin is het voor ons, zo zorgeloos door foto’s van je vrienden en bekenden bladeren in een reclamevrij Instagram zonder ook maar iets van reclame op te vangen. Binnenkort valt er echter niet meer aan te ontsnappen. Dan zal ook België –evenals 29 andere landen- zwichten voor advertenties. Toch benadrukt de foto-gigant dat ads door de meeste gebruikers niet als storend zullen ervaren worden.

Het grote experiment

Het principe van adverteren is echter niet nieuw op dit sociaal medium. Instagram is in de VS namelijk al langer aan het experimenteren met reclame en maakt dit nu gewoon internationaal toepasbaar voor al zijn 400 miljoen actieve gebruikers. Zo zal Instagram eindelijk geld in het laatje brengen voor moederbedrijf Facebook. Deze laatste is sinds de overname –maar liefst drie en een half jaar geleden- aan het wachten op deze dag. Van geduld gesproken…

Adverteerders, opgelet voor reclamevrij Instagram

Wat verandert er nu precies voor adverteerders? Je zal kunnen kiezen tussen video’s tot 30 seconden of foto’s in zowel vierkant als breedbeeldformaat (dààrom werd het formaat dus plots veranderd!). Deze advertenties kunnen dan, net als bij moederbedrijf Facebook, gestuurd worden naar je doelgroep in functie van gedrag en interesses. Bovendien kunnen er ook Call-to-Actions meegezonden worden; van ‘shop now’ en ‘sign up’ tot ‘learn more’.

Advertenties of niet, volgens mij zullen we er net als op Facebook aan gewoon worden. Ik ken alvast één grote social media-baas (tip: rijmt op Muckerberg) die zich vanaf 30 september naarstig in de handen wrijft van geluk…

Lees verder.

Blijf nog wat langer.