Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

28 juni 2017

SEO-tips voor KMO’s: deze 4 tips maken het verschil

Expert aan het woord

Thomas Timmers
Accuraat websoldaat

Nog vragen?

Wij helpen je graag verder.

Elke KMO wil goed scoren in Google. De concurrentie is dus zwaar, een goede SEO-strategie is een must. Toch zie ik veel KMO’s steeds diezelfde fouten maken. Met deze vier SEO-tips voor KMO’s trap je niet in de typische valkuilen.

SEO-tip 1: wees geduldig

Een goede structuur, een leuk ontwerp, relevante inhoud… na weken wachten gaat je nieuwe website eindelijke online. Je verwachtingen zijn hooggespannen. Meteen na de lancering, verwacht je een spectaculaire instroom aan bezoekers en conversies.

Toch moet je even geduld uitoefenen. Want Google moet je nieuwe website nog helemaal indexeren. Dat betekent zoveel als elke pagina uitpluizen en een quotering geven. En dat duurt een tijdje. In de ogen van Google ben je volledig nieuw en dien je je plaatsje bovenaan de zoekresultaten (opnieuw) te verdienen.

Wacht minstens zes maanden om conclusies te trekken. Gooi niet alles overhoop na enkele mindere eerste weken.

SEO-tip 2: focus op conversies

’t is niet omdat je website bezoekers lokt en dus views genereert, dat het automatisch een succesverhaal is. De tweede in onze rij SEO-tips voor KMO’s: focus op conversies.

Een woordje uitleg over views versus conversies. Een view is als iemand je website bezoekt. Een conversie is als die bezoeker een actie onderneemt. Zich inschrijft voor je nieuwsbrief, bijvoorbeeld. Of een online aankoop doet.

Het is belangrijk dat je jouw belangrijkste conversie-doelen definieert. Zo focus je je op wat telt. Want welke webshop is volgens jou het meest succesvol? Webshop A met 5.000 bezoekers per maand en 25 afgerekende winkelmandjes? Of webshop B met 2.000 bezoekers en 100 afgerekende winkelmandjes? Juist, ja. Views zijn niet alles.

SEO-tip 3: langere zoektermen zijn beter

Over naar nummer drie van onze vier SEO-tips voor KMO’s. SEO draait voor een deel rond trefwoorden en de concurrentie op die trefwoorden.

Natuurlijk wordt er vaak gezocht op korte en algemene zoektermen. Maar de concurrentie is er ook moordend. En zoals je nu weet uit SEO-tip 1, hebben gevestigde KMO’s sowieso een streepje voor. Omdat Google ze waarschijnlijk meer autoriteit toekent aangezien ze al langer vertegenwoordigd zijn voor bepaalde zoektermen.

Leg de lat in het begin daarom niet te hoog. Ga voor specifieker: keywords die bestaan uit meerdere woorden. De zogenaamde long tail keywords, zoals ze die noemen in vakjargon. Ze worden iets minder vaak gezocht, maar ze leveren jou wel de juiste bezoekers op.

SEO-tip 4: schrijf voldoende content. En liefst goeie.

We beginnen met voldoende content. Ook al denk je misschien dat niemand alles leest, ook al denk je dat vooral de foto’s moeten spreken: als je wilt meedoen in Google, moet jouw website voldoende relevante inhoud hebben. Zeker op de pagina’s waarvan je wilt dat ze gevonden worden. Mik op minstens zo’n 300 à 400 woorden.

Over naar goeie content. Dan hebben we het niet over een zwierige schrijfstijl, maar over enkele schrijftechnische aspecten. Enkele SEO-tips voor KMO’s specifiek op teksten schrijven:

  • Kies één SEO-zoekterm en verwerk deze in je titels en je inleiding.
  • Laat die term drie keer per honderd woorden in je tekst opduiken – of zo’n 3%.
  • Verwerk eventuele links naar andere relevante en belangrijke pagina’s.
  • Kap je tekst met tussentitels in verschillende alinea’s.

SEO-tips voor KMO’s: conclusie?

SEO is geen makkelijke materie. Maar met deze vier SEO-tips leg je wel een uitstekende basis. Als je meer wil weten… wij staan voor je klaar!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.