Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

03 maart 2016

Snapchat voor bedrijven

Expert aan het woord

Evelien Geusens
Dartel digikid

Ongegeneerd weinig flatterende selfies en dwaze foto’s naar je vrienden sturen? Dat je Snapchat daar het best voor inschakelt, zit bij iedereen ondertussen ingebakken. Maar hoe kunnen ook bedrijven op de kar springen van deze fotogigant en meegenieten van diens populariteit? Geen zorgen, ik vertel je er alles over Snapchat voor bedrijven.

Back to basics

Hoor je het ergens in Keulen donderen bij het uitspreken van de term Snapchat voor bedrijven? Of heb je dringend een opfrissing van je Snapchat-kennis nodig? Geen probleem, ik leg je de basisprincipes nog eens uit.

Wat is het? Snapchat is een fotoapplicatie waarmee je foto’s of filmpjes verstuurt naar vrienden. Zij kunnen deze maximaal 10 seconden bekijken vooraleer ze voorgoed verdwijnen. Snapchat foto’s (of Snaps) zijn dan ook sterk realistisch en onbewerkt -in tegenstelling tot op Instagram of Facebook- omdat ze meteen na het nemen geplaatst worden.

De applicatie is voornamelijk populair bij jongeren. Zij voelen zich vooral aangetrokken tot de app vanwege diens veiligheid, laagdrempeligheid en de lage sociale druk om dé perfecte foto te posten.

Gebruiken van Snapchat voor bedrijven, is vertrouwen op een aantal functies:

  • Mijn verhaal: Je kan ervoor kiezen losstaande foto’s te posten of te gaan voor ‘mijn verhaal’. Bij gebruik van deze functie zal je -zoals de naam het al zegt- een soort verhaal kunnen creëren: foto’s en filmpjes met een samenhangende content, die 24u lang zichtbaar zijn voor al je volgers.
  • Discover: Deze functie kan je het best omschrijven als ‘mijn verhaal’, maar dan betalend. Een manier om jouw merk in de spotlight te zetten als het ware. Deze functie is tot nog toe niet beschikbaar in België en wordt enkel gebruikt door grote merken als McDonalds, MTV, CNN, enzovoort.
  • Geofilter: Door een geofilter toe te voegen aan je foto’s en video’s kan je iedereen laten zien in welke plaats of in welk land je je bevindt.
  • Snapcodes: De Snapcode is een code (zoals een QR-code) die uniek is voor elke Snapchatgebruiker. Met de Snapcode kan je gemakkelijk andere Snapchatters toevoegen zonder dat je hun naam hoeft in te typen of hun gsm-nummer hoeft te kennen.

Snapchat voor bedrijven

Bedrijven die kiezen voor Snapchat kunnen een sterke, informele band creëren met hun klanten. Waarbij je -dankzij de chatfunctie- ook nog eens in gesprek kan gaan met hen. Het is wel steeds belangrijk in je achterhoofd te houden dat Snapchat draait om speelsheid: het is fun en moet fun blijven! Ga daarom je volgers niet afschrikken door te informatief te worden.

Waar gebruik je de app als bedrijf nu het best voor?

  • Gun je volgers een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf.
  • Sneak previews van nieuwe producten, aanbiedingen, kortingscodes, … Omdat ze maximaal 10 seconden duren behouden ze een zekere exclusiviteit en gaan ze bij je volgers interesse en nieuwsgierigheid opwekken.
  • Binding en interactie aangaan met je volgers. Bouw een band op met je doelgroep en leer hen beter kennen door hen bijvoorbeeld Snaps te laten terugsturen.
  • Wees overigens niet bang om te experimenteren en nieuwe dingen uit te proberen, daar dient deze app immers voor!

Iets voor jou?

Valt Snapchat voor bedrijven in te schakelen voor mijn bedrijf? Dat hangt natuurlijk af van het soort bedrijf dat je runt, de sector waar je in zit en welke doelgroep je tracht te bereiken. Mik je niet op een jonge doelgroep of zit de speelsheid niet in het DNA van je bedrijf? Dan is het best deze applicatie achterwege te laten. Is jouw bedrijf wel geschikt en wil je graag gaan experimenteren met deze hippe applicatie? Wij helpen je graag op weg!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.