Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

17 oktober 2015

In 5 stappen naar een succesvolle Facebookpagina

Expert aan het woord

Chloë Vissers
Sociale sparringpartner

Nog vragen?

Wij helpen je graag verder.

Met zo’n 4,3 miljoen Belgische Facebook-gebruikers kan je haast niet naast het succes van Facebook kijken. Toch houden menige bedrijven (uit schrik?) nog steeds de boot af als het aankomt op een succesvolle Facebookpagina op dé bekendste social media website. Onterecht volgens ons! Houd onze 5 tips in je achterhoofd en ook jouw bedrijf zal het aantal fans zien groeien.

Heb je zopas een bedrijfspagina aangemaakt of wil je je huidige pagina graag nieuw leven in blazen? Ik help je graag op weg! Niet onbelangrijk om weten: Facebook is een vlot, speels en ontspannend medium, laat het serieuze dus gerust achterwege. Kleine voetnoot: toch is niet elke sector of product geschikt voor dit medium. Een zeer technisch bedrijf dat pakweg schroeven verkoopt zal beter de boot afhouden.

Is jouw bedrijf wél geschikt? Geweldig! Waar moet je nu precies op letten?

1. Emotioneel medium

Facebook draait om emoties. Mix informationele of rationele posts met emotionele content. Berichten -vooral beelden- die gevoelens opwekken bij je klanten scoren namelijk altijd! Bijvoorbeeld: post verjaardagen van collega’s eens op Facebook!

2. Alles is perceptie

Een succesvolle Facebookpagina? Dat is je imago, zo simpel is het. Post je enkel leuke, luchtige berichten over je bedrijf en de mensen erin, dan zal iedereen al vlug een positief beeld van je krijgen. Op deze manier hang je het imago op dat jij een amusant, hip bedrijf bent waar het àltijd leuk is om te werken. In de realiteit hoeft het natuurlijk niet steeds rozengeur en maneschijn te zijn, (problemen komen namelijk voor in ieder bedrijf) maar daar pak je uiteraard niet mee uit.

3. Ontspanning

Stel je eens voor: je ligt na een drukke werkdag languit in je zetel (fleece-dekentje is optioneel) en je scrollt door je nieuwsfeed. Wat wil jij dan graag zien? Ontspannende content natuurlijk! Speel in op de vraag naar ontspanning door het brengen van banale content. Hoe banaler de content, hoe meer likes je post oplevert! Informationele posts kunnen… maar met mate.

Een perfect voorbeeld hiervan zijn de posts van onze trouwe waakhond Mats, die gegarandeerd voor interactie zorgen!

4. Nieuwe prikkels

We leven in een snelle wereld, waarbij iedereen constant op zoek is naar nieuwe prikkels, nieuwe informatie die hopelijk ons leven zal verrijken. Speel hier op in door het invoeren van een frequentie van zo’n 2 posts per week. Let wel, ga hier niet in overdrijven. Wanneer je mensen te vaak gaat bestoken met posts zullen zij dit eerder als onprettig ervaren.

5. Jouw verhaal

Laatst, maar zeker niet het onbelangrijkst voor een succesvolle Facebookpagina: breng joùw verhaal. Kies voor een aanpak die helemaal past bij de stijl van je bedrijf. Vertel het verhaal van jouw onderneming en de mensen erin. Dit kan heel concreet; stel je medewerkers voor, zet verjaardagen in de kijker, leuke activiteiten of gebeurtenissen op het werk, … Mensen zijn namelijk nieuwsgierige dieren en zien maar al te graag wat er zich achter de schermen afspeelt.

Lees verder.

Blijf nog wat langer.