Jan Martens
,
Gedreven marketeer

Telewerk? Vijf tips voor community building vanop afstand

Jan Martens
,
Gedreven marketeer

Je bedrijfscultuur laten leven, is sowieso al een hele uitdaging. Corona maakt dat gegeven nog uitdagender. Want telewerk betekent elkaar minder zien en moeilijker samenwerken: iedere collega zit – hoe je het ook draait of keert – in zijn of haar eigen bubbel. Dus hoe pak je dat als bedrijf aan? Hoe zorg je ervoor dat de teamspirit toch sterk blijft? Vijf tips voor community building.

1. Schep een veilige sfeer

In tijden waar onzekerheid troef is, is het eens zo belangrijk dat je duidelijk en transparant communiceert naar je medewerkers.

  • Wat betekent deze crisis voor het bedrijf?
  • Welke impact heeft dit op de dagelijkse uitoefening van de job?
  • Hoe geraken we er samen uit?
  • Welke maatregelen neemt het bedrijf om in de toekomst continuïteit te garanderen?

Meer dan ooit moeten deze topics uit de boardroom geraken… tot in de mailbox van je medewerkers.

2. Vertel de menselijke verhalen

De berichten van bovenaf zijn één. Maar community building zijn ook de menselijke verhalen. Nu collega’s elkaar minder zien, is het jouw taak als bedrijf om hen in deze tijden van telewerk dichter bij elkaar te brengen.

Maak het mogelijk om verhalen te delen. Laat aan elkaar zien hoe je de situatie aanpakt – van het optimaal inrichten van je thuisbureau tot…

Breng je helden in beeld en deel hun verhaal met andere collega’s.

3. Reik (nieuwe) symbolen aan

Welke symbolen typeren jouw bedrijfscultuur? Lopen jullie op de werkvloer allemaal rond met dezelfde werkkledij? Schuiven jullie elke middag samen aan aan tafel?

Probeer iets creatief te doen met die symbolen. Stuur iedereen bijvoorbeeld een leuk kaartje op. Laat die sweater met jullie logo erop thuis leveren. Maakt niet uit wat – zolang het je collega’s maar doet denken aan de andere collega’s. En het bedrijf.

community building telewerk

Voorbeeld uit eigen huis. Bij ons heeft iedereen zijn eigen gepersonaliseerde koffiekop. Maar al die koppen stonden nu maar eenzaam te wezen in de keukenkast. Wij lieten ze thuis bezorgen, inclusief een kaartje.

4. Zoek naar nieuwe (digitale) rituelen

Hoe begroeten jullie elkaar ’s morgens? Is er elke vrijdag een afterwork? In iedere bedrijfscultuur zijn er bepaalde rituelen. Bewust of onbewust. Handelingen die jullie bedrijf of cultuur uniek maken en vormgeven.

Probeer nieuwe rituelen te bedenken via de beschikbare digitale kanalen. Een dagelijkse nieuwsupdate, bijvoorbeeld. Een mopje van de dag. Een virtuele handshake of kantoorbabbel.

Zolang het maar past binnen je cultuur, maar geef je medewerkers in elk geval een nieuwe houvast.

5. Probeer nieuwe communicatiekanalen

Niks zo makkelijk als een persoonlijk overleg of een bijeenkomst om een boodschap over te brengen. In tijden van telewerk ben je als bedrijf verplicht om op zoek te gaan naar nieuwe communicatiekanalen.

En ook liefst één kanaal uitsluitend bestemd voor informele communicatie. Niks werkgerelateerd! Dus geen mails, skype, slack of teams. Maar bijvoorbeeld een leuke app zoals HiTribe?

community building telewerk

Nog een voorbeeldje uit eigen huis: wij gebruiken de app HiTribe om intern te communiceren. Tijdens de gewone werkweken leuk voor de flauwe zever. Tijdens de corona-crisis onmisbaar om met elkaar in contact te blijven, los van de werkgerelateerde communicatie.

Community building in tijden van telewerk: conclusie?

Communiceer transparant over de feiten. Maar vergeet het menselijke niet. Soms kan een klein gebaar al een grote impact hebben.

Advies nodig? Kom eens la… euh – Skype ons.

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
x

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "Aanvaard alle cookies". Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via "Stel voorkeuren in".

Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.

<