Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

26 april 2017

Waarom je tone of voice zo belangrijk is

Expert aan het woord

Evelien Geusens
Dartel digikid

De tone of voice. Wij, copywriters en marketeers, zijn er dagelijks mee bezig. Dat het jouw wenkbrauwen eerder doet fronsen, snappen we ook volledig. Wat is het precies en waar moet je op letten bij het bepalen van de tone of voice van jouw bedrijf? Ik leg het je graag uit.

De tone of voice kan je zien als de stem van een bedrijf. Het is de manier waarop een firma of merk communiceert met zijn publiek. Informeel, serieus, direct of eerder technisch? Dat hangt volledig af van je bedrijf en de doelgroep die je probeert te bereiken. Logisch, want een manager benader je toch anders dan een student?

Stukje van je identiteit

Het gaat bij een tone of voice niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. Alles draait om het selectief kiezen van de juiste woorden om ze vervolgens aan elkaar te rijgen tot perfecte zinnen die bij je bedrijf passen.

Je tone of voice is dan ook een stukje van je identiteit, zeg maar het verlengde van je logo en huisstijl dat steeds consequent moet worden toegepast in elk element van je communicatie: brochures, website, advertenties, enzovoort.

In de praktijk

Laten we als voorbeeld de totaal verschillende tone of voices van twee kledingketens bekijken. Het vaste ingrediënt in e-mailings van dergelijke kledingzaken? Productfoto’s met een beschrijving. En net die beschrijving heeft een enorme impact op je boodschap.

Het kledingstuk in kwestie is dezelfde, stijlvolle strandjurk:

Bij keten 1 staat volgende tekst naast de foto te blinken: Beige strandjurk met motief.

Keten 2 maakt daarvan: Deze jurk is gemaakt uit een ongelooflijk verfijnde Italiaanse stof. Ideaal voor een dagje strand of een zonovergoten terrasje. Wat het ook wordt: je zal er geweldig uitzien!

Ik weet alvast bij welke e-mail mijn cursor richting Kopen-knop gaat…

Je eigen tone of voice

Ben je nog mee? Tijd nu om je eigen tone of voice te bepalen. Haal pen en papier boven en geef een antwoord op volgende vragen: Hoe klinken we? Hoe willen we klinken? Wie willen we bereiken? Hoe klinken onze concurrenten? Wat is onze persoonlijkheid?

Zijn die knopen doorgehakt, dan bekijk je de praktische kant: gebruiken we humor? Hoe informeel zijn we? Praten we actief of passief? Enzovoort. Leg al deze antwoorden vervolgens vast in je huisstijlregels, zo blijven zowel jij als je medewerkers steeds op één lijn bij het schrijven van teksten.

Oefening baart kunst

Je merkt het, een tone of voice bepalen is niet zo makkelijk. Maar oefening baart kunst: schrijven, luisteren en bijstellen tot het helemaal goed zit! Heb je toch nog vragen? Of lukt het maar niet om je eigen tone of voice op papier te krijgen? Kom gerust eens op de koffie, onze experts helpen je graag verder!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.