Lise Swennen
,
Schalkse schrijver

Waarom je tone of voice zo belangrijk is

Lise Swennen
,
Schalkse schrijver

De tone of voice. Wij, copywriters en marketeers, zijn er dagelijks mee bezig. Dat het jouw wenkbrauwen eerder doet fronsen, snappen we ook volledig. Wat is het precies en waar moet je op letten bij het bepalen van de tone of voice van jouw bedrijf? Ik leg het je graag uit.

De tone of voice kan je zien als de stem van een bedrijf. Het is de manier waarop een firma of merk communiceert met zijn publiek. Informeel, serieus, direct of eerder technisch? Dat hangt volledig af van je bedrijf en de doelgroep die je probeert te bereiken. Logisch, want een manager benader je toch anders dan een student?

Stukje van je identiteit

Het gaat bij een tone of voice niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. Alles draait om het selectief kiezen van de juiste woorden om ze vervolgens aan elkaar te rijgen tot perfecte zinnen die bij je bedrijf passen.

Je tone of voice is dan ook een stukje van je identiteit, zeg maar het verlengde van je logo en huisstijl dat steeds consequent moet worden toegepast in elk element van je communicatie: brochures, website, advertenties, enzovoort.

In de praktijk

Laten we als voorbeeld de totaal verschillende tone of voices van twee kledingketens bekijken. Het vaste ingrediënt in e-mailings van dergelijke kledingzaken? Productfoto’s met een beschrijving. En net die beschrijving heeft een enorme impact op je boodschap.

Het kledingstuk in kwestie is dezelfde, stijlvolle strandjurk:

Bij keten 1 staat volgende tekst naast de foto te blinken: Beige strandjurk met motief.

Keten 2 maakt daarvan: Deze jurk is gemaakt uit een ongelooflijk verfijnde Italiaanse stof. Ideaal voor een dagje strand of een zonovergoten terrasje. Wat het ook wordt: je zal er geweldig uitzien!

Ik weet alvast bij welke e-mail mijn cursor richting Kopen-knop gaat…

Je eigen tone of voice

Ben je nog mee? Tijd nu om je eigen tone of voice te bepalen. Haal pen en papier boven en geef een antwoord op volgende vragen: Hoe klinken we? Hoe willen we klinken? Wie willen we bereiken? Hoe klinken onze concurrenten? Wat is onze persoonlijkheid?

Zijn die knopen doorgehakt, dan bekijk je de praktische kant: gebruiken we humor? Hoe informeel zijn we? Praten we actief of passief? Enzovoort. Leg al deze antwoorden vervolgens vast in je huisstijlregels, zo blijven zowel jij als je medewerkers steeds op één lijn bij het schrijven van teksten.

Oefening baart kunst

Je merkt het, een tone of voice bepalen is niet zo makkelijk. Maar oefening baart kunst: schrijven, luisteren en bijstellen tot het helemaal goed zit! Heb je toch nog vragen? Of lukt het maar niet om je eigen tone of voice op papier te krijgen? Kom gerust eens op de koffie, onze experts helpen je graag verder!

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.