Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

23 mei 2016

Pak uit met een USP

Expert aan het woord

Maarten Princen
Markante marketeer

USP: De zomer is in aantocht en van mijn beachbody is nog geen sprake, hoog tijd dus om mij van mijn sportiefste kant te laten zien! Het juiste schoeisel is het halve werk, dus ik ga online op zoek naar de perfecte schoenen. Ik klik op tal van sportschoenen tot ik bij eentje terecht kom waarbij te lezen staat ‘met een unieke zool is deze schoen perfect voor de beginnende loper’. Ik voel me meteen aangesproken, plaats de schoenen in het winkelmandje en bestel ze. Missie geslaagd van de website? Wees daar maar zeker van!

Vergeet de voor de hand liggende troeven van je product, want ook de producten van je concurrentie zijn de snelste, de beste of het goedkoopste. De vraag is immers: waarom zou een klant bij jou kopen en niet bij iemand anders? Laat je daarom inspireren door mijn voorbeeld en kies voor een Unique Selling Point of USP om klanten over de streep te trekken.

Uniek klantenvoordeel

Wat is zo’n USP nu juist? Dankzij een USP onderscheid je jezelf van concurrenten die soortgelijke producten of diensten aanbieden en laat je jouw product uitblinken tussen de rest met een uniek klantenvoordeel. Dit voordeel maakt je product uniek en geeft het meerwaarde. Troeven als beter, goedkoper of sneller zetten immers allang geen zoden meer aan de dijk. (Of ben jij zo goedkoop?) Stel jezelf dus in de plaats van je klant en som geen troeven op, maar vertel het echte voordeel dat het product hen biedt. Oftewel, een reden om uiteindelijk voor jou te kiezen! Denk daarom verder als producteigenschappen. Zoals in het voorbeeld van mijn loopschoenen gaat het dus niet om het materiaal waaruit de zool is vervaardigd, maar om het feit dat ze perfect zijn voor mij als beginnende loper.

USP voor jouw product

Het USP voor jouw product bepalen? Dat is niet altijd even makkelijk. Daarom help ik je graag verder met enkele tips:

Je doelgroep
Spreek niet iedereen aan, maar stel een doelgroep samen die perfect past bij je product. Zo kan je je beter inleven in hun leefwereld en zal je USP relevanter zijn voor hen.

Jouw product onder de loep
Zet de bril van je klant op en bekijk je product eens door hen ogen. Welke problemen los je op voor de klant? Wat verwacht de klant ervan? Welke voordelen heeft hij ermee?

Blik op de concurrentie
Laat je inspireren door je concurrentie en bekijk hun USP’s eens. Zo krijg je meteen een goede indicatie van USP’s in je sector. Wees creatief en kies voor een klantenvoordeel dat je onderscheidt van je concurrentie en dat ze uiteraard niet kunnen kopiëren. Een blik op de pijnpunten in de markt kan je eveneens op weg helpen.

Klaar om uit te pakken met een Unique Selling Point of zit je nog steeds met de handen in het haar? Geen zorgen, kom gerust eens langs op de koffie en we helpen je graag op weg!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.