Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

06 augustus 2017

Communicatietips die van je klanten fans maken

Humans want to connect with real people. We forget that businesses are just collections of people. So why not let that shine through? Wij zijn het helemaal eens met deze woorden van Don Norman, de auteur van het boek Emotional Design. Wij leggen je graag de principes uit achter deze theorie en delen enkele (online) communicatietips die van je klanten fans maken.

Laat de persoonlijkheid van je bedrijf doorschemeren. In alles wat je doet. Dat is kort samengevat het credo van Norman. Waarom hij (en wij samen met hem!) daarin gelooft? Omdat alleen dan een echte band tot stand kan komen. Alleen als je je als bedrijf toont hoe je echt bent, ontstaat er een betekenisvolle relatie met je klanten. En kan je van die klanten fans maken.

Toch lijken sommige KMO’s er alles aan te doen om hun communicatie zo onpersoonlijk mogelijk te maken. Een website die corporate aandoet, maar vertelt over een persoonlijke aanpak? Dat is tegenstrijdig. Een brochure met superformele taal? Misschien ok voor een grote, onpersoonlijke multinational. Maar niet voor een kleine, familiale KMO.

Wees je (digitale) zelf

Het design van je website en je taalgebruik moeten een online vertaling zijn van hoe jouw bedrijf echt is. Je identiteit in je communicatie moet samenvallen met de echte wereld. Alleen zo ben je authentiek en bouw je iets op met je klanten.

Makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik je nu denken. En da’s waar – makkelijk is het niet. Maar ik hoop je toch te inspireren met twee voorbeelden.

Laat je inspireren door Robert
De na-isolatie van woningen is een technische materie. Al die verschillende isolatiematerialen, technische termen als lambda, U-waarde… het is allemaal niet erg persoonlijk.

Daarom ontwierpen we voor Isolair een mascotte: Robert. Hij geeft het bedrijf letterlijk een gezicht. Maakt het onderwerp toegankelijker. Robert is gewoon fun. En zo kennen wij Isolair ook: als een leuk bedrijf dat dankzij zijn familiale karakter de dingen persoonlijker aanpakt.

Mats, het aaibare like-kanon
Even tijd voor wat eigen stoef: ook onze website is een mooi voorbeeld van emotional design. Wij zijn een toffe, jonge bende. En ik vind dat dat echt van onze site afspat. Vlot en jong taalgebruik. Af en toe een leuke kwinkslag. Onze viervoeter Mats die komt piepen op de contactpagina. Die kleine details staan voor wie we écht zijn.

Klanten fans maken? Aan de slag!

Het zijn maar een paar voorbeelden van hoe jij je communicatie persoonlijker kan maken. Want je moet uiteraard niet alles omgooien. Begin met iets klein. Een leuk detail op je contactpagina, bijvoorbeeld. Een andere aanpak voor één van je flyers. En bouw zo steeds verder. Maar vooral: wees jezelf.

Lees verder.

Blijf nog wat langer.