Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

19 december 2017

Van one pair naar full house

Expert aan het woord

Jan Martens
Gedreven marketeer

Nog vragen?

Wij helpen je graag verder.

Het verhaal van Expliciet begint aan een pokertafel. Niet in één of ander chique casino, maar aan de geïmproviseerde tafels in de refter van de toenmalige PHL. Daar tussen de kaarten en pokerchips ontmoeten Jan en Maarten elkaar. Een toevallige ontmoeting die later leidde tot de oprichting van een eigen communicatiebureau. Eerst nog als Xplicit en met een hoog experimentgehalte. Maar op vijf jaar tijd groeide de one pair uit tot Expliciet, een full house van 14 man sterk.

One pair (2)

Jan: “Een vriend van mij had een website nodig en wist dat ik marketing studeerde. Dus hij polste eens of ik dat zag zitten. Ik haalde er toen Maarten bij. Hij was ook student marketing, maar we zaten niet in dezelfde klas. We kenden elkaar eerder van buitenschoolse activiteiten zoals FIFA spelen en op stap gaan.”

Maarten: “Dat projectje werd een succes. En eigenlijk was het gewoon heel fijn om samen te werken. Er volgden snel nog enkele opdrachten – altijd van mensen uit ons netwerk. Dus besloten we om het wat officiëler te maken en in bijberoep op te starten onder de naam Xplicit. Niks serieus, gewoon eens kijken wat er zou gebeuren.”

Two pair (4)

Jan: “Maar het werd vrij snel serieuzer. Dus besloten we er vol voor te gaan. Ik zegde mijn job op en we verhuisden onze ‘kantoren’ van onze ouderlijke huizen naar de verdieping boven de apotheek van mijn vrouw.”

Maarten: “We kenden elkaar toen nog maar twee jaar. Eigenlijk niet zolang om samen een zaak op te richten. Maar we merkten dat we vrijwel altijd op dezelfde lijn zaten: dit is de situatie en zo gaan we het aanpakken. Het feit dat we eerst vrienden waren en pas daarna zakenpartners zijn geworden, heeft zeker geholpen. Er is tijdens die beginfase nooit een moment geweest dat ik dacht: Huh, zit Jan zo in elkaar?!”

Jan: “Een jaar na onze officiële start was het midden 2013 tijd voor de volgende grote stap: onze eerste medewerker in loondienst! Sara versterkte onze rangen als graficus. Een half jaar later volgde Jeroen als websitebouwer.”

Double flush (10)

Jan: “Toen ook Evelien erbij kwam, werd ons kantoor te klein. Ons oog viel op een rijhuis aan de Sint-Truidersteenweg, het pand waar we nu zitten. Het moet ergens begin oktober 2015 geweest zijn dat de verhuis rond was.”

Maarten: “Het moest en zou een huis zijn. Geen typische kantoorruimte. Omdat dat huiselijke, dat gezellige belangrijk voor ons is. Nu gooien steeds meer bedrijven het over die boeg, maar toen was dat nog vrij uniek.”

Jan: “Vanaf toen zijn we redelijk snel gegroeid. Er komen meer opdrachten binnen voor websites, dus je neemt een extra developer aan. Social wordt belangrijker, dus ga je daar iemand voor zoeken.”

Maarten: “En meer medewerkers, betekent meer nood aan overzicht en gestructureerde processen. En dus ook nood aan project managers. Waar we vroeger meer all- rounders waren, inclusief Jan en ik, heeft iedereen binnen team Expliciet nu zijn eigen expertise. Als ik terugkijk hoe ons eigen takenpakket is veranderd… een serieus verschil!”

Full house (14)

Jan: “In september 2015 waren we nog maar met vijf, nu zijn we met 14. En is ons rijhuis letterlijk tot aan de nok gevuld. Een verhuis dringt zich dan ook op. Tijd voor een nieuw hoofdstuk in ons verhaal.”

Maarten: “De uitdaging wordt om dat informele karakter te bewaken. Want hoe groter de groep, hoe minder vanzelfsprekend dat wordt. Terwijl dat iets is dat we absoluut willen behouden. Het is belangrijk dat we anders blijven. Jan en ik willen geen type bureau opbouwen zoals de meer gevestigde waardes in onze sector. Dat anders-zijn moet de rode draad blijven, we moeten onszelf uitdagen om daar veel verder in te gaan.”

Jan: “En dat we dezelfde proactiviteit en bereikbaarheid blijven aan de dag leggen. Onze ultieme ambitie? Het creatiefste bureau in Limburg worden.”

Snelle vragen

Als ondernemer kijk ik op naar…

Maarten: De Wright brothers. Twee broers die vanuit hun passie alle ingenieurs en bedrijven met gigantische R&D budgetten te slim af waren in de race om als eerste te kunnen vliegen.
Jan: Andere ondernemers die altijd vrolijk en positief zijn.

Als er vijfentwintig uren in een dag waren dan…

Maarten: Was ik nu nog geen dertiger!
Jan: Zou ik er nog te kort hebben?

Als de stress toeslaat dan…

Maarten: Ga ik voetballen. Het enige moment dat alleen die on- beduidende bal telt. En de rest tijdelijk “af staat”.
Jan: Ga ik even lopen om mijn hoofd leeg te maken. Of schenk ik een goede Duvel in.

Als Expliciet zelf een oneindig marketingbudget had dan…

Maarten: Waren we shirtsponsor van Real Madrid! 😉
Jan: Zaten we in een ongeloolfijk, ongezien creatief pand.

Als ik één professionele beslissing kon terugdraaien dan…

Maarten: Heetten we vanaf dag één Expliciet en niet Xplicit. Nederlands werkt zoveel beter voor ons.
Jan: Hadden we sneller een groter pand gekocht. 🙂

Lees verder.

Blijf nog wat langer.