Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

26 februari 2019

Wat is content marketing? Naar een werkbare definitie achter het buzzword

Expert aan het woord

Stijn Vandevoordt
Kapitein content

De marketingsector loopt over van buzzwords. Het probleem daarmee is dat iedereen er eigen definities op nahoudt, waardoor we vaak langs elkaar door praten. Omdat wij verstaanbaarheid belangrijk vinden, geven we in deze blog het antwoord op Wat is content marketing? Wat is voor ons als bureau een duidelijke én werkbare definitie?

We beginnen met een kanttekening. Niet omdat we onzeker zijn, maar voor de volledigheid. Er bestaan honderden antwoorden op de vraag Wat is content marketing? Uiteraard is er tussen al die definities een grote overlap. Toch legt iedereen zo zijn eigen accenten.

Ook wij doen dat. Net met het oog op die verstaanbaarheid. Maar ook omdat we een werkbare definitie willen. Eén van die eerste stappen naar de praktijk.

Wat is content marketing?

Voila, da’s achter de rug. Ter zake! Ons antwoord op de vraag Wat is content marketing? luidt als volgt:

Content marketing is een type van marketing dat draait om het maken en verdelen van waardevolle content.

In die definitie zijn vier woorden belangrijk.

  • Content
  • Waardevol
  • Verdelen
  • Maken

Laten we ze in meer detail bespreken. We beginnen bovenaan de lijst.

1. Content

Eén van dé marketing buzzwords van de afgelopen jaren. Alles lijkt vandaag de dag wel content te zijn. En net als voor het bredere begrip content marketing bestaan er honderden definities.

Laten we het niet te complex maken. Wij verstaan vier concrete zaken onder deze term:

  • Social mediaposts
  • Blogs
  • Video’s
  • Magazines

Dit zijn dan ook de vier vaste waardes die bij ons opduiken in elke content marketing strategie.

2. Waardevol

Ook een belangrijk element in het antwoord op Wat is content marketing? Op het eerste gezicht de logica zelve. Maar waardevol voor wie? Wie bepaalt bijvoorbeeld dat die ene video waardevol is en de andere niet?

Niet jijzelf als merk. Niet wij als communicatiebureau.

Je klant krijgt de eer om scherprechter te zijn. Dit is een belangrijk onderscheid tussen klassieke marketing en content marketing.

Reclame creëert een behoefte. Voor die mooie, sportieve wagen, bijvoorbeeld. Voor die loopschoenen die drie keer zoveel kosten dan een gewoon paar van den Decathlon. Content marketing daarentegen stelt zich gedienstig op. Het vult een informatiebehoefte op die je lezer heeft over je product, dienst of bedrijf. Content marketing zet je klant/lezer centraal.

Dat brengt ons ten slotte tot een andere vraag: Wie zijn je lezers?

3. Verdelen

Een verhaal mag nog zo boeiend zijn. Een spreker nog zo rad van tong. Als je in een lege kamer praat, word je als merk niet gehoord. Daarom is het belangrijk dat je je content over de juiste kanalen verdeelt. Je moet je boodschap verkondigen daar waar je publiek is.

Net zoals voor wat waardevol is, bepaalt je klant wat die kanalen zijn. Voor een B2B-publiek zijn LinkedIn en de vakpers bijvoorbeeld de logische reflex. Voor zestienjarigen kijk je eerder richting Snapchat en Instagram.

4. Maken

Het laatste element in onze definitie van Wat is content marketing? En ook de laatste stap naar de praktijk: creatie. Als je weet wat je wilt maken, voor wie, en langs waar je gaat verdelen, heb je een goede marketing content strategie in handen. Maar zoals dat gaat met een strategie, moet je ze ook nog uitrollen.

Dan resten er twee vragen: Door wie? En Met welke intensiteit?

Hou je alles zelf in handen? Probeer dan twee keer realistisch te zijn. Realistisch in de tijdsbesteding. En realistisch in je ambities. Een content marketing strategie uitrollen, is meer dan af en toe eens iets op Facebook posten. Het draait net om structuur en regelmaat.

Besteed je je content marketing uit? Betrek je bureau dan bij het opstellen van je strategie. Kies voor een team waarvan je voelt dat ze bereid zijn zich te verdiepen in je business. En kies ten slotte een partner met verschillende expertises onder één dak: online marketeers, video-journalisten, copywriters…

Wat is content marketing?

We hopen dat je een beter zicht hebt op wat content marketing nu precies is. En je er zo met meer kennis en zelfvertrouwen aan kunt beginnen… samen met ons? Hopelijk tot snel!

Lees verder.

Blijf nog wat langer.