Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

17 juni 2015

What’s up met WhatsApp?

Expert aan het woord

Chloë Vissers
Sociale sparringpartner

Nog vragen?

Wij helpen je graag verder.

Met zo’n 10 miljoen gebruikers en 30 miljard berichten per dag, is Whatsapp haast niet weg te denken uit ons leven. Vingervlugge berichten, snelle reacties en een ongelimiteerd delen van foto’s en video’s doen ons massaal zwichten. Is het dan niet logisch dat ook bedrijven de sprong wagen naar deze applicatie als conversatiemiddel met klanten?

We zeiden het al, Whatsapp is vandaag dé messaging-app bij uitstek. Steeds meer mensen ruilen de ordinaire sms-berichten voor de wonderlijke whatsapp-messages. De applicatie heeft intussen een vaste plek verworven op onze smartphones en is gericht op instant interactie, van tekstberichten, foto’s en video’s. Als klap op de vuurpijl is Whatsapp ook nog eens volledig gratis. Kortom, een snelle en praktische applicatie, perfect geschikt voor communicatie van/in elk bedrijf.

‘Kan ik je helpen met Whatsapp?’

Een klant aanzetten tot kopen, daar ligt de focus van ieder bedrijf. Het schoentje knelt echter bij de service waar de klant na de aankoop behoefte aan heeft. Niemand zit te wachten op tergend traag e-mailverkeer of ellelange telefoongesprekken. Al eens aan Whatsapp gedacht om met je klanten in dialoog te gaan? De klant kan meteen een vraag stellen, en jij kunt in enkele korte zinnen de klant van een gewenst antwoord dienen. Door deze korte en vooral snelle reactie toon je dat jij de klant belangrijk vindt.

Wat met nieuwe klanten?

Whatsapp is een handige manier om ter beschikking te staan van bestaande klanten. Nieuwe klanten binnenhalen is echter een totaal ander verhaal. Je hebt namelijk steeds een telefoonnummer nodig en je berichten kunnen al snel storend ervaren worden wanneer ze ongevraagd binnen komen. Onze raad: gebruik Whatsapp niet voor prospectie.

Internal branding

Zie jij Whatsapp niet zitten als communicatietool richting klanten? Heb je er dan al eens aan gedacht dat de berichtendienst ook kan bijdragen aan je internal branding? Een tool die je werknemers clustert in een gesloten groep waar zowel serieuze als (vooral) minder serieuze items kunnen gedeeld worden. Je betrekt iedereen en geeft je medewerkers een platform om met elkaar te communiceren, zelfs in het weekend. Dit komt het groepsgevoel ten goede en vormt van jouw medewerkers een community op zichzelf.

Een overzicht van WhatsApp

Nog niet helemaal overtuigd? We sommen kort enkele voordelen voor je op:

  • met zo’n 9,5 miljoen gebruikers, is ook jouw doelgroep zeker aanwezig
  • de app is ondertussen zo ingeburgerd dat er geen sprake meer is van drempelvrees
  • berichten worden altijd gelezen, mede dankzij de blauwe vinkjes kun je dit opvolgen
  • het gevoel van vertrouwen is hoger dan op sociale websites, omdat er niemand kan meekijken
  • eenvoudig en persoonlijk contact, lage investering en hoog rendement

En jij, doet jouw bedrijf al mee?

Lees verder.

Blijf nog wat langer.