Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

20 januari 2016

In de ban van Zeigarnik

Expert aan het woord

Thomas Timmers
Accuraat websoldaat

12 nieuwe meldingen op Facebook, 3 ongelezen berichten, 5 nieuwe Whatsapp’s en 8 ongelezen e-mails. Wat hebben ze gemeen met elkaar? Buiten het feit dat ik mijn smartphone minstens een uur niet meer heb gecheckt, worden ze ook alle 4 gekenmerkt door een hypnotiserend rood bolletje waarvan ik mezelf moet bedwingen er niet als een bezetene op te klikken. Herkenbaar? Het Zeigarnik-effect heeft ons allemaal in zijn greep…

Zeigarnik. Het had net zo goed een kwaadaardig hoofdpersonage kunnen zijn in een buitenaardse sci-fi film. “Oh no it’s the evil mastermind Zeigarnik! Everybody quick, shoot him with our laserguns!” Sorry, we dwalen af…

Toch is het wel degelijk een principe waar we dagelijks mee te maken krijgen. In tegenstelling tot de naam, is het principe –uitgevonden door Russische psychologe Bluma Zeigarnik (jawel, prachtige naam)- wel erg eenvoudig: we onthouden voltooide taken beter dan onvoltooide. Ons brein heeft het namelijk erg moeilijk met taken die nog niet klaar zijn. Meer nog: ze blijven als het ware aan je knagen: “ik moet dit nog doen en dat nog doen”. Herkenbaar?  Een soort van incompleetheid die pas weg gaat als de taak voltooid is.

‘U hebt 12 nieuwe meldingen’

Dit principe is ontwikkelaars van smartphones en apps echter ook niet ontgaan. Die rode bolletjes waar ik eerder over sprak, kan je immers niet echt negeren. Ze wekken een soort nieuwsgierigheid op die je maar moeilijk kan bedwingen, met als gevolg dat je gretig op ze klikt tot je op de hoogte bent van al het nieuws.

Psychologische beïnvloeding door zeigarnik

Maar het gaat verder dan onze vertrouwde apps, ontwikkelaars implementeren dit principe ook in website. Sites als Booking, Bol of Coolblue spelen maar al te graag in op deze psychologische beïnvloeding. Zo kom je bijvoorbeeld voor de eerste keer op één van deze sites terecht en prijkt er al meteen een rood ‘eentje’ bij je winkelkar of inbox. Je verbazing en nieuwsgierigheid zijn té groot om deze onberoerd te laten, met als gevolg: je klikt, krijgt meteen een aanbieding of korting te zien en het rode cijfertje is alweer verdwenen. Taak vervuld! Slim, toch? Het trucje werkt bovendien ook met hartjes, worteltjes, vierkantjes, noem maar op. Zolang het object maar op een ongewone plek staat om jou te sturen.

Stuur je bezoeker

Maak gebruik van het Zeigarnik effect en stuur jouw bezoeker naar waar jij maar wilt. Wil je dit psychologisch trucje ook in jouw website implementeren? Kom vrijblijvend langs voor een webstek vol onbewuste beïnvloeding.

Lees verder.

Blijf nog wat langer.