Thomas Timmers
,
Accuraat websoldaat

In de ban van Zeigarnik

Thomas Timmers
,
Accuraat websoldaat

12 nieuwe meldingen op Facebook, 3 ongelezen berichten, 5 nieuwe Whatsapp’s en 8 ongelezen e-mails. Wat hebben ze gemeen met elkaar? Buiten het feit dat ik mijn smartphone minstens een uur niet meer heb gecheckt, worden ze ook alle 4 gekenmerkt door een hypnotiserend rood bolletje waarvan ik mezelf moet bedwingen er niet als een bezetene op te klikken. Herkenbaar? Het Zeigarnik-effect heeft ons allemaal in zijn greep…

Zeigarnik. Het had net zo goed een kwaadaardig hoofdpersonage kunnen zijn in een buitenaardse sci-fi film. “Oh no it’s the evil mastermind Zeigarnik! Everybody quick, shoot him with our laserguns!” Sorry, we dwalen af…

Toch is het wel degelijk een principe waar we dagelijks mee te maken krijgen. In tegenstelling tot de naam, is het principe –uitgevonden door Russische psychologe Bluma Zeigarnik (jawel, prachtige naam)- wel erg eenvoudig: we onthouden voltooide taken beter dan onvoltooide. Ons brein heeft het namelijk erg moeilijk met taken die nog niet klaar zijn. Meer nog: ze blijven als het ware aan je knagen: “ik moet dit nog doen en dat nog doen”. Herkenbaar?  Een soort van incompleetheid die pas weg gaat als de taak voltooid is.

‘U hebt 12 nieuwe meldingen’

Dit principe is ontwikkelaars van smartphones en apps echter ook niet ontgaan. Die rode bolletjes waar ik eerder over sprak, kan je immers niet echt negeren. Ze wekken een soort nieuwsgierigheid op die je maar moeilijk kan bedwingen, met als gevolg dat je gretig op ze klikt tot je op de hoogte bent van al het nieuws.

Psychologische beïnvloeding door Zeigarnik

Maar het gaat verder dan onze vertrouwde apps, ontwikkelaars implementeren dit principe ook in website. Sites als Booking, Bol of Coolblue spelen maar al te graag in op deze psychologische beïnvloeding. Zo kom je bijvoorbeeld voor de eerste keer op één van deze sites terecht en prijkt er al meteen een rood ‘eentje’ bij je winkelkar of inbox. Je verbazing en nieuwsgierigheid zijn té groot om deze onberoerd te laten, met als gevolg: je klikt, krijgt meteen een aanbieding of korting te zien en het rode cijfertje is alweer verdwenen. Taak vervuld! Slim, toch? Het trucje werkt bovendien ook met hartjes, worteltjes, vierkantjes, noem maar op. Zolang het object maar op een ongewone plek staat om jou te sturen.

Stuur je bezoeker

Maak gebruik van het Zeigarnik effect en stuur jouw bezoeker naar waar jij maar wilt. Wil je dit psychologisch trucje ook in jouw website implementeren? Kom vrijblijvend langs voor een webstek vol onbewuste beïnvloeding.

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.