Je B2B lead generation kwalitatief boosten? Check je customer journey

Er bestaat géén zaligmakende truc om in een vingerknip meer en betere B2B leads te genereren. Simpelweg omdat niet iedere potentiële klant even snel beslist. Hoe snel jouw lead conversie rijp is, hangt onder meer af van jouw product of dienst, en van de sector waarin je bedrijf opereert. Wat jouw kansen op succes wél aanzienlijk vergroot? Je customer journey eens goed onder de loep nemen!

Sla geen stappen over in je klantenreis

Kwalitatieve leads liggen niet zomaar voor het grijpen, zeker niet binnen de B2B-context. Vaak gaat het over grotere bedragen en dus ook over langere beslissingstrajecten. Met andere woorden, je potentiële klanten hebben tijd nodig om je merk, product of dienst beter te leren kennen.

Iemand die jouw merk voor het eerst tegenkomt op Instagram of LinkedIn meteen proberen te overhalen om een offerte aan te vragen? Niet het beste idee. Je vraagt een volslagen onbekende die je op straat passeert toch ook niet zomaar om zijn of haar telefoonnummer?

Het komt er dus op aan om jouw customer journey ten volle te benutten. Hierbij is het belangrijk om geen enkele stap over te slaan. Iedere afzonderlijke fase in je B2B-klantenreis is namelijk een uitgelezen kans om unieke, relevante leads te genereren. Welk kanaal en conversiepunt je telkens het best hiervoor inzet, is iets om heel goed over na te denken.

Hoeveel rek zit op de journey?

De ene customer journey is de andere niet. Daarom werken we bij Expliciet voor ieder van onze klanten een traject op maat uit, met het oog op zo’n sterk mogelijke B2B-lead generation. Waar we met de ene klant de journey opdelen in drie stadia, kunnen dit er voor een andere klant bijvoorbeeld vier of vijf zijn.

Wat wel altijd identiek blijft, is dat we van een brede naar een selectere doelgroep toewerken. Waar we in het begin van de customer journey focussen op herkenbaarheid (awareness) creëren, bouwen we in latere fases almaar meer vertrouwen op.

De ene customer journey is de andere niet. Daarom werken we bij Expliciet voor ieder van onze klanten een traject op maat uit.

Vergrootglas op iedere digitale beweging

Hoe we bij Expliciet het verschil maken voor onze klanten? Door het online gedrag van hun doelpubliek in iedere fase van de klantenreis diepgaand te analyseren.

EEN PRAKTIJKVOORBEELD

Fase 01: hoe vaak heeft iemand een brand video op de website van de klant bekeken?

Fase 02: via remarketing bieden we de meest geëngageerde kijkers een laagdrempelig conversiepunt aan op social media, bijvoorbeeld een uitnodiging om een aantal referenties te bekijken of om een whitepaper te dowloaden

Fase 03: wie likete of deelde de post in kwestie, wie klikte door naar de website, wie downloadde de whitepaper? De grootste enthousiastelingen proberen we in een volgende fase richting een demo of offerteaanvraag te converteren. De weg ernaartoe verschilt van klant tot klant, maar het principe blijft hetzelfde: uit iedere fase filteren we enkel de meest relevante leads om zo tot een duurzame B2B-lead generation te komen. Een strategie die je trouwens kunt blijven finetunen. Na verloop van tijd mondt dat uit in een voorspelbare leadstroom, die je op basis van kosten en ROI (meer) open of dicht kunt draaien.

De belangrijkste conclusie?

Als je één ding moet onthouden uit dit artikel, laat het dan dit zijn: respecteer je customer journey. Sla geen stappen over en schrik potentiële klanten niet af. Wat het juiste tempo en de juiste invulling van jouw klantenreis precies is, daar helpen we jou met veel plezier meer inzicht in te krijgen.

Een gids nodig bij je customer journey?

Heb je vragen over B2B lead generation of zoek je een geschikte partner om je customer journey in goede en efficiënte banen te leiden? Stuur ons een bericht en dan nodigen we je met plezier uit voor een kennismakingsgesprek bij ons op kantoor.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk virtual office
View case
Show reel
Watch video