Daan Peeters: ‘Als CEO zijn interpersoonlijke vaardigheden essentieel’

Strategie en business development staan al vanaf het begin centraal in de carrière van Daan Peeters. Belangrijke aspecten die hij volledig tot uiting brengt in z’n rol als CEO van Machiels Building Solutions, specialist in duurzame houtskeletbouw. Wat hem nog drijft op zijn carrière- en levenspad? Langetermijndenken en intrinsieke motivatie.

daan peeters
Daan Peeters: 'Ik wil Machiels Building Solutions laten draaien als een Zwitserse klok, zowel op micro- als op macroniveau.'

Sinds de start van zijn carrière staat strategie centraal bij Daan Peeters. ‘Ik ben zelf constant op zoek naar intellectuele uitdagingen en los graag complexe vraagstukken op. Ik vind het belangrijk om impact te creëren op zaken waar ik zelf m’n schouders onder zet. Daaraan gelinkt, staat ook business development centraal in mijn loopbaan. Groei stimuleren voor bedrijven en het vinden en creëren van kansen interesseert me enorm. Ik werk graag samen met andere bedrijven en mensen. Ik geloof in de kracht van samenwerking. Business development is resultaatgericht en geeft me een grote vorm van voldoening.’

‘Doorheen de jaren is mijn ambitie trouwens nooit veranderd. Ik wil dit bedrijf laten draaien als een Zwitserse klok, zowel op micro- als op macroniveau. Waarbij ik respectievelijk aan de ene kant aandeelhouderswaarde wil creëren en aan de andere kant een bijdrage wil leveren aan de sector én aan een betere leefwereld.’

Het belang van intrinsieke motivatie

‘Bij Machiels Building Solutions zijn we ervan overtuigd dat de bouwsector moet evolueren en industrialiseren om efficiënter, duurzamer en toekomstbestendig te worden. We geloven dat we hierin een pioniersrol hebben. We doen niet aan greenwashing. Wat en hoe we bouwen, heeft effectief een lage impact op het milieu. Het is ons doel om dit transparant te communiceren naar de buitenwereld.’

‘De bouwsector is namelijk verantwoordelijk voor een groot deel van de uitstoot en die moet terug naar nul. Zeker als we een leefbare wereld willen achterlaten voor toekomstige generaties. Daar wil ik mee m’n stempel op drukken. Ik ben ervan overtuigd dat alle bedrijven die inzetten op een betere leefwereld in de toekomst een goede bestaansreden blijven hebben.’

‘Een van mijn sterkste eigenschappen als CEO? Het hanteren van een langetermijnvisie. Iedere strategie die op de wereld komt, moet toekomstbestendig zijn. We zijn bezig met zaken die misschien niet op korte termijn meteen zichtbaar zijn, maar des te meer op lange termijn. Dat brengt wat positieve stress met zich mee. Iets waar ik heel vatbaar voor ben en wel eens wakker van kan liggen.’

‘Ik ben ervan overtuigd dat alle bedrijven die inzetten op een betere leefwereld in de toekomst een goede bestaansreden hebben’

‘Ook op persoonlijk vlak denk ik na op de lange termijn. Ik vind het belangrijk om een helder beeld te hebben over waar ik naartoe wil als persoon. Dat zorgt er ook voor dat ik intrinsiek gemotiveerd ben om dat doel te bereiken. En intrinsieke motivatie is de beste motivatie die er is, de soort die de meeste voldoening geeft. Ik schreef er zelfs mijn thesis over! Die ging over hoe een helder beeld over je professionele zelf ertoe leidt dat je een hogere mate van intrinsieke motivatie bezit.’

‘Sinds ik zelf vader ben, denk ik nog meer generatie-overschrijdend. In welke wereld komen mijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen terecht? Wat laten we na?'

Daan Peeters over persoonlijke ambitie en balans

‘Ikzelf zit nog vol ambities, ook buiten m’n rol als CEO. Zo wil ik graag naast m’n job een bijdrage leveren aan de academische wereld. Ik weet nog niet wat of wanneer, maar het staat sowieso te gebeuren. Op persoonlijk vlak is het mijn ambitie om volgend jaar mijn eerste marathon te lopen. En om een goeie balans te blijven houden tussen mijn job en gezinsleven.’

‘Die balans moedig ik ook bij mijn medewerkers aan. Het is heel belangrijk dat je als CEO interpersoonlijke vaardigheden hebt: empathie, mensen kunnen lezen, menselijk zijn. Daardoor kan ik ook een duidelijk onderscheid maken tussen de mens an sich en zijn of haar professionele rol. Elk bedrijf is namelijk een groep mensen die samenwerkt. De uitdaging zit erin om van die groep mensen een team te maken.’

Het geeft me nóg meer oprechte motivatie om mijn steentje bij te dragen aan een betere leefwereld. Ik ben er ook van overtuigd dat wanneer iedereen meewerkt aan zaken die effect hebben op lange termijn, we nog héél mooie stappen vooruit zullen zetten.’

How we made MBS stand out

Machiels Building Solutions wil z’n aanwezigheid in de markt verhogen en de perceptie rond bouwen met duurzame materialen, zoals hout, verbeteren. Aangezien ze zelf een bedrijf zijn met ingenieursprofielen, ontbreekt het nog vaak aan creatieve oplossingen op het vlak van communicatie. That’s where Expliciet comes in. Wij denken op een innovatieve manier na over hoe we hun doelgroep kunnen bereiken.

We gingen voor een rebranding met nieuwe website en baseline, zetten social campagnes op en startten met een structurele communicatiestrategie. Kortom, alles om de nodige awareness te creëren en de duurzaamheid van hun product in de kijker te zetten.

Hoe zou ons gezamenlijk verhaal klinken?

Ben je nog steeds op zoek naar die marketing- en communicatiepartner die jouw bedrijf echt – maar dan ook écht – snapt? Het is onze hoofdambitie om jouw business voor de volle 100% te doorgronden. Pas dan kunnen wij onze outstanding marketingskills voor je waarmaken. Klaar om onze ambities en verhalen samen te leggen? Maak kennis met onze hartenjagers en laat ons jouw marketinghart stelen.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk virtual office
View case
Show reel
Watch video