4 factoren die merkenarchitectuur bij bedrijfsovernames beïnvloeden
Stel: je neemt een bedrijf over. Schuif je het onder je eigen bedrijfs- of merknaam? Of laat je het zijn eigen naam behouden? Deze 4 factoren beïnvloeden merkenarchitectuur bij bedrijfsovernames.
Vanuit een economisch standpunt denk je misschien: ‘Alles onder één vlag.’ Maar wij zeggen: ‘Wacht even, er zijn bij merkenarchitectuur meer factoren om rekening mee te houden.’ Kiezen is niet simpel, en elke keuze heeft zijn voor- en nadelen. Deze vier vragen leiden je mee naar de meest optimale keuze:
Verschilt jullie aanbod?
Dan kan je beslissen om alles gescheiden te houden of deels te splitsen. Bekende voorbeelden daarvan zijn Unilever of Procter & Gamble: overkoepelende bedrijfsnamen met daaronder meerdere merken, gericht op andere marktsegmenten.
Komen jullie doelgroepen overeen?
Is dat niet het geval, dan kan het interessant zijn om jullie afzonderlijke branding en positionering te behouden. Toen Mercedes-Benz compacte stadswagens op de markt wilde brengen, deden ze dat bewust onder een andere merknaam: Smart. De doelgroepen van beide merken liggen nu eenmaal te ver uit elkaar. En uiteraard wilde Mercedes zijn imago als luxewagenmerk hoog houden.
Een voorbeeld dichter bij huis: onze eigen video-afdeling groeide zienderogen, waarop we besloten om onze lieve collega’s onder te brengen in een zusterbedrijf. Onze focus ligt namelijk op uit de kluiten gewassen familiebedrijven en kmo’s. Limelight daarentegen richt zich ook op andere communicatie- en eventbureaus.
Hoe zijn jullie bedrijven gepositioneerd?
Wat als jouw bedrijf sterk is in efficiëntie en snelheid, terwijl het bedrijf dat je overneemt net gekend is voor zijn maatwerk en kwaliteit? Of als jullie wel hetzelfde aanbod hebben, maar het bedrijf dat je overneemt marktleider is in een specifiek segment en jij in een ander? Zo’n zaken zijn soms moeilijk te rijmen met elkaar, en gelukkig hoeft dat niet.
Een van onze klanten, P&V Panels, nam concullega EBB over. Een prima match op zowel intern als extern vlak. Maar EBB staat gekend als specialist, als gevestigde waarde, in een specifiek segment. Dus besloten we samen om de naam voorlopig te behouden. EBB kreeg wel een nieuwe look, die visueel aansluit bij P&V Panels. Zo combineren we de kracht van een sterke groep met de positionering van twee specialisten.
Matchen jullie interne waarden en bedrijfscultuur?
Wat als je bedrijf een erg vlakke structuur heeft en het andere bedrijf hiërarchisch in elkaar steekt? De interne waarden en bedrijfscultuur vormen de sleutel tot een vlotte integratie van het overgenomen bedrijf en toch kijken velen hier nog te weinig naar.
Besteed hier voldoende aandacht aan en bekijk wat je werknemers ten goede komt. Het is belangrijk dat zij mee willen en zich goed voelen op de werkvloer.
Wat het ook wordt:
Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen. Zoals bij zoveel dingen des levens is dit geen zwart-witverhaal. Onze tips: weeg pro’s en contra’s af. Schakel een externe partij in die de nodige expertise en een objectieve blik heeft. Maak zo rationeel mogelijk de juiste keuze en ‘stick to the plan’.