Podcast in je marketingstrategie: hoe pak je het aan?

Is het bereiken van de consument een grotere uitdaging dan ooit? Vroeger publiceerde je een boodschap en die kreeg quasi altijd aandacht, want er was weinig tot geen afleiding. We leefden nog in een prikkelarme omgeving. Flash forward naar vandaag: waar we duizenden boodschappen per dag zien en horen en elk medium om je onverdeelde aandacht vecht. Enter het medium om te consumeren terwijl je andere dingen doet: podcasts. Iets voor jouw marketingstrategie? 

Pull-medium dat je luisteraar moet verleiden

Hoewel het concept van de podcast een enorm snelle opmars kende, is het in de praktijk een medium waarvan de groei traag gaat. Podcasts zijn een pull-medium, wat wil zeggen dat je publiek jou moet vinden. Een podcast is een audiofragment, maar met dat fragment an sich kan je niet adverteren.

Wie vandaag wil dat z’n podcast succesvol is, heeft extra dragers nodig. Je distributie is van cruciaal belang. Eens je jouw luisteraar weet te triggeren, heb je zijn aandacht over een langere termijn te pakken. Maar om die luisteraar te vinden, moet je hem bereiken en verleiden met snippets inhoud. Daarom is een doordacht distributieplan onmisbaar.

Een voorbeeld: wereldwijd is The Joe Rogan Experience de meest beluisterde podcast, maar veel nieuwe luisteraars komen via andere kanalen binnen. Elke podcast die zij maken, wordt ook als video opgenomen. Daar worden dan weer snippets uitgehaald om op de meest gangbare en populaire kanalen – zoals Instagram en TikTok – in te zetten. Dit zet het doelpubliek uiteindelijk aan om de podcast te consumeren.

Consistency is key

Eens je luisteraars voor je podcast vindt, wil je die ook dicht bij je houden. Daarom is de structuur van elke aflevering ontzettend belangrijk. Een podcast moet je zien als een serie op Netflix. Je werkt altijd in een vaste structuur, want je wil dat je publiek weet wat ze kunnen verwachten. Dat wil zeggen:

_Herkenbare hosts
_Dezelfde duurtijd
_Duidelijke inhoud en onderdelen

Verwacht je een tijdsinvestering van je luisteraar, dan moet je op voorhand duidelijkheid scheppen over de verwachtingen. Je publiceert elke nieuwe aflevering ook best op hetzelfde moment in de tijd, op een vaste dag in de week of maand. Zo weten je luisteraars wanneer ze nieuwe content mogen verwachten.

Een podcast maken is een verhaal vertellen. En om dat verhaal zo breed mogelijk te verspreiden, heb je een communicatieplan nodig.

Hoe implementeer je podcasts nu het best in je marketingstrategie?

Een podcast maken, is een verhaal vertellen. En om dat verhaal zo breed mogelijk te verspreiden, heb je een communicatieplan nodig. Daarom start je met een website of landingspagina voor je podcast.

Er mag nergens anders meer en betere communicatie over jouw podcast terug te vinden zijn. Je voorziet op je website tekstueel de belangrijkste inhoud van de podcast. En als het kan, doe je datzelfde ook in video. Want eerlijk: niet iedereen heeft tijd of zin om je volledige podcast te beluisteren.

Video heeft een zeer belangrijke functie in de marketing van podcasts. Via snippets die afgestemd zijn op sociale media, kan je wél push-communicatie naar je gewenste doelgroep organiseren. En zo voer je meteen het tempo op om nieuwe luisteraars te vinden.

Podcast in je marketingstrategie: hoog tijd voor een outstanding reeks?

Een outstanding marketingstrategie begint bij je ambities doorgronden en je doelgroep begrijpen. Benieuwd of een podcast iets is voor jouw bedrijf? Waarover die zou gaan en hoe die zou klinken? Spreek ons zeker aan voor meer informatie of om vrijblijvend te komen luisteren naar wat we voor jou kunnen betekenen. Let’s understand to make you stand out!

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk virtual office
View case
Show reel
Watch video