Deze 3 social mediatrends moét je kennen als marketeer
Naar jaarlijkse traditie: de imec.digimeter 2024 is er! En vooral op vlak van social media spotten we heel wat interessante insights. De algemene teneur? De bekende social mediakanalen worden in Vlaanderen almaar minder gebruikt zoals in de begindagen. De focus ligt vandaag minder op het sociale, meer op het functionele. Minder op scrollen, meer op swipen. Minder op branding, maar des te meer op commerce. Wat moet jij hier als marketeer uit onthouden?
1. Social media als favoriete praatbuis
De voorbije decennia waren social mediaplatformen vooral de digitale marktplaatsen van ideeën, meningen en sociale updates. Vandaag zijn ze een doorgeefluik geworden voor berichten en de place-to-be voor directe communicatie.
WhatsApp heeft Facebook hierin volledig overschaduwd als dé go-to app, en ook DM’s via Instagram en TikTok winnen vlot terrein. Likes en comments? Minder belangrijk. Persoonlijke gesprekken? Cruciaal!
De 3 key lessons voor marketeers
- Conversational marketing is geen optie meer, maar een must. WhatsApp-marketing, DM-strategieën en chatbots bepalen mee de merkbeleving.
- Community management is voortaan van tel in de inbox. Engagement gebeurt in privékanalen, niet langer onder posts.
- Persoonlijk en in realtime inspelen op interactie is key. Wie traag reageert, verliest het gesprek sowieso.
2. Video en content creators boven merken
Dat jongeren amper interesse tonen in lange teksten, hoeft al lang niet meer te verbazen. Video is en blijft the way to go: kort, snel en visueel. Newsfeeds hebben plaatsgemaakt voor een eindeloze stroom van TikToks, Reels en YouTube Shorts. Merken komen hierdoor almaar minder vaak organisch in beeld. Influencers en content creators zijn de nieuwe gatekeepers.
De 3 key lessons voor marketeers
- Zonder video ben je onzichtbaar. Lange teksten en statische visuals? Vergeet het. Snackable content wint altijd.
- Influencers bouwen geloofwaardigheid op. Mensen vertrouwen mensen. Slimme samenwerkingen zijn geen extra, maar misschien wel een basisvereiste geworden voor bepaalde bedrijven die hierop kunnen inspelen.
- Vertical first. Als je content geen Reels, TikToks of Shorts is, speel je misschien wel op het verkeerde veld.
3. Social commerce in opmars
Social media zijn meer en meer uit aan het groeien tot digitale shoppingkanalen. Van TikTok Shop tot Instagram Shopping: de koopknop zit vandaag rechtstreeks ingebouwd in de social beleving. Uit de cijfers blijkt dat vooral jongeren rechtstreeks hun spullen kopen via social media.
De 3 key lessons voor marketeers
- Maak je producten social shoppable. Vermijd onnodige kliks, bied de mogelijkheid om meteen te kopen waar je publiek aan het kijken is.
- Veel aankopen gebeuren spontaan. Speel in op FOMO door krachtige call-to-actions te hanteren en limited-time deals live te gooien. Beslissingen worden in seconden genomen.
- Authenticiteit is meer dan ooit de sleutelfactor: user-generated content en eerlijke reviews maken of kraken je conversie, dus bouw het vertrouwen bij je publiek stelselmatig op.
Een outstanding marketingstrategie is belangrijker dan ooit
De allerbelangrijkste les die je als bedrijf moet onthouden uit deze imec.digimeter 2024? Dat strategische marketing vandaag geen nice-to-have meer is, maar een voorwaarde om relevant te blijven, zeker op social media.
Bij Expliciet duiken we diep in de leefwereld van de doelgroep van jouw bedrijf. Onze learnings vertalen we naar een strategie die jouw bedrijf ver boven de rest doet uittorenen. Wil ook jij social media slim inzetten in plaats van achter de feiten aan te hollen? Laten we praten.