De superkracht van contentformats

Wat hebben iconische tv-programma’s als De Slimste Mens Ter Wereld en Iedereen Beroemd of populaire sitcoms zoals Friends en The Big Bang Theory met elkaar gemeen? Ze vallen terug op een herkenbaar format dat iets positiefs blijft losmaken bij hun kijkers. Hetzelfde principe vind je ook terug in contentmarketing. Waarom zijn contentformats een absolute winner binnen je marketingaanpak? Contentmarketeer Gerry vertelt je er graag meer over. 

Wat doet een format met jouw content?

Een contentformat gebruikt een vooraf bepaald, herkenbaar kader – een zogeheten kapstok – om jouw nieuwe, telkens unieke, verzamelde content aan op te hangen.

Daarnaast geven formats je als marketeer een stevige houvast in het opstellen van een contentplan, zowel op vlak van frequentie als van gebruikte kanalen. Breng je het format één keer per week of één keer per maand? En pas je het enkel toe op je website of creëer je ook crossmediale afgeleiden voor je social mediakanalen, nieuwsbrieven, bedrijfsmagazine, noem maar op?

Op deze manier breng je jouw boodschap op een consistente manier over aan jouw doelpubliek en hou je hun aandacht over een langere periode vast.  Door regelmatig een doeltreffend format op hen los te laten, creëer je een verwachtingspatroon: jouw content voelt vertrouwd aan, stimuleert betrokkenheid en vergroot zo de kans op likes, doorkliks en uiteindelijk conversies.

Efficiëntie gekoppeld aan resultaat

Binnen je bedrijf of organisatie zijn formats dan weer een belangrijke sleutel in het professionaliseren van je contentmarketing. Voor een contentmarketeer en voor contentteams vormen formats namelijk een sterke leidraad om vooropgestelde marketingdoelen te ondersteunen. Wil je meer inzetten op naamsbekendheid? Meer interactie opbouwen met een bestaande doelgroep? Of creëer je content om je salesteam te ondersteunen? Ieder contentformat ontwikkel je in functie van de te behalen KPI’s.

Bovendien kun je de workload binnen je contentteam beter inschatten en wordt sneller duidelijk wiens vaardigheden beter passen bij bepaalde types van content.

Samengevat: je creëert op een efficiënte manier content, net omdat je telkens jouw nieuwe content ent op een herkenbaar en bestaand kader.

Formats voor elke stap in de funnel

Of je potentiële klant zich nu top, middle of bottom of the funnel bevindt, een sterk contentformat heeft overal zijn plaats. Alleen zal de focus zich bovenaan de funnel voornamelijk op het (algemene) kennisgegeven bevinden. Hoe dieper in de funnel, hoe specialistischer je content wordt en hoe meer deze op ervaringen met je bedrijf is gericht.

contentformats in klantenfunnel

Case: bouwbedrijf Houben

De grondleggers van Houben bouwen aan de wereld van morgen. Dan hebben we het niet alleen over indrukwekkende betonnen bekistingen en constructief gegoochel met torenkranen. Hun volledige content staat in het teken van investeren in de toekomst, met de nadruk op hun voortrekkersrol op vlak van innovatie. Dat laten we onder meer tot uiting komen in de volgende formats:

  • Blogartikels over projecten in opbouw vanuit het perspectief van de projectleider
  • Foto’s en videoreportages van projecten in opbouw
  • Blogartikels en social media posts over de innovatieve manier van werken op en naast de werf (lean-initiatieven, nieuwe technologieën op de werf…)
  • Testimonials over samenwerkingen met andere innovatieve bouwpartners, met de focus op hoe zij zelf grondleggers in hun vak proberen te zijn
  • Testimonials met medewerkers in het kader van employer branding en toekomstige aanwervingen
  • Ook in hun magazine trekken we deze formats door. De structuur van hun magazine is trouwens volledig gebaseerd op hun baseline. Van een überformat gesproken!

No formats, no party?

Niet noodzakelijk. Maar het feestje zal wel leuker zijn én langer duren. Want formats zijn als die ene vriend(in) of kennis die je regelmatig tegen het lijf loopt en waardoor je meteen weet: dit wordt een toffe avond.

Zeker als je de gebruikte formats rechtstreeks voortbouwt op het DNA en op de branding van je bedrijf. En liefst nog met een woordspeling of een andere creatieve kwinkslag erbij. Bazinga!

Wij willen jou hier uiteraard heel graag in inspireren, adviseren en versterken. Contacteer ons voor een eerste afspraak!

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video