5 veelbelovende custom metrics voor Meta-advertentiebeheer

Voor de opvolging van campagnes of advertentieset op Meta-platformen Facebook en Instagram zetten we naast de bekende standaardmetrics ook volop in op custom metrics. Voor veel marketeers (te) onbekend terrein, maar de meerwaarde ervan valt niet te miskennen.

Het betere performancewerk

‘De custom metrics van Facebook en Instagram geven je als digital marketeer alle tools in handen om je advertentiedata op een hoger niveau te begrijpen en dus ook te optimaliseren. Zowel op het niveau van campagnes, advertentiesets als advertenties.’

‘Waar de standaardmetrics bestaan uit een reeks van voorafbepaalde statistieken, gaan de custom metrics dus next-level. Net omdat je statistieken op maat kunt opbouwen die je diepere inzichten bieden. Een ondergewaardeerd luik van het advertentiebeheer. En wat ons betreft, helemaal ten onrechte.’

Geen succes zonder feilloze tracking

‘Mits gekoppeld aan de juiste expertises en ervaringen, zijn deze custom metrics van goudwaarde. Net omdat we campagnes vanuit een ander perspectief leren bekijken, kunnen we gerichter testen, analyseren en optimaliseren. En die learnings passen we dan weer toe op toekomstige campagnes.’

‘Als tegenprestatie vragen deze custom metrics extra toewijding. Enerzijds om de tools en het opbouwen van formules meester te leren worden en anderzijds om een feilloze tracking op poten te zetten. Want zonder waterdichte tracking, geen waterdichte data.’

Performance marketeer en social lead Michelle: 'Net omdat we campagnes vanuit een ander perspectief leren bekijken, kunnen we gerichter testen, analyseren en optimaliseren. Als tegenprestatie vragen deze custom metrics extra toewijding.'

Onze 5 favoriete custom metrics

‘Bij Expliciet is Team Performance intussen al een hele tijd actief bezig met deze aangepaste statistieken in Facebook en Instagram. We delen graag een aantal van onze bevindingen uit de praktijk met je.’

 

1. See more rate

‘De See More Rate schenkt meer inzichten op advertentieniveau en vertelt of iemand de primaire tekst van een advertentie uitklapt. Zo kan je concluderen of een bepaalde kop, afbeelding of primaire tekst beter scoort dan het alternatief. Let wel op dat je maar één variabele test, zodat de test representatief blijft.’

‘Dankzij deze metric leerden we dat de CTA (kop) “Ontdek alles over de job” betere resultaten opleverde dan “Solliciteer hier”. We leerden ook dat beginnen over de voordelen van de aangeboden job in de primaire tekst voor een hogere doorklik zorgde dan beginnen met de functie-inhoud.’

'De See More Rate schenkt meer inzichten op advertentieniveau en vertelt of iemand de primaire tekst van een advertentie uitklapt.'

2. Thumbstop rate

‘Deze metric voor videoadvertenties laat toe om te meten hoeveel personen minstens drie seconden van je video hebben bekeken. Kortom, je kunt meten hoe goed je advertentie in het oog springt. Uit ervaring weten we dat ads met een hogere Thumbstop Rate vaak ook leiden tot hogere conversieratio’s. Een van de belangrijke factoren die hier impact op hebben, is de thumbnail van je video.’

'Uit ervaring weten we dat ads met een hogere Thumbstop Rate vaak ook leiden tot hogere conversieratio’s.'

3. Conversieratio

‘Deze statistiek laat je op campagne-, advertentieset- en advertentieniveau zien of er een zwak punt in je campagne zit. Dit is géén standaardmetric in Meta, dus je dient deze zelf te aan te maken.’

De Conversieratio laat zien of er een zwak punt in je campagne zit.

4. Average order value

‘Dit is een enorm relevante metric voor e-commerce. Door de aankoopwaarde te koppelen aan het aantal aankopen zie je het bedrag dat iedere persoon gemiddeld per aankoop uitgeeft. Dat geeft je meer informatie over welke advertentie veel opbrengt en welke minder. Als je bijvoorbeeld ziet dat de gemiddelde aankoopwaarde lager is dan de gemiddelde kost per aankoop, weet je dat de campagne niet voldoende rendeert.’

'De Average Order Value is een enorm relevante metric voor e-commerce.'

5. Link click quality

‘Hoe kwalitatief zijn de klikken op je advertentie met als doel om verkeer naar je website te leiden? Dat vertelt deze metric je, want dit cijfer geeft weer hoeveel kliks ook effectief een view op de landingspagina worden. Een (te) laag percentage kan bijvoorbeeld te wijten zijn aan een povere laadtijd.’

'De Link Click Quality geeft weer hoeveel kliks ook effectief een view op de landingspagina worden.'

Conclusie?

Wil je de advertenties van je bedrijf of klanten op de Meta-platformen nog beter begrijpen als marketeer? Hou je vingers dan zeker aan de custom metrics-knoppen. Net zoals wij dat hier bij Expliciet doen. En deel ook zeker je ervaringen met ons.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk virtual office
View case
Show reel
Watch video