The marketing era of Taylor Swift

Je bent een Swiftie of je bent het niet. Feit is dat Swift hét popicoon van het moment is en ze haar trouwe fanbase deze zomer door Europa laat reizen voor de befaamde Eras Tour. En dat ligt niet alleen aan haar muzikaal talent. Want Taylor Swift begrijpt als geen ander dat (bijna) alles marketing is.

De fanbase van Taylor Swift is een hechte community van Swifties die bijna letterlijk elke beweging van haar bejubelen. Iets dat Swift zelf in de hand werkt en onderhoudt door haar doelpubliek door en door te kennen en op een slimme manier geëngageerd en getriggerd te houden. Daarvoor doet zij (en haar team) een beroep op meerdere truken uit de marketingfoor.

taylor swift marketing
Van muziek tot wat ze op social media post, Swift deinst er niet voor terug om the good, the bad and the ugly te tonen.

Easter eggs

Geheime boodschappen in videoclips, lyrics of social media posts. Boodschappen die zinspelen op Swifts privéleven of geplande releases. Swifties ontpoppen zich tot rasechte Sherlocks, missen niets van wat Taylor Swift doet en willen zo aantonen dat zij échte fans zijn.

Vorig jaar nog werkte Taylor Swift samen met Google om niet eerder uitgebrachte nummers te unlocken. Wie Taylor Swift googelde, kreeg een kluis te zien die pas openging nadat er wereldwijd 33 miljoen puzzels werden opgelost. Op amper 24 uur was de klus geklaard en dat ondanks technische problemen die ontstonden door de massale online opkomst.

Audience engagement

Ook al staat Taylor Swift haar wereld ver van de onze, ze probeert zo dicht mogelijk bij haar fans te staan en met hen in dialoog te gaan. Zo zou ze content van haar fans liken en sharen, en speelt ze in op trends die binnen haar doelpubliek leven. Ze organiseerde zelfs meerdere Secret Sessions waarin ze fans bij haar thuis uitnodigde om kennis te maken en samen naar het nieuw album te luisteren. Het resultaat: fans voelen zich extra gewaardeerd en betrokken.

“Taylor Swift en haar team lijken de truken van de marketingfoor als geen ander te kennen’

Storytelling

Van muziek tot wat ze op social media post, Swift deinst er niet voor terug om the good, the bad and the ugly te tonen. Daarbij zorgt ze dat haar verhaal altijd klopt en geeft ze fans een inkijk in haar leven. ‘Kijk, ik ben ook maar gewoon een mens.’ Dat ze een persoonlijk verhaal vertelt dat resoneert, geeft haar extra authenticiteit.

Brand architecture

Taylor Swift lijkt zich niet graag in een hokje te laten duwen – ook al weten we dat mensen nu eenmaal in hokjes denken. Hoe Swift dat oplost? Met wat wij een doordachte merkenarchitectuur noemen, waarbij ze albums als endorsed brands behandelt met hun eigen genre, look & feel, noem maar op. Alle albums staan op zichzelf als eigen Eras die nu in de Eras Tour door Swift worden bezocht.

Of je als Swiftie nu in de folklore era of reputation era zit, fan zijn van Taylor Swift – het moederbedrijf – is standaard inbegrepen.

Samen het verschil maken voor jouw doelgroep?

Waar wij als marketeers het verschil willen maken voor onze doelgroep, net zoals Taylor Swift voor haar fans? Door hen door en door te leren kennen. Door te weten wat er bij hen leeft, waar zij mee zitten en hoe wij hen daarin kunnen ondersteunen.

Marketing is en blijft een menselijke job waarin empathie en emotie onmisbaar zijn. Connecteren is key, of dat nu is via een heartbreak song, inspirerende brand video of ludieke awareness campagne. Enkel het eerste laten we – voorlopig nog – aan Swift over. Voor de rest mag je bij ons gerust bij ons aankloppen!

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video