Je marketingbudget bepalen? Zo gaan je collega-marketeers ermee aan de slag

Bedrijven investeerden de afgelopen jaren almaar minder in marketingexperten en zochten vooral hun heil in paid media en marketingtools. Een bevestiging dat veel CMO’s te weinig aandacht besteden aan het vullen van hun salesfunnel, maar te veel focussen op end-of-funnel lead generation. Tegelijkertijd erkennen ze ook het gevaar ervan. We brengen je graag enkele opmerkelijke inzichten uit een grootschalig onderzoek dat peilt naar het ideale marketingbudget.

"Marketeers zijn vandaag te veel bezig met het (blind) verhogen van budgetten in search en social. Omdat ze zich te vaak laten leiden door kortetermijnparameters zoals CPL en CPS."

Paid media boven menselijke expertise

21,4% van het totale marketingbudget vloeide van januari tot en met augustus 2024 naar gespecialiseerde agencies, 22,5% naar interne marketingspecialisten. Het zijn de laagste percentages die CMO’s over heel Europa sinds 2019 toevertrouwden aan onderzoeksbureau Gartner. Een te verwachten evolutie sinds de komst van vele nieuwe (AI)-technologieën die de job van de marketeer een pak efficiënter moeten maken.

Tegelijkertijd namen de investeringen in paid media – voornamelijk via search en social ads – stevig toe doorheen de jaren. Daarnaast blijven CMO’s graag investeren in tools om hun marketinginspanningen te monitoren en te analyseren.

En hierin zit net het gevaar. Marketeers zijn vandaag te veel bezig met het (blind) verhogen van budgetten in search en social. Omdat ze zich te vaak laten leiden door kortetermijnparameters zoals CPL en CPS. Op deze manier blijven ze eerder mikken op end-of-funnel lead generation, terwijl de grote win net aan de voorkant van de funnel zit. En dat in vorm van sterke brand awareness campagnes of onderscheidende en creatieve communicatie. Het zijn net deze zaken die hun potentiële klanten echt zullen overtuigen om de eerste stappen richting hun merk te zetten.

7,4% van de omzet gaat naar marketing

Hetzelfde onderzoek toont aan dat 7,4% van de geplande omzet in 2024 naar marketing ging. Een daling van 1,4% vergeleken met een jaar eerder, ondanks dat de meeste bevraagde CMO’s aangaven dat hun bedrijfsomzet gestegen was. Toch is dit nog altijd een aanzienlijk budget dat best verstandig besteed wordt, met oog voor zowel lange- als kortetermijndoelstellingen.

Hoe dat marketingbudget bepaald wordt? Een groot deel van de CMO’s schrijft effectief een percentage van de beoogde omzet voor als marketingbudget. Een ander deel geeft toe dat ze eerder kijkt naar wat het bedrijf zich kan veroorloven in plaats van te kijken welke groei in bedrijfsresultaat vooropstaat en welke investeringen in marketing nodig zijn om dat te behalen. Een derde manier om het budget samen te stellen, gebeurt door te kijken naar historische investeringen en op basis daarvan bij te sturen.

marketingbudget bepalen pie chart
7,4% van de geplande omzet in 2024 ging naar marketing. Een daling van 1,4% vergeleken met een jaar eerder, maar toch is dit nog altijd een aanzienlijk budget dat best verstandig besteed wordt, met oog voor zowel lange- als kortetermijndoelstellingen.

Hoe zet je jouw marketingbudget optimaal in?

Wat is dan wel de ideale manier om je marketingbudget in te zetten? De perfecte marketingmix is voor ieder bedrijf anders. Waar je volgens ons hoe dan ook nooit zonder kan: investeren in brand awareness. Want als je merk niet goed ligt bij je doelpubliek, ben je op voorhand verloren.

Ook de volgende tips uit het onderzoek kunnen we zeker beamen als marketingexperten:

  • Neem je organisatie mee in je marketingverhaal: investeer tijd in het intern communiceren van je marketingstrategie. Betrek iedereen in het verhaal en je zal zien dat je marketing een sterkere impact maakt.
  • Meet alles wat écht telt: focus zowel op ROI op korte termijn als op data die de live relevantie onder jouw doelpubliek aantonen. Want deze laatste cijfers zijn een goede indicator voor de groei in de toekomst.
  • Haal marketing uit de silo: koppel je marketinginspanningen aan andere bedrijfsdoelen en integreer ze zo in je bredere bedrijfsstrategie. Hierdoor zorg je ervoor dat marketing breder gedragen én beter begrepen wordt binnen jouw bedrijf.

Slaagkansen genoeg… zolang je jouw marketingbudget goed inzet

En daar willen wij je bij Expliciet heel graag mee helpen. Meer dan 100 kmo’s en familiebedrijven bouwen vandaag nog iedere dag voort op de duurzame marketingstrategie die we samen uitgerold hebben en voortdurend bijsturen.

Ben jij onze volgende marketingpartner die straks outstanding resultaten kan blijven voorleggen op lange termijn? Contacteer ons voor een kennismaking en vertel ons alles over jouw business case.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk virtual office
View case
Show reel
Watch video