Hartenjager Nadine: ‘Sterke marketing is een goede mix van less is more en een tikkeltje extravagantie’

Zodra ze zich achter haar laptop nestelt, stroomt er een waterval van woorden door haar vingers. Woorden die als muziek in de oren van onze klanten klinken. Allesbehalve toeval, want muziek is zowat de rode draad door het leven van deze Explicieter. Wij presenteren je copywriter Nadine: Swiftie in hart en nieren en een dancing queen waar ze zelfs bij ABBA jaloers op zijn.


Accepteer het gebruik van marketingcookies om deze video te bekijken.

Destination Hasselt

Iets meer dan twee jaar geleden koos Nadine ervoor om dagelijks de rit van Leuven naar Hasselt te maken. ‘Toen ik op gesprek mocht komen bij Jan en Maarten, was ik snel gewonnen voor Expliciet. Hoewel ik werkte voor grote en bekende klanten en ik mijn copy op veel plaatsen in het straat- beeld zag opduiken, miste ik de connectie met mijn klanten.’

‘Na de heel chille kennismaking – het voelde bijna niet aan als een sollicitatiegesprek – vertrok ik voor een paar dagen naar New York. Ik zei dat ze me niet moesten bellen, omdat dat hen en mezelf te veel zou kosten (lacht). In de plaats stuurden ze me een leuk mailtje, met de boodschap dat ik nog eens terug mocht komen.’

‘Daarna was het snel beklonken. Ik herinner me dat ik er meteen invloog. Ik mocht ook meteen naar klanten toe en interviews doen, wat ik geweldig vond. Ieder half jaar krijgt mijn job trouwens een lichtjes andere invulling, dat houdt me scherp. Ik mag me zowel uitleven in de offline als in de online opdrachten, van minicopy voor websitebuttons tot blogs, website, magazines en uitgebreide whitepapers. Welk project eruit sprong? Toen ik voor de eerste keer ooit voor een privékliniek in de plastische chirurgiesector mocht schrijven. De gesprekken met die zaakvoerder waren superboeiend, ik bleef maar vragen stellen (lacht).’

'Ik doe er alles aan om een fijne samenwerking met mijn klanten uit te bouwen. Hoe beter we hen aanvoelen en vice versa, hoe beter het eindresultaat.’

'Verhalen kunnen niet zonder mensen'

Dat een sterke copywriter ook een topper is in het creëren van ritmes, staat vast. In het geval van Nadine is de muzikale link helemaal niet ver te zoeken. ‘Ik heb bijna heel mijn leven gedanst. Drie dagen per week, van ballet tot moderne dans en hiphop. Tot mijn 23e en daarna hebben mijn man Klaas en ik nog jarenlang aan partnerdansen gedaan.’

‘Als kind wilde ik trouwens het liefst van al musicalactrice worden. Alleen werd al snel duidelijk dat ik toondoof ben (lacht). Dus hield ik het maar op dansen en musicals bekijken. Sinds mijn vierde ga ik minstens twee keer per jaar naar een voorstelling. Dat heeft op mijn twaalfde geleid tot dé ontdekking van mijn leven: ABBA. Ik denk dat ik Mamma Mia! intussen al tien keer gezien heb, hun hologramshow in Londen heb ik twee keer van dichtbij meegemaakt en mijn bezoek aan het ABBA-museum in Stockholm, dat waren op dat moment de gelukkigste twee uur van mijn leven.’

‘Als Leuvense met Kempense roots vond ik het geweldig om door zo’n warme groep Limburgers opgevangen te worden’

Tot slot, deze kwisvraag: wat hebben Taylor Swift en Nadines job met elkaar gemeen? ‘Los van het feit dat ik zot ben van hen allebei, is dat er een geweldige marketingmachine achter Taylors succes zit. Met marketingsuccessen die vaak bewijzen dat less nog altijd more mag zijn, maar dat wat extravagantie zeker kan.‘

‘Zo probeer ik ook mijn eigen werk meer kleur te geven, door af en toe eens met iets gedurfders op de proppen te komen. Zo geven we het signaal aan onze klanten dat we de naam Expliciet ook op dat vlak blijven waarmaken.’

'Welk project eruit springt bij mij? Toen ik voor de eerste keer ooit voor een privékliniek in de plastische chirurgiesector mocht schrijven. De gesprekken met die zaakvoerder waren superboeiend, ik bleef maar vragen stellen (lacht).’

Hartenvragen

Waar kan jij helemaal niet zonder om tot de beste resultaten te komen?

‘Waar mijn professioneel leven zich voornamelijk achter de laptop afspeelt, is het in mijn vrije tijd helemaal de omgekeerde wereld. Ik hou ervan om buiten te zijn. Wandelen, fietsen, joggen, openluchtconcerten bekijken, reizen, gewoon een terrasje doen,… Het is puur krachtvoer voor mijn creativiteitszin. Mijn favoriete bezigheden zijn misschien wel bloemen plukken en kamperen. De regen op je tent horen kletteren en ’s morgens een geweldig uitzicht onder de ochtendzon ontdekken, da’s gewoon de perfectie zelve.’

Wat maakt voor jou het verschil tussen een goede en een outstanding copywriter?

‘Een copywriter die niet alleen overtuigende teksten aflevert, maar ook mee nadenkt over het ruimere plaatje. Beantwoordt de copy aan de strategie van de klant? Zetten we wel in op de juiste SEO-termen? Weerklinkt de juiste tone-of-voice? Daarnaast doe ik er zelf alles aan om een fijne samenwerking met mijn klanten uit te bouwen. Hoe beter we hen aanvoelen en vice versa, hoe beter het eindresultaat.’

Welke rol spelen jouw collega-Hartenjagers hierin voor jou?

‘Je voelt gewoon dat er een hechte groep achter je staat. We vieren samen onze successen, maar kunnen ook wel eens samen huilen bij minder goed nieuws. Voor mij, als Kempenaar die in Leuven woont, is het heel fijn om deel te mogen uitmaken van zo’n warme groep van Limburgse collega’s.’

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk virtual office
View case
Show reel
Watch video