Ritme in copy: ChatGPT vs. Copywriter

Ziet en voelt een marketingklant het verschil tussen een commerciële tekst die volledig door een ervaren copywriter geschreven is en eentje waar ChatGPT een handje heeft toegestoken? Wij geloven van wel. En dat heeft vaak te maken met het ritme van de copy. Rhythm is a copywriter, jawel!

Zelfs de schijnbaar perfect AI-gegenereerde commerciële tekst mist een cruciale schrijftechniek: ritme creëren. Het ritme, de cadans van de copy zorgt er namelijk voor dat een tekst vlot leest. Muzikaal zelfs.

Op zoek naar de juiste balans

Gebruiken wij, Expliciet-copywriters, AI en ChatGPT? Uiteraard. Als moderne marketeers kunnen we hier niet meer om heen. Generatieve AI is op korte tijd sterk gegroeid in het mee brainstormen rond creatieve invalshoeken, in het samenvatten van grote blokken informatie, noem maar op. Ideaal om onze creative juices te helpen opborrelen.

In theorie kan artificiële intelligentie ook al aardige coherente professionele teksten produceren op basis van een duidelijke briefing (prompt). Maar net hier wordt het gevaarlijk. Zomaar voortwerken op een voorstel van ChatGPT? Better think twice!

Waarom? Omdat zelfs de schijnbaar perfect AI-gegenereerde commerciële tekst een cruciale schrijftechniek mist: ritme creëren. Het ritme, de cadans van de copy zorgt er namelijk voor dat een tekst vlot leest. Muzikaal zelfs. En hoe vlotter die leest, hoe beter de boodschap binnenkomt. Onmogelijk trouwens om dat ritme achteraf nog in je tekst te verwerken.

Je merkt het pas als het er niet meer is

De klant die helemaal mee is in zijn marketingverhaal zal meteen aanvoelen wanneer er iets niet helemaal klopt in zijn teksten. Dat is net de grote sterkte van ritme: het is zo subtiel aanwezig dat je het pas merkt als het er niet meer is.

Neem nu de volgende testcase: een inleiding voor een webpagina over datavisualisatiediensten voor onze klant Akkodis. Wij vroegen aan ChatGPT om de probleemstelling en oplossing van hun product kort voor te stellen, subtiel verwijzend naar hun baseline An extra pair of eyes helps you see the bigger picture.

VERSIE 1: CHATGPT

Heeft u soms het gevoel dat uw data u in plaats van andersom beheerst? Wanneer rapporten zo complex worden dat u door de bomen het bos niet meer ziet, kan Akkodis helpen om het overzicht te herstellen. Met onze expertise in datavisualisatie zorgen we ervoor dat u de juiste conclusies kunt trekken, zonder verdwaald te raken in de cijfers. Want zoals wij zeggen: An extra pair of eyes helps you see the bigger picture. Samen zorgen we ervoor dat uw data weer voor u werkt en niet andersom.

Conclusie: lange zinnen, twijfeltaal, onsamenhangende zinnen, beperkte en te letterlijke verwijzing naar baseline

 

VERSIE 2: COPYWRITER VAN EXPLICIET

U zit op een berg data, maar u ziet er weinig tot geen logica in. Het is allemaal nog zeer wazig. Of misschien ziet u wél helder, maar krijgt u de conclusies niet duidelijk genoeg vertaald naar de ontvanger van uw verslag. Onze data-experten bij Akkodis zorgen graag voor de klare kijk. Wij visualiseren, uw processen excelleren.

Conclusie: bondiger, directe aanspreking, subtielere en creatievere verwijzing naar baseline, vlotte afwisseling korte en langere zinnen, tegenstelling en rijm

Het ritme van de metronoom (ChatGPT) is beheerst, maar is snel zijn verrassingseffect kwijt. De freestyler (copywriter) bepaalt zijn eigen ritmes en staat voor een tikkeltje onvoorspelbaarheid, maar daarom ook net voor authenticiteit, creativiteit en onnavolgbaarheid.

Metronoom vs. freestyler

Vergelijk het met een metronoom versus een professionele freestyler. Het ritme van de metronoom is beheerst, maar is snel zijn verrassingseffect kwijt. De freestyler bepaalt zijn eigen ritmes en staat voor een tikkeltje onvoorspelbaarheid, maar daarom ook net voor authenticiteit, creativiteit en onnavolgbaarheid.

Hoe wij nog freestylen in de praktijk? Onder meer door…

_strategisch te spelen met punten en komma’s
_subtiele pauzes af te wisselen met tempomakers zoals alliteraties of ultrakorte zinnen
_herhaling toe te passen
_nu en dan elliptische zinnen te gebruiken
_een ‘of’, ‘en’ of ‘maar’ gerust eens aan het begin van de zin neer te planten
_toch eens een keertje voor die passieve zinsconstructie te gaan, gewoon omdat het beter klinkt
_het aantal regels per alinea bewust te beperken en de ruimte te geven aan witregels
_door mee te lezen, al fluisterend of hardop: wanneer je het hoort, wordt de meerwaarde van ritme pas écht duidelijk!

Ritme bepaalt ons werk... en jouw merk!

Ritme is en blijft een onderschatte tool om een goede commerciële tekst geweldig en onderscheidend te maken. In de beste cases is dat ritme zelfs helemaal vervlochten met de tone-of- voice van jouw merk of bedrijf.

Het een kan niet zonder het ander, waardoor iedere tekst over jouw diensten of producten telkens opnieuw uniek is en niet te imiteren valt. Geef ons dus zeker een seintje als je op zoek bent naar de betere muziek in jouw (content) marketing.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk virtual office
View case
Show reel
Watch video