Targeting via tv: geen sciencefiction maar reality

Adressable TV advertising is dé toekomst van tv-reclame. Een combinatie van het typische grote publiek van tv en het doelgericht adverteren dat we vooral kennen van sociale media. Een interessante kruisbestuiving die tv weer hot en toegankelijk moet maken voor adverteerders. En jou toelaat om een groot én relevant publiek voor je te winnen.

Zaterdagavond. Met het gezin en de chipszak in de zetel, de hond aan je voeten. Klaar voor de blockbuster die vanavond op VTM speelt. Bij de buren staat volledig hetzelfde op het programma – uitgezonderd van de hond, want ze hebben geen huisdier. Het andere verschil? Tijdens de reclameblokken zien jullie een TV-spot voor hondenvoer. En zij niet.

Maak kennis met adressable TV advertising,  de aanvulling op klassieke tv-reclame die televisiereclame personaliseren mogelijk maakt.

Wat is adressable TV advertising?

Adressable TV advertising bestaat al langer dan vandaag. Sinds 2016 in België, om precies te zijn. Het is een reactie op de groeiende populariteit van digital advertising – ten koste van tv-reclame – waar je heel gericht kan targeten op basis van leeftijd, locatie, gezinssituatie… En ja, zelfs huisdieren. Met adressable TV advertising combineer je de kracht van televisie met de targetmogelijkheden van digitale media.

Momenteel bieden SBS Belgium en DPG Media deze advertentietechnologie aan. We spreken dan over de zenders VIER, VIJF, ZES, VTM, VTM2, VTM3, VTM4, CAZ2 en VTM Kids.

Het juiste publiek op het juiste moment.

Vanaf nu kies je voor je tv-spot niet meer een bepaald moment waarop je spot in alle huiskamers in Vlaanderen te zien is, maar wel een doelgroep. Op basis van onder meer consumer data en data uit je digibox wordt je doelgroep gedefinieerd. Vervolgens wordt je spot getoond aan jouw doelpubliek op het moment dat zij voor de tv zitten. Voor sommige personen in je doelgroep is dat om 9u ’s avonds, voor anderen 7u ’s ochtends.

Extra feature: beschik je zelf over klantenlijsten of bepaalde databases? Die database kan je kruisen met de databases van Telenet en Proximus om een zo specifiek mogelijke doelgroep te creëren.

Deze vernieuwing is revolutionair en maakt televisie relevanter dan ooit. Door samenwerkingen met Telenet en Proximus ligt het potentieel bereik van adressable TV advertising vandaag op ongeveer drie op vier huishoudens in Vlaanderen. Da’s niet niks.

Deze reclameboodschappen op basis van doelgroepen worden perfect geïntegreerd in de bestaande reclameblokken. De kijker ervaart geen enkel verschil.

What's in it for me?

Een nieuw product lanceren, je naamsbekendheid vergroten of meer verkopen?

<em>Nothing is really real unless it happens on television</em>, zei een zekere Daniel J. Boorstin ooit. Niet dat we het daar volledig mee eens zijn, maar je snapt ons punt. Voordelen zijn er zeker en vast.

Als kleinere, lokale speler komt nationale televisie plots binnen handbereik. Je reclamespot pronkt tussen grote multinationals of nationale bedrijven, maar wordt op basis van demografische gegevens enkel getoond in de omgeving waar jij actief bent.

Daarnaast neemt adressable TV advertising een van de nadelen van televisie weg: de grote kans op waste, van mensen die helemaal niet tot je doelgroep behoren. Je geeft op voorhand door welke én hoeveel mensen je wil bereiken, en zo zal geschieden.

Ja, maar?

Interessant? Absoluut. Addertjes onder het gras? Niet per se, maar wel enkele zaken waarbij je moet stilstaan.

Ten eerste. Tv-reclame is duur. Dat is het altijd al geweest. Adressable TV advertising heeft wel aangepaste prijzen die – in vergelijking met klassieke tv-reclame – toegankelijker zijn. Maar dat neemt niet weg dat je voor adverteren op tv zeker enkele duizenden euro’s moet neertellen.

Ten tweede. Wat mensen doen tijdens de reclame- blokken, dat heb je niet onder controle. Onze digibox is (godzijdank) niet uitgerust met een cameraatje. Daartegen kan je wel inbrengen dat mensen op hun smartphone ook ontzettend snel scrollen en enkel halt houden wanneer iets hen triggert. Met je tv-spot probeer je in feite hetzelfde te doen.

Ons advies over adressable TV advertising?

Neem televisie op in je kanalenmix en beschouw het niet als dat ene, uitverkoren medium. Combineer met performante digital advertising, content marketing en/of print advertenties en ga voor een maximaal bereik met dito resultaten.

Marchetta op nationale tv

Na een grondige rebranding wilde Marchetta hun naamsbekendheid vergroten. We maakten voor hen een tv-spot die we via adressable TV advertising heel gericht toonden aan 30- tot 45-jarigen in Limburg – een publiek van 33.830 individuen. Met deze campagne bereikten we voor Marchetta in totaal maar liefst 72% van de doelgroep en kende 160.323 vertoningen.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video