AI Overviews geland in België: wat nu met je SEO-aanpak?
Spoiler alert: het klassieke ranken in Google zoals we het tot nu kenden, is voorbij. Google is zijn zoekresultaten aan het hertekenen. Onlangs rolde het in België namelijk AI Overviews uit. Wat is het precies en welke impact heeft dit straks op je zoekresultaten?
Misschien heb je het al opgemerkt: je geeft een zoekopdracht in Google in, maar krijgt niet langer een lijstje met de typische blauwe links te zien. Wel een AI-gegenereerd antwoord helemaal bovenaan de pagina.
Klinkt handig voor de gebruiker, maar voor jouw organisch SEO-verkeer lijkt het een hele gamechanger te worden. Want wat als jouw doelgroep het antwoord op zijn vraag al krijgt voordat ze op jouw website terechtkomen?
Hoe ziet AI Overviews eruit?
AI Overviews zijn compacte, automatisch gegenereerde samenvattingen van zoekresultaten. Geen verwijzing meer naar één bron, maar een samengevat antwoord op basis van meerdere bronnen. Vergelijk het met een soort van ChatGPT Light, maar dan rechtstreeks geïmplementeerd in de zoekpagina’s van Google.
De bedoeling? De gebruiker sneller bedienen. Zonder kliks naar externe websites, want het antwoord staat al klaar in Google zelf. Goed nieuws voor de gebruikerservaring, minder gunstig voor websites die rekenen op organisch verkeer als instroomkanaal.
Wat is de (potentiële) impact van AI Overviews op je SEO?
De SEO-tool Ahrefs ondernam al een poging om de impact van AI Overviews te analyseren. Conclusie? Een gemiddelde terugval van 34,5% in kliks op de eerste positie wanneer een AI Overviews verschijnt.
Met andere woorden: zelfs als je nog steeds in de top 3 van zoekresultaten staat, dreig je een pak bezoekers mis te lopen. Jouw content staat er misschien nog, maar ze speelt niet per se langer de hoofdrol, ondanks jouw SEO-inspanningen.
Dit zal dus ongetwijfeld op korte termijn resulteren in minder websitebezoekers. En dat vraagt om actie.
Welke impact zien we effectief?
Nu de AI Overviews enkele weken actief zijn, nemen we polshoogte in de Google Search Console van enkele klanten en de impact van deze nieuwe innovatie.
Expliciet: CTR daalt met 0,10%
Miniflat: CTR valt met slechts 0,06% terug
Marchetta: CTR daalt met 2,20%
Kepler: CTR stijgt 0,20%
Job Talent: CTR daalt met 0,20%
Diresco: CTR stijgt met 0,60%
Conclusie? Hoewel het nog voorbarig is om conclusies te trekken en de intrede van AI Overviews er alle schijn van weg heeft om de organische bezoekers te kapen, zien we nog geen gemeenschappelijke neerwaartse spiraal.
Wat kan je doen om zichtbaar te blijven?
Hoewel het algoritme achter AI Overviews nog niet volledig transparant is, zijn er wel enkele zaken die je kunt (blijven) ondernemen:
1. Creëer écht(e) helpende content
Hiermee bedoelen we content die inspeelt op échte gebruikersvragen. Mét context, nuance en meerwaarde. AI pikt enkel die content op die helder en relevant is, en kijkt verder dan het pure keyword-denken.
2. Langere zoekopdrachten nemen toe
Uitgebreide, complexere zoekopdrachten worden voortaan de norm. “Wat zijn de btw-voordelen van een warmtepomp in 2025?” zal bijvoorbeeld een beter resultaat opleveren dan “warmtepomp voordelen”. Hou dus rekening met de effectieve vragen die jouw buyer persona zich stelt en creëer daar content voor.
Reken hiervoor niet langer alleen op de expertise van tools als AnswerThePublic of AlsoAsked, maar ga ook in gesprek met je klanten over de vragen die zij zich stellen tijdens de customer journey.
3. Bouw aan je E-E-A-T
Experience, Expertise, Authority, Trust. Google wil content die geschreven is door mensen met ervaring, inhoudelijke expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Unieke, veelzeggende, onderscheidende content van merken die weten waarover ze spreken en zo weinig mogelijk algemeenheden of AI-copycats.
4. Structured data en Schema Markup
Eentje voor de webbouwers. Iets technischer, maar zeker ook belangrijk. Gebruik Schema.org Markup (zoals FAQPage, HowTo, Article) om je content te labelen, zodat Googles AI-brein beter begrijpt waarover het gaat. En ook structured data helpen Google om informatie sneller te herkennen en te gebruiken in zijn AI Overviews.
Zaakvoerder? Marketeer? Tijd om je contentstrategie bij te sturen
AI Overviews zijn geen reden tot paniek, maar wel een signaal dat het speelveld verandert. Je hoeft SEO zeker niet los te laten, maar je moet het wel slimmer gaan aanpakken.
Bij Expliciet volgen we deze evoluties op de voet. Wil je nu al sparren over hoe we jouw contentstrategie futureproof kunnen maken? Of ben je benieuwd of jouw content voldoende context en autoriteit biedt om op te duiken in AI Overviews?
Klop zeker bij ons aan. We zorgen ervoor dat jouw content geen voetnoot wordt, maar dé bron waar AI straks al zijn mosterd haalt.