Bram Dejan: ‘Ik koos “even” voor GEVERS. Well, that escalated!’

Vijftien jaar geleden maakte Bram Dejan de overstap van de advocatuur naar merken- en octrooienspecialist GEVERS. Wat hij zag als een tijdelijke zijsprong om zich te verdiepen in de wereld van intellectuele eigendom, nam al snel grotere proporties aan. Nu staat hij als managing partner aan het hoofd van een succesvol bedrijf dat volledig in handen is van de medewerkers zelf.

Limburgse trots

Intellectuele eigendom, intellectual property of IP is een juridisch nichedomein waarbinnen GEVERS al zo’n 125 jaar een pioniersrol opneemt. Een authentiek familiebedrijf, of toch tot nu. Want sinds 2023 is het bedrijf voor 100% in handen van een 45-tal professionals die bij GEVERS werken. Een participatief aandeelhouderschap dat Bram Dejan naar voren schoof als hun managing partner.

‘Iets dat ik toch wel als een eer beschouwde en dat de Limburgse trots in mij aanwakkerde: dat ik als Limburger vanuit onze Hasseltse vestiging werd aangeduid om een bedrijf met zo’n 230 professionals mee te leiden. Uiteraard liet dat me niet onberoerd (lacht). Ik werd door onze ex-CEO wel al langer betrokken in de bedrijfsvoering van GEVERS, wat me nu ook sterkt in mijn functie.’

‘Voordat er sprake was van het huidige participatieve eigenaarschap, was GEVERS in handen van de familie Gevers, een heel innovatieve en ondernemende familie die een hoge reputatie wisten op te bouwen in de IP-wereld. Ze waren én zijn, zoals een journalist ooit mooi verwoordde, giants within the world of IP.’

‘Het is een rijke traditie waarop we ook binnen de nieuwe structuur zullen verder bouwen. De familie wilde andere paden bewandelen en had veel vertrouwen in de professionals in hun bedrijf. En die professionals hadden op hun beurt de goesting om een volgende stap te zetten en de familie uit te kopen. Een proces dat in 2018 startte en eind 2022 werd afgerond nadat alle puzzelstukken op hun plaats vielen.’

bram dejan gevers
Bram Dejan: ‘Iets dat ik toch wel als een eer beschouwde: dat ik als Limburger vanuit onze Hasseltse vestiging werd aangeduid om een bedrijf met zo’n 230 professionals mee te leiden.'

Het volgende doel? Meer betrokkenheid creëren

‘De uitdaging zit ‘m nu in die nieuwe structuur in de praktijk om te zetten, ons DNA helder te definiëren en uit te pijlen waar we als bedrijf samen naartoe willen. We zijn niet meer het familiebedrijf van weleer maar hebben als collectief de ambitie om de naam GEVERS hoog te houden.’

‘Daarom staat er dit jaar nog een strategieoefening op de agenda om ons verhaal scherp te stellen en alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Daar hecht ik momenteel veel belang aan en dat zal ik ook blijven doen. Het is, samen met de Raad van Bestuur, mijn taak om draagvlak te creëren voor de veranderingen binnen ons bedrijf en continu te wijzen op de switch van een collectief aandeelhouderschap naar een echt partnership.’

‘Het doel is om veel meer betrokkenheid te creëren, zeker tussen de Raad van Bestuur, de aandeelhouders en het executive committee. Alle aandeelhouders zijn actief in het bedrijf en hebben voeling met wat er leeft op de werkvloer. Zo kunnen we gerichter stappen zetten, efficiëntie najagen en onze communicatie intern en extern optimaliseren. Dat komt zowel onze medewerkers als cliënten ten goede.’

‘Wie nu aandeelhouder is, profiteert uiteraard ook op financieel vlak meer mee van de successen van het bedrijf. Logischerwijze verhoogt ook dat je betrokkenheid. Als je ziet dat je aangekochte aandelen nu al meer waard zijn, geeft dat een boost. Het bewijst alvast dat het systeem werkt. Daarom zullen ook andere medewerkers de volgende jaren in het aandeelhouderschap kunnen instappen, al gaat daar uiteraard een selectieprocedure aan vooraf. Maar wat vaststaat: iedereen kan hier aandeelhouder worden, ongeacht je functie.’

‘Het is een ontzettend boeiend proces waar ik graag mijn schouders onder zet. Ook al ben ik geen rasechte ondernemer. Ik heb nooit mijn eigen bedrijf opgericht, maar heb wel ons kantoor hier in Hasselt from scratch uitgebouwd. Al ging dat niet gepaard met de financiële risico’s die een ‘echte ondernemer’ kent, iets dat nu wel anders is. Wel heb ik altijd geprobeerd om het kantoor te laten groeien, stak ik er al mijn energie in en haalde ik er veel voldoening uit om te zien dat ons team in Hasselt uitgroeide tot een van de grootste teams binnen GEVERS. Intrapreneurship heeft er altijd ingezeten.’

bram dejan gevers
'Het is, samen met de Raad van Bestuur, mijn taak om draagvlak te creëren voor de veranderingen binnen ons bedrijf en continu te wijzen op de switch van een collectief aandeelhouderschap naar een echt partnership.'

Dit jaar Luik-Bastenaken-Luik uitrijden

‘Een van de belangrijkste lessen in mijn carrière is misschien een cliché: het is beter om bezig te blijven en iets te ondernemen dan niets te doen. Ik ben altijd bezig gebleven, probeerde altijd vooruit te gaan en tot nu toe leverde dat altijd iets positiefs op. Hout vasthouden dat dat nu zo blijft (lacht).’

‘Al kan ik natuurlijk ook van bepaalde zaken wakker liggen, laat dat duidelijk zijn. Dat nog niet alles in onze nieuwe structuur volledig in elkaar geklikt is, bijvoorbeeld. Dat is een ambitie en een uitdaging die je natuurlijk ook niet op een-twee-drie rond hebt. Het partnership-gevoel kunnen boosten binnen GEVERS is een van mijn grootste doelen.’

‘Ik heb het geluk dat ik buiten het werk kan terugvallen op een stabiele thuissituatie, hechte vriendengroep en passie voor sport. Dat is waar ik de knop volledig kan omdraaien. Ik ben een tennisser van nature maar ontdekte mijn liefde voor de fiets toen de tennisclubs tijdens de coronacrisis dicht bleven. In lijn met mijn advies ‘doe gewoon en iets positiefs volgt’, ben ik op de trappers gestapt. En ik vond het fantastisch. Elk jaar leg ik mezelf een doel op, met dit jaar: Luik-Bastenaken-Luik uitrijden. Ik hoop dat ik dit nog lang kan doen, het is de perfecte uitlaatklep. In maart van dit jaar ging ik met een fietsgroepje naar het Spaanse Calpe, aangevoerd door een 68-jarige gepensioneerde tandarts die ons er allemaal afreed. Sindsdien is ook dat een van mijn doelen geworden (lacht).’

How we made Gevers stand out

Bram Dejan en GEVERS zetten het afgelopen jaar een enorme stap: van familiebedrijf naar participatief aandeelhouderschap. Een stap die wij op marketing- en communicatief vlak mee faciliteren. Daarnaast staan we klaar om GEVERS’ brand identity & story vorm te geven na de intensieve strategieoefening die ze nu ondergaan.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video