Stijn Vandevoordt
,
Kapitein content

Contentstrategie: het belang van lezersprofielen

Stijn Vandevoordt
,
Kapitein content

Bijna elke KMO die ons aanspreekt over contentmarketing, worstelt met die ene vraag: Waarover kunnen we schrijven? Het is een logische vraag, maar niet de juiste. Want elke contentstrategie begint met Voor wie schrijf je? En zodra je daar het antwoord op hebt, volgt de rest vanzelf. Een woordje uitleg over het belang van lezersprofielen.

Het zijn er wel honderden. Zoveel boeken zijn er over contentmarketing en contentstrategie geschreven. En elke auteur hanteert zo zijn eigen definitie van de term. Maar er is wel één constante die in elke definitie terugkeert: relevantie. De content die je maakt – of dat nu een blog is voor je website of een nieuwsbrief – moet relevant zijn voor je lezer.

Ja, da’s nogal wiedes, denk je nu. Maar de volgende vraag is al minder wiedes

Wie zijn jouw lezers?

Dat is de basisvraag voor elke contentstrategie. Wie is het voor wie jij content gaat of wil laten maken? Want als jij je lezers niet kent, hoe wil je dan in godsnaam relevant zijn?

Wat interesseert jouw lezers?

Lezersprofielen bieden jou een houvast voor je contentstrategie. Een lezersprofiel of buyer persona is een fictieve representatie van een bepaalde doelgroep. Die representatie helpt jou om een gezicht te plakken op een bepaald type lezer. En aan dat gezicht gerichte content te linken.

Een gezinswagen, een cabriolet…

Ik verduidelijk met een voorbeeld. Stel je even een autodealer voor bij jou in de buurt. De zaakvoerder beslist om een e-mailing uit te sturen naar zijn trouwe klanten. Welke inhoud en promoties stuurt hij uit naar dat gezin dat vijf jaar geleden bij hem hun eerste gezinsauto kocht? Mij lijkt het dat je dan schrijft over thema’s als kofferruimte, een praktische binnenindeling en veiligheid. Terwijl die ene jonge twintiger die een tijdje geleden een tweedehandse cabriolet kocht, eerder geïnteresseerd is in pk’s en design.

… of meer comfort?

Twee verschillende verlanglijstjes, twee verschillende interessegebieden. En dus ook twee verschillende lezersprofielen. Laten we daar voor de volledigheid nog een derde profiel aan toevoegen: de 50-plusser die gerust een euro meer willen neertellen voor een comfortabele wagen.

Op die manier heeft die autodealer drie lezersprofielen waar hij gericht naar kan communiceren. Een eerste stap naar een goede contentstrategie! Want welke e-mailing denk je dat het best zou scoren? Eén algemene? Of drie aparte met content op maat van elk lezersprofiel? Juist ja!

Verdeel en heers

Het mooie aan de zaak: als je één keer die profielen op papier hebt, blijf je profiteren van dat denkwerk. Je kan (en moet!) er telkens naar teruggrijpen. Stel dat die autodealer later een magazine wil uitgeven. Dan helpen die lezersprofielen hem om elke lezer aan zijn trekken te laten komen:

  • Een artikel over een testrit met de nieuwste sportcoupé voor onze hippe twintiger.
  • Een reisverslag van een gezin op roadtrip met hun break.
  • En voor onze vijftiger een objectieve vergelijking van enkele luxe-modellen.

Een contentstrategie begint bij je lezer

Overtuigd dat lezersprofielen de allereerste stap zijn in jouw contentstrategie? Aan de slag dan! Of kan je wel wat hulp gebruiken? Geef me een seintje!

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.