Contentstrategie: het belang van lezersprofielen

Bijna elke KMO die ons aanspreekt over contentmarketing, worstelt met die ene vraag: Waarover kunnen we schrijven? Het is een logische vraag, maar niet de juiste. Want elke contentstrategie begint met Voor wie schrijf je? En zodra je daar het antwoord op hebt, volgt de rest vanzelf. Een woordje uitleg over het belang van lezersprofielen.

Het zijn er wel honderden. Zoveel boeken zijn er over contentmarketing en contentstrategie geschreven. En elke auteur hanteert zo zijn eigen definitie van de term. Maar er is wel één constante die in elke definitie terugkeert: relevantie. De content die je maakt – of dat nu een blog is voor je website of een nieuwsbrief – moet relevant zijn voor je lezer.

Ja, da’s nogal wiedes, denk je nu. Maar de volgende vraag is al minder wiedes

Wie zijn jouw lezers?

Dat is de basisvraag voor elke contentstrategie. Wie is het voor wie jij content gaat of wil laten maken? Want als jij je lezers niet kent, hoe wil je dan in godsnaam relevant zijn?

Wat interesseert jouw lezers?

Lezersprofielen bieden jou een houvast voor je contentstrategie. Een lezersprofiel of buyer persona is een fictieve representatie van een bepaalde doelgroep. Die representatie helpt jou om een gezicht te plakken op een bepaald type lezer. En aan dat gezicht gerichte content te linken.

Een gezinswagen, een cabriolet…

Ik verduidelijk met een voorbeeld. Stel je even een autodealer voor bij jou in de buurt. De zaakvoerder beslist om een e-mailing uit te sturen naar zijn trouwe klanten. Welke inhoud en promoties stuurt hij uit naar dat gezin dat vijf jaar geleden bij hem hun eerste gezinsauto kocht? Mij lijkt het dat je dan schrijft over thema’s als kofferruimte, een praktische binnenindeling en veiligheid. Terwijl die ene jonge twintiger die een tijdje geleden een tweedehandse cabriolet kocht, eerder geïnteresseerd is in pk’s en design.

… of meer comfort?

Twee verschillende verlanglijstjes, twee verschillende interessegebieden. En dus ook twee verschillende lezersprofielen. Laten we daar voor de volledigheid nog een derde profiel aan toevoegen: de 50-plusser die gerust een euro meer willen neertellen voor een comfortabele wagen.

Op die manier heeft die autodealer drie lezersprofielen waar hij gericht naar kan communiceren. Een eerste stap naar een goede contentstrategie! Want welke e-mailing denk je dat het best zou scoren? Eén algemene? Of drie aparte met content op maat van elk lezersprofiel? Juist ja!

Verdeel en heers

Het mooie aan de zaak: als je één keer die profielen op papier hebt, blijf je profiteren van dat denkwerk. Je kan (en moet!) er telkens naar teruggrijpen. Stel dat die autodealer later een magazine wil uitgeven. Dan helpen die lezersprofielen hem om elke lezer aan zijn trekken te laten komen:

  • Een artikel over een testrit met de nieuwste sportcoupé voor onze hippe twintiger.
  • Een reisverslag van een gezin op roadtrip met hun break.
  • En voor onze vijftiger een objectieve vergelijking van enkele luxe-modellen.

Een contentstrategie begint bij je lezer

Overtuigd dat lezersprofielen de allereerste stap zijn in jouw contentstrategie? Aan de slag dan! Of kan je wel wat hulp gebruiken? Geef me een seintje!

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video