De eerste Digimeter post-corona: de 5 take-aways voor KMO’s

Hoe digitaal is de Vlaming? Hoe evolueert het digitale landschap? Vinden we onze klanten nog op social media? En hoe heeft corona onze digitale tijdsbesteding veranderd? Imec’s Digimeter is hét instrument bij uitstek om de status van digitale transformatie in Vlaanderen in kaart te brengen. 180 pagina’s cijfer- en leesmateriaal. Maar geen paniek, wij hebben voor jou als marketeer of zaakvoerder de 5 belangrijkste take-aways eruit gehaald.

 

1. Latrelatie met technologie

Wij Vlamingen worden onderverdeeld in vijf type profielen op basis van onze relatie met technologie. Ben jij een passionele minnaar? Wil je er helemaal geen relatie mee? Of heb je eerder een latrelatie met technologie? Opvallend is dat die laatste groep het sterkste groeit, met 4%.

Het gaat hier om personen die technologie en de digitale wereld wel degelijk omarmen, maar die zich tegelijkertijd wel bewust zijn van het feit dat het tijdsintensief is. Ze gaan dus bewuster om met het gebruik ervan. Herkenbaar? Schijnt van wel, want uit de studie blijkt dat meer dan 50% van de Vlamingen zich bewust is van het feit dat social media te veel tijd in beslag neemt.

Take-away

Het goede nieuws is dat de overgrote meerderheid nog steeds een positieve verhouding heeft met technologie en social media. Maar een grotere doelgroep gaat zijn tijd online doelbewust beperken. Aan ons als marketeers om meer te focussen op goede content. Content die aantrekt, en waar mensen tijd aan wíllen spenderen. Met andere woorden: kwaliteit boven kwantiteit.

2. Veel en divers, maar we zijn allemaal Meta

80% van de Vlamingen gebruikt maandelijks een social medium. Van die gebruikers is 82% elke dag actief op een Meta app zoals Facebook. Dagelijks spenderen we gemiddeld 75 minuten op die social media. En dat vooral via onze smartphone.

Welke apps het populairst zijn? Ondanks de vele nieuwe platformen die opduiken blijven dat toch de traditionele social media. Al zijn we digitaal allesbehalve monogaam. 57% is actief op meer dan vier platformen tegelijkertijd.

Cijfers van maandelijks gebruik:

Take-away

Wil je je doelgroep maximaal triggeren? Dan moet je twee dingen doen:

  1. Smartphones zijn heilig, dus focus op je mobiele aanbod. Hoe goed werkt je website mobiel? Kunnen klanten of sollicitanten je op de website al contacteren via WhatsApp?
  2. We zitten op meer dan één social medium, ga dus op zoek naar de juiste mix om je doelpubliek te bereiken. En denk eraan: herhaling werkt! Maar ga niet te snel mee met hypes voor een ROI op korte termi

3. Online advertising doet kopen

Goed nieuws! Bijna 50% van de Vlamingen geeft toe dat social media advertising hen al heeft aangezet tot een aankoop. In de leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar is dat zelfs bijna 60%. Straf, aangezien meer dan 65% aangeeft te weten dat social mediabedrijven geld verdienen aan advertenties.

Take-away

Blijven inzetten op concrete online advertising is de boodschap! Gebruik het in afwisseling met content marketing en zorg voor de juiste conversiepunten zodat je gegevens kan capteren op elk moment in de sales funnel.

4. Social media is aan de 65-plussers

Social media enkel voor jongeren? Allesbehalve! Uit de Digimeter blijkt dat 72% van de senioren maandelijks actief is op social media. De 65-plussers zijn de sterkst stijgende groep, terwijl de rest niet significant stijgt of daalt.

Uiteraard zit er wel een groot leeftijdsverschil tussen de gemiddelde gebruikers van de belangrijkste social media. Enkel Facebook lijkt voor iedereen relevant met een adoptiepercentage van meer dan 65% over alle leeftijden heen. TikTok blijkt vooral interessant voor zo’n 60% van de 16 tot 24-jarigen.

Take-away

Baseer je op cijfers, niet op trends. Denk verder dan wat je hoort in je omgeving. Het is niet omdat Facebook niet meer sexy is, dat het geen commercieel sterke tool kan zijn. Breng al je buyer persona goed in kaart en kies het juiste medium.

5. Honger naar nieuws, maar is het echt?

86% van de Vlamingen gaat dagelijks digitaal op zoek naar nieuws. Meer dan 50% doet dit via de smartphone. Gevolgd door radio en computer. Opvallend is de kracht van de waarheid paradox in tijden van Fake News. 66% geeft aan beter geïnformeerd te zijn via het internet. Tegelijkertijd maakt 74% zich zorgen over valse berichtgeving. We zien ook de nood aan betrouwbaar nieuws. De waarde van sterke nieuwsmerken is serieus gestegen en 74% vind het belangrijk dat er een bekende bron vermeld wordt.

Take-away

Je klanten blijven online op zoek naar nieuws. Speel hierop in door sterke en objectieve content te brengen. Geef je nieuwsbericht meer impact door het te koppelen aan betrouwbare merken of personen. Zo onderstreep je de geloofwaardigheid, wat nu meer dan ooit van belang is.

Meer weten? Download hier het volledige rapport.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video